Byggahus.se

Tapetsera men hur?

1k läst  1 svar

1. O
    Medlem Nivå 1
    Mitt vardagsrum har tråkigt nog en tapet som kan vara sjögräs eller något som påminner om juteväv. Så till problemet, vilket är bästa sättet att tapetsera om detta? Man måste ju få en slät yta att tapetsera på och nuvarande underlag är så långt ifrån det som man kan tänka sig. Ska man riva bort allt och sedan spackla med en efterföljande dammande slipning. Eller ska man försöka få renoverigstapeter att fästa på det nuvarande underlaget innan man tapetserar.

Jag bryr mig mycket om att minska den rent fysiska insatsen, det får hellre kosta mer. Beror på att jag opererat hjärtat samt haft en mindre stroke ( TIA ) som gör att jag undviker fysiskt slit som kan belasta kranskärlen på ett negativt sätt. Vilket skulle bli billigast OM jag även valde en hantverkare som fick ta sig an jobbet?

Mvh,
    Olle Jonsson - Äspered

2. Nusnäs
    Medlem Nivå 5
    Jag hade nåt likande i ett tidigare hus jag ägde och glad i hågen började jag ta bort tapeten med diverse verktyg.
    Efter ett tag tröttnade jag och anlitade en målare, han bredspacklade direkt på den gamla tapeten och satte upp nya utanpå. Förmodligen den snabbaste och enklaste vägen att fixa till det.
    Ett alternativ är kanske renoveringsgips som inte bygger så mycket men det för ju med sig en del annat.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka