Färg, Måla & Tapetsera
Jens_H: Det beror lite på hur mycket grånad det är på träet. Är det genomgrått så är det inte ens läge att måla med slamfärg på det... Lika bra att byta ut det. Men om det är lite grått på ytan kan man nog få fart på det med ett par liter grundolja och grundfärg för att sedan färdigstryka det.
Jens_H: Det säger sig självt att du inte ska måla med silikatfärg på rören om det etsar. Då är ju risken att det springer läck i rören. Jag tycker du ska slipa med fint sandpapper och måla med elementfärg på rören. Det du ska tänka på är att det inte ska cirkulera något varmvatten i rören. Alltså vänta tills det blir varmare ute.
5.2 racing: Men i ditt inlägg fick nog alla bilden av en 79-årig äldre herre som kör Opel. Men är han 66, så åldern inget problem. Jag avtackade min kollega i höstas, efter ett par-tre år ihop, och han va 68½. Dessutom jobbade han som två andra gubbar.
Jens_H: Skrapa rent och slipa jämnt. Är det väldigt glapp mellan skarvarna kan du lägga lite latexfog där. Måla sedan med vattenlöst snickerifärg, den är lite mer elastisk än den oljeburna. Tror nog att resultatet blir bäst om du stryker hela fodren och inte bara punktmålar.
Immobil: Den har varit på tapeten förr: http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/103539-automatisk-malning-av-braedor.html
Torparen1: Oljefärg är mitt tips för bästa ytresultat (Alt 1: Mill, alt 2: Servalac båda från alcro) . Vattenbaserad (V-mill från alcro)ok om du riktigt, riktigt bra pensel
Majjijann: Om företaget är helt ovilliga till att samarbeta är väl Allmänna Reklamationsnämnden en väg? Eller hör med konsumentverket om råd. Om de dessutom inte ens har gjort som du bad om, du skrev att inget av de två tak du ville ha spacklat hade blivit spacklat, är det dålig stil. Ett företag som lever på uppdrag från kunder bör väl vara mycket uppmärksamma på kundens önskemål och
Majjijann: Kasta in en bild så kan det vara lite lättare att visualisera.
Jens_H: Borsta av all lös färg med en stålborste. Slipa sedan ner ytan så att det inte är några ojämnheter. Efter det målar du med plåttakfärg. Finns speciell färg för plåttak som du bör använda. Det finns i färgaffären.
ikeahantverkaren: du får klä dig i värsta måndräkten och integralhjälm om du tänker spruta med en vanlig kompressor.Inte att rekommendera då London dimman kommer att ligga tät.Den som rekommenderades av Jens_H är ett bättre alternativ och kostar inte 20000 utan anledning.
Melkerberg: Jag skall kika nästa gång jag är i färgaffären, var faktiskt hemma hos en som hade sådan yta på väggarna i köket, det var en ganska blank färg och såg avtorkningsbar ut.
peppe400: visst är det inte det optimala att måla när det är kallt ute, men om man är tvungen att göra det så fungerar "visir klar" även när det är under +5 grader.
Glimra: Jag tycker att mattsvart är jättefint som husfärg. Mitt tips är att först titta på närliggande hus och se hur det passar in i omgivningen, sen skulle jag fundera på hur det ligger i trädgården. Ligger det väldigt mörkt kanske huset "försvinner" med svart färg. Ett annat tips är att leta reda på någon sait där du kan färglägga hus och välja olika takbeklädnader. På så vis
joflopp: Lättja är miljöförstöringens moder... I båtforum pratas det om allt från Myrr till tennföreningar i egna båtfärgsrecept. Man kan ju inte låta bli om det är samma lata båtägare som försöker hitta genvägar när det gäller villan. Köp en vettig färg och orka med att tvätta av fasaden någon gång emellanåt.
