5 517 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Måla tak, men inte handen !
Nu har jag penselmålat ett tak. Det är träpanel så jag ville använda pensel.
Dessutom målade jag med alkydoljefärg. Första lagret, en grund är uppe nu.
Men nu till problemet. Efter en eller två kvadratmeter så hade färg börja rinna över min hand.
Kanske svårt att undvika, då färg, om den rinner, ofta rinner neråt.
Men så lagom roligt att ha handen och så småningom hela underarmen full med kladdig färg.
Finns det några tips, att undvika detta?
Dessutom målade jag med alkydoljefärg. Första lagret, en grund är uppe nu.
Men nu till problemet. Efter en eller två kvadratmeter så hade färg börja rinna över min hand.
Kanske svårt att undvika, då färg, om den rinner, ofta rinner neråt.
Men så lagom roligt att ha handen och så småningom hela underarmen full med kladdig färg.
Finns det några tips, att undvika detta?
En plastmugg som du trär igenom handtaget på kanske fungerar, då samlas det mesta av färgen i muggen istället för ärmen?
Annars kan du stryka ut färgen med roller och sen dra penseln över, då får du inte lika mycket färg i penseln och mindre rinningar.
Annars kan du stryka ut färgen med roller och sen dra penseln över, då får du inte lika mycket färg i penseln och mindre rinningar.
Går det inte att sätta en liten plastpåse om skaftet och sen hålla om påsen? då borde ju färgen rinna ner i påsen. Plastmuggsknepet vet jag inte, det rinner väl ut genom hålet? och samma med bollen väl, eller tänker jag fel?
Jag tycker att de verkliga problemen med rinnande färg brukar uppträda om penseln stått i lacknafta och är blöt när man börjar. Om man börjar måla med torr pensel rinner det inte fullt så mycket. Om man då och då trycker lite hårdare på penseln så att man kramar ur mer färg på träet minskar droppet. Man får stryka efter med spetsen sedan. I taket blir det viktigare än vanligt att inte doppa för stor del av penseln. Jag har målat tak med alkydoljefärg utan att täcka golvet. En och annan droppe kom på golvet eller handen, men det går att drälla mindre än du beskriver.
Erik
Erik
jag brukar trycka ut färg från penseln då och då och försöker döpa endast sista 3-4 cm av penselhår i färg. Virar några bitar köksrulle runt handskaftet också i fall.... Börjar det rinna så trycker jag ut färg som samlas närmast skaftet igen eller hänger pensel för avrinning och tar en paus 
gaia
gaia
Klicka här för att svara