Jag har köpt byggmax billigaste takfärg:) Nu undrar jag dock om det är någon som har koll på hur lång torktid det är på den? Det står inget på själva burken och i produktbladet som finns som pdf fil på byggmax sidan står heller inget om torktiden. Vad gäller annars generellt för takfärg innan man kan dra på ett laget färg till?

Färgen: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-18804.aspx

Det kan vara lite känsligt om du målat över spackel eller färgen bildat droppar, i övrigt kan du i stort sätt forsätta med andra strykningen en timme efter du börjat första strykningen. Detta förutsatt att du har åtminstone 16 grader varmt och en luftfuktighet på högst 60%.

Jag kan inte svara på hur lång torktid det är på just den specifika produkten. Men generellt så är takfärgen klibbfri efter 30 minuter och övermålningsbar efter 3 timmar.

Tycker inte att man ska måla andra strykningen förrän efter minst tre timmar. Jag har träffat på fall där man har målat andra strykningen efter en timme och då har man efter ett par dagar bara kunnat dra av färgen från taket. Detta beror på att även om färgen är yttorr så har den inte helt hundra bitit sig fast i underlaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.