Abris1: Hej ! Man riskerar ju alltid att få genomslag av det man lämnar kvar under men om man jobbar via ett grått mellanlager i ca 3502-y för att ta upp de olika nyanserna som blir efter borstning av ytan. Sedan kan man lägga en ljus slamfärg med beständigt resultat. Man skall dock göra en provyta först för att se om den ljusa kulören mörknar pga mellankulören. Ytterligare ett företag som
bridgett: Gud ja, puts farg. Det hade jag unte tänkt på. Tack för svaret. Likaså tack för svaret gällande golvet, mycket smart tänkt. Golvet står och torka/ andas nu och det får det göra ett tag tills att vi har tid att lägga kloinkers. Nu har det varit två-tre dagar och lukten har lagt sig lite. Men jag ska testa som du sade. Tack igen.
karin_h: Å, vilken bra artikel, jag har tidningen men just detta har slunkit förbi mig! Undrar om resultaten från de fortsatta studierna är publicerade och i så fall var???
fremar: Om man målar teglet så använder man väl silikatfärg som släpper igenom fukten.
TH09: Kan vara fukt, gammal färg, mycket färg på just de spruckna bitarna. Skrapa bort färgen och titta om det är några ringar som är mörkare i underlagret. Annars är det inget att bry sig om.
TH09: Köp som sagt en vävbit som är likadan men om du har en yta som ska återställas kan du göra såhär. Klistra ytan som saknar väv och en bit utanför, sätt dit din inköpta vävbit så som du vill ha den och skär en snygg minimallt större yta än själva "vävhålet" på väggen. Använd en bredspackel för att få raka skärlinjer. När du skurit en fin ruta tar du bort bakomsittande
5.2 racing: Men ett fusktegeltak kommer du troligtvis tröttna på i längden. Ett bandtäckt tak håller i evigheter (nåja...), och ser väldigt påkostat ut.
Jens_H: Oavsett om limträpartierna kommer vara utavändigt eller invändigt i uterummet, rekommenderar jag (Beckers) Fönsterolja V, Fönstergrung V, Fönsterfärg V. Det är alkydoljefärger lösta i vatten och riktigt bra produkter.
esox71: Eller om man vill vara säker, grunda med t.ex. spärrvit så att inga missfärgningar kommer upp igen.
Ada: För 2) har vi testat många saker och frågat mattläggare, kemister och färgaffärer. Detta har lett till att vi testat: Mattstrippare - vi fick bort plastlagret snabbt och lätt. Men det återstår lin och lim. Då tog jag mattstipparen igen och försökte "raka" bort fibrerna. Men stripparen grävde ned sig i golvet och nu måste jag limma fast stora bitar igen. Suck! bandslip - sätter igen
daniel_se: Har ni insett efter lite åsikter från en mer målarkunnig att det är helt jäkla omöjligt att få bort färgen till 100%. Tror jag ska måla över stocken med en annan kulör istället, rostfärgad eller något. Antar att de målat den vit för att bryta mot den svarta fondväggen tidigare, och den fondväggen är nu vackert stockholmsvit :) Någon som har tips på någon bra kulör som går
mupejuppe: men så bra...blev inget igår..ska börja ikväll efter jobbet. Tack så mycket för svaren!!:) Då ska detta gå vägen...:)
Husletaren55: ok tack för ditt svar, jag hade absolut ingen aning om vilka priser det kunde handla om så jag är nöjd med ditt svar på mellan 15-40 tusen :) Ska kolla upp detta mer nu.
MrZizou: Hej, De flesta ytterdörr-tillverkare erbjuder väl ett antal standardfärger... men jag får ingen klarhet i om Dooria har några standardfärger eller om varje dörr målas enligt önskemål. Frågan är alltså om ngn vet om priset beror på färgen på Doorias ytterdörrar.
5.2 racing: Man kan göra så... men det är... Personligen så tycker jag att det är bättre att lägga en fog, men som cheeva säger, så går det att spackla tätt också såklart. Får för mig att det blir jobbigare om det skulle börja röra sig bara. Remsan blir skitful vid rörelse.