morsan
morsan: Nej, den är inte lämplig som utemöbel!
1 svar · 2,1k läst
morsan
morsan: Låt det svarta vara kvar! Eller tala om för sambon att h*n får hålla den vita ren :D
6 svar · 7,2k läst
·
tobbe72
tobbe72: Ska inte behövas men det kanske är lite fel årstid att måla utomhus,särskilt om du har tänkt att toppa med en akrylat.
1 svar · 2,1k läst
T
Tiina2: ja yllwa, troligen är det är jordfel, att ägaren har gjort fel när han installerat diskmaskinen, jag sa det till han och han bara svarade att så har det vart sen dom installerade diskmaskin, som om det skulle vara en ursäkt för att slippa koriggera felet, en vacker dag så får man inte en liten stöt utan det blir en kraftig en:(, tycker bara det är jobbigt att behöva tjatta sej till
11 svar · 1,8k läst
M
miau: ..sandfärg och extramatt? Blir det verkligen bra/snyggt?
1 svar · 935 läst
Per Eskilsson
Per Eskilsson: Idag så fogade vår målare Rolf mellan tak och vägg. Jag har aldrig tänkt på detta moment tidigare. Här ser ni hur han gjorde: http://www.youtube.com/watch?v=KLUA0XbNEXE Tänk på att fogningen ska göras innan man gör sista strykning. En självklarhet för många kanske, men för mig var det en nyhet. :P
3 svar · 1,4k läst
Per Eskilsson
Per Eskilsson: Jag skulle inte chansa utan åka och köpa ytterligare en burk med 3ans matthet. Spara billighetsfärgen ytterligare ett tag och använd den som grundfärg till nästa gång du ska måla någon vägg.
7 svar · 1,1k läst
B
Björn_Nilsson: Har bio i källaren och mitt tak och väggen med duken är matt svarta, målade med putsfärg (väggen måste kunna andas). Resterande väggar är svarta upp till mitten och röda där uppe. Har man ljusa väggar reflekteras ljuset på väggen och tillbaka på duken och det svarta blir grått.. Men nu är det ju en dedikerad bio och inte ett vanligt rum, så hur det blir med svart tak då är
8 svar · 5,0k läst
Nusnäs
Nusnäs: Jag hade nåt likande i ett tidigare hus jag ägde och glad i hågen började jag ta bort tapeten med diverse verktyg. Efter ett tag tröttnade jag och anlitade en målare, han bredspacklade direkt på den gamla tapeten och satte upp nya utanpå. Förmodligen den snabbaste och enklaste vägen att fixa till det. Ett alternativ är kanske renoveringsgips som inte bygger så mycket men det för ju
1 svar · 1,9k läst
M
MikaelJohansson: Ja precis vad jag menade, segt om jag måste måla i en massa på fodrena men men....är antik vit samma sak som S0502-y eller är det en special färg?
10 svar · 2,7k läst
S
Smotany: Tror alla färgaffärer har det, tänkte själv testa detta på mina skåpsluckor..
3 svar · 4,4k läst
S
Smotany: Som rubriken säger, jag söker en Lego tapet till lillgrabbens rum, någon som sett en och isf var? Letar men hittar inget, sista valet får annars bli att göra en fototapet av egen bild..
0 svar · 2,6k läst
G
gaia: jag brukar trycka ut färg från penseln då och då och försöker döpa endast sista 3-4 cm av penselhår i färg. Virar några bitar köksrulle runt handskaftet också i fall.... Börjar det rinna så trycker jag ut färg som samlas närmast skaftet igen eller hänger pensel för avrinning och tar en paus :) gaia
6 svar · 5,5k läst
N
Niclas Jonsson: Alltså, en LITEN fasning med gipskniven räcker!! Sedan remsa och spackel som vanligt. Det du inte ska glömma är att kottla kortändarna, så att de inte kan spricka isär. Du lägger upp något lämpligt (på byggena tar vi vad byggskrot som helst) en bit 22x95, en plåtregelbit et c och skruvar fast ovankant kortsida, så det sticker ut och blir något att skruva i för nästa skiva.
4 svar · 28,2k läst
H
Hemlängtan: Jag kör alltid med liten överlappning på någon/några milimeter när jag tapetserar. Ibland kymper tapeten när den torkar och ibland inte, men då har man iaf gjort vad man kan för att slippa glipor.
6 svar · 4,5k läst
T
Tiina2: Vad smart du är med att måla lite av den färgen du ska tapetsera med, det kom jag ochså på dagen efter jag tapeterar, när jag fick se att blivit millimeter gliper emellan en del våder, suck!!Men läste detta nu någonstans! För att slippa risken för glipor mellan vaderna väljer många hantverkare att överlappa med några millimeter. Denna millimeteröverlappning kan komma att påverka
4 svar · 4,2k läst
T
Tiina2: För att slippa risken för glipor mellan vaderna väljer många hantverkare att överlappa med några millimeter. Denna millimeteröverlappning kan komma att påverka mönsterpassningen något, men den lilla för-skjutningen är bättre än glipor. De senare är betydligt mer iögonenfallande. Vinyltapeter bör du dock aldrig överlappa. Resultatet blir lätt klumpigt och de fäster dessutom
5 svar · 5,5k läst
P-plats
P-plats: [citat] Jepp! Ska ha formplyfa i botten och det är lemmarna som ska behandlas...
4 svar · 8,4k läst
Buster1
Buster1: [citat] Ja, om du skall ha ett rött tak så kanske du måste grunda men inte med vitt.
4 svar · 6,1k läst
Lagavulin
Lagavulin: Med tanke på att detta borde ta dubbelt så lång tid som att slänga upp 7 våder tapet så landar vi väl på 20laxar. :-))
2 svar · 2,7k läst
O
OHE: [citat] Ahhaa :blushing:
17 svar · 3,8k läst
L
/LO: Ska du göra många stjärnor och måste alla se exakt likadana ut? Annars tänker jag mig att du tejpar med maskeringstejp och sedan förseglar den med samma färg som du har på väggen. Sedan kan du rolla eller pensla i stjärnorna och få superskarpa linjer när du tar bort tejpen. (Vi har just gjort såna rutor, men det är ju klart enklare än stjärnor) /LO
2 svar · 4,3k läst
S
Ssyrk: Falu Vapen har en helmatt alkydemulsionsfärg http://www.faluvapen.se/pdf/FaluFasad.pdf
6 svar · 1,3k läst
A
abbe_: Hej, Kolla in tex tråden: http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/90731-sioo-aldrig-mer-olja-altan.html /abbe
1 svar · 2,7k läst
L
loko3: Tack, har gjort det nu och det blev bättre :)
4 svar · 3,2k läst
L
LUNAR1976: ok thanks dear !
2 svar · 2,2k läst
·
P
piljun: Jo, det är spånskiva. Huset är från 1974, så det kan kanske vara ngn form av sättning eller påverkat av den kalla vintern.
4 svar · 1,2k läst
pinebar
pinebar: Eller så fanns det fett kvar där. Dåligt tvättat?
3 svar · 1,4k läst
·
Raceman
Raceman: Om taket är väldigt smutsat, och färgat av gammal nikotin osv. bör du grunda först med en alkydfärg. Exempel på billig alkydfärg som inte luktar så mycket är Scala Takalkyd. Den kan du ha på både väggar och tak. Är det inte så smutsat duger vilken grundfärg för tak och vägg som helst. Själv har jag använt Scalamatt (vattenbaserad) till detta. Den är så matt att resultatet
1 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.