Färg, Måla & Tapetsera
BigGitt: Allt samma dag? Då kunde tappetten glida mot underlaget under torkningen. Därmed krympningen. Dom chansade!
byggare henke: vet inte riktigt vad du ska göra men här är tips på en toppen sida tycker jag. http://www.kinn.com/
akhagen: Hej. Atelje lyktan tillverkar endast nya armaturer och har således mycket begränsad erfarenhet och kunskap av uppfräschning av begagnade äldre armaturer. Mattering av en äldre målade ytor inträffar alltid så småningom, men påskyndas naturligtvis av om ytan nöts tack vare regelbunden avtorkning med rengöringsmedel. Är lack ytan intakt kan man förbättra glansen genom polering och
Marlen Eskilsson: Det skulle vara väldigt många hus som är oförsäkrade om det inte gick att försäkra ett målat med traditionell slamfärg. Men ring ditt försäkringsbolag och hör så blir du säkert lugnad.
danne007: [citat] Själv tycker jag den är så svår att skära runt fönster och dörrar. Den är väldigt styv och jobbig att jobba med dessutom. Går väl an på rena väggar men annars..nej tack. Skrapspacklar man så slipper man nästan slipa, bara nästan.
byggare henke: använd inte vanligt spackel bara, sådan för gipsväggar
Jan-Å: Easy-Cover är både snabbare och enklare än bredspackling, alla fall för en amatör. Så skulle jag göra. Men har Du en målare på plats som gör jobbet spelar det väl ingen roll om han tar samma betalt oavsett metod? Då skulle jag låta honom välja själv. Fiberduk? den används väl under grus/singel för att det inte ska försvinna ner i leran??
bränski: hmm, nu såpade jag det precis som där stod på förpackningen, 125ml i 5 liter vatten. om jag tog lite för hårt med moppen på golvet så åkte kalken med som du sa och nu förstår jag att den inte skall vara kvar egentligen... i övrigt blev golvet bra förutom att det på två ställen blev lite mer naturligt gulare.
gadu^: tack för feedback! snedtaket går alltså från golv till nock, dvs taket är inte brutet. får också känslan av att taket kommer "närmare" om man tapetserar, visst kan man nog ha en ljus tapet men då kan man nog ändå måla... får fundera lite till... Postat via mobilen
Freddy_kruger: Det låter som om underlaget varit för kallt, det är fortfarande kallt om nätterna. Med tanke på tiden för inlägget så målade du tidigt på morgonen, då var nog stommen undet 5 grader, även om du hade 6-7 grader i luften.
byggankan: Cappucino är ju ändå ganska ljust (om man jämför med t.ex. latte). Man kan ju blanda in lite vitt så tror jag det blir bra.T.ex. dubbla rader gardiner med en vit och en brun och en vit filt eller kudde till soffan.
Impedans: Enklast är väl om jag fått svar här :-) Jag vara bara nyfiken. Givetvis så ska jag ringa runt. Tänkte bara kolla om någon redan nu hade en prisbild på det jag undrade.
Alpha: Vi valde den här till vårt kommande sovrum(boråstap. plain 7515)
danne007: Fråga folk i närheten, grannar, bekanta, arbetskamrater etc. Då kan du ju fråga om dom varit duktiga m.m.
index87: Jag skulle nog inte rekomendera ånga om det är gips under, finns risk att gipsen suger upp fukten och att ytskiktet på gipsplattan släpper. Annars är det nog den gamla beprövade metoden som nämns ovan med tapetklister,vatten och tex plastfolie utanpå.
barajag: [citat] Om jag fogar med exempelvis akryl så målar jag den med samma färg för annars efter ett tag så torkar den och spricker, blir även lite missfärgad och svår att torka av. Med silikon är det lite skillnad för den rör sig med materialet så den torkar inte och spricker. Såg nu att det var du som var Ts. Lol, Men jag förmodar att TS inte använde silikon till taklisterna. I ditt
Hellapella: Tack Freddy! Jag pratade med en trevlig snubbe i färgaffären igår som hade erfarenhet av samma sorts vägg. Han hade använd den typ av microlit man sätter upp med våtrumlim, typen som innehåller glasfiber och är verkligt tung. Han menade att det gick superbt bra att sätta bara denna utan bredspackling. Jag känner mig tveksam men han hävdade bestämt att detta gick bra. Måste ju köpa
Tokyoboy: Jag vill inte var vara petig, men om du nu ska ha en med enfargad bakgrund ar det val enklast att valja en rosa enfargad tapet och sedan mala upp en stor HK i mitten? Sedan kan du balansera ut resten av figurerna i hennes bekantskapskrets (tex hennes pojkvan Dear Daniel) i de utrymmen som blir over. Blir nog supersnyggt och bra mycket billigare an en fondtapet. Borja med ett pappersark dar din
pyton: Tidigare ägare till lägenheten jag bor i har mest troligt haft någon typ av ljuslykta hängandes på väggen, vilket har resulterat i att det nu finns sotrester på delar av väggen och i taket. Hur får jag bort dessa på smidigast sätt? Har försökt med diskmedel/vatten, suddgummi och lacknafta men detta ledde snarare till att fläcken blev värre. Nu står mitt sista hopp till att någon
Upperud: Vi ska renovera köket i vårt lilla 60-tals hus. Det blir vita släta luckor från IKEA med liggande Lansa handtag på både vägg- och bänkskåp. Bänkskivorna är svarta stenmönstrade, även de från ikea. Golvet blir ek. Vi tänker oss något grått kakel till, men vet inte vad vi vill ha för tapet. Kanske något i grått också?! Eller en fondvägg med blomrankor vid matplatsen och
valter53: Håller på att renovera ett hus där man målat över alla tapeter. Jag har ingen koll på vilken sorts färd man målat med, men i en del rum är färgen "segare" än i andra. Då vi skall ha tapeter i huset är frågan om underarbetet. Väggen består av följande innefrån och ut av följande: Byggskiva 12 mm tjock (typ masonit), Tapet 1 eller 2 lager, Färg. Färgen har flagat från tapeten
Missionären: Har byggt färdigt mitt uterum å på ena sidan reglat upp för att kunna tapetsera. Kan man använda vilken tapet som helst eller nått man ska tänka på? Det är ej spacklat än heller.... Uterummet är ej vinterisolerat, då de kan ju bli en del minus under vissa perioder.
nemlan: Servalac Aqua Halvblank eller V-mill 35 fungerar alldeles utmärkt. Båda finns att få i blank finish också. Obs: det är lättare att få till snygg finish med oljebaserad, men det är långt ifrån omöjligt med vattenburen. köp schyssta verktyg.
nemlan: [citat] wtf? :rolleyes: Lösningen har tangerats flertal gånger: fukta träet och slipa ner träresningen; grunda flödigt (spelar ingen roll om du använder dig av vatten- eller lösningsmedelsburen variant) och slipa lätt med fint sandpapper; färdigstryk med vattenburen lackfärg och bättra inte i vått färgskikt. Använd moddlare / pensel med syntetborst.
dröm76: här finns också lite väggord http://www.unikdekor.se/
se38005: Hej, även lasyr blir gärna lite flammig, vissa fläckar suger lite mera, och får då en något mörkare ton. Denna flammighet ökar sedan med varje strykning, eftersom samma fläckar fortfarande suger lite mera lasyr.