Raceman
Raceman: Håller med tidigare talare. Varför måste tapeterna bort? Slipa är hur som helst ingen bra metod.
4 svar · 4,4k läst
Raceman
Raceman: Om du verkligen vill vara säker på att det inte bubblar sig mer framtiden. Alt1: Lägg ett snitt med en vass kniv på varje bubbla och tryck in lite lim bakom tapeten. Alt2: Skär ut tapeten runt bobblorna och spackla som Festool skrev, . Skär med god marginal och känn efter att resterande tapet verkligen sitter.
6 svar · 1,2k läst
Raceman
Raceman: Gipsputs är relativt enkelt att jobba med, finns både som lite grövre och finkornig, från Maxit, SMP eller Knauf. Skrapa bara bort löst sittande puts med en skrapa, spraya väggen inklusive gammal puts med vatten (obs viktigt) och applicera gipsputsen ovanpå alltsammans med en bredspackel. Arbeta nedifrån och uppåt. När gipsputsen torkat är den väldigt lätt att efterarbeta med
2 svar · 10,2k läst
MathiasS
MathiasS: Om du helt vill slippa kvisten så bör du nog göra det. Här har det tagit 5-6 år men nu börjar kvisten slå igenom i ett rum där jag målat vitt.
3 svar · 4,9k läst
T
Träkåk: Sent svar men.....du har fukt i väggarna, ingen panik, det är normalt för ett äldre hus där man ofta göt direkt i sanden ! Golvet är ofta det stora problemet då det ofta är lackat med en färg som inte släpper igenom fukt eller i värsta fall har en limmad plastmatta på sig, då drar kapilärkrafterna upp fukten i väggarna istället. Förslag på åtgärder, rangordnat: 1. Tveka inte,
1 svar · 7,1k läst
·
P
Punktjacke: Okej , har tyvärr inte kunnat kolla då vi inte fått tillgång än. Skulle ha kollat nu i helgen men mäklaren hade helt plötsligt inte nycklarna, suck.. Huset är byggt -81, så får väl hoppas att det inte är samma :)
6 svar · 2,5k läst
T
Träkåk: Alla varnar för att de flesta lägger på för tjockt av Osmo hårdvaxolja, tex Osmo 3111 dekorvax. Köpte en 0,75L burk till mitt 25m², skall inte räcka. Smetade ut med scoth brite följt av Osmo nylonpåstrykare på skaft. Resultat snyggt, 7 tim hårt arbete, åtgång 0,25L !!!!! Så Osmo ÄR drygt
0 svar · 4,8k läst
tobbe72
tobbe72: Sigma renovas Isotop funkar bra på puts och betong invändigt,speciellt framtagen för nikotin/rökskadade områden.Bryts dock bara i ljusa nyanser i ncs systemet.
1 svar · 1,7k läst
Bezt
Bezt: Använde denna i klädkammaren på det gamla trägolvet där och det verkar riktigt bra faktiskt, dock är det inte något jätteslitage inne i en klädkammare men har en pall som man drar på golvet när man ska upp till höga hyllor och sådant och det har inte blivit några märken eller något.
1 svar · 4,4k läst
Coolman
Coolman: Bättre sent svar än aldrig. Men det var intressant tips. Ska nämligen måla mina fula fönsterbänk i sten. Apfula som attans. Brun marmor...
17 svar · 28,2k läst
L
linusl: Någon som vet var jag kan hitta tapeter med över 93 cm våd-bredd? Ska tapetsera garderobsdörrar och vill helst undvika en skarv på varje dörr. Har kikat på några siter, men svårt att hitta bra bredd och även svårt att sortera på våd-bredd. Tips tas tacksamt emot!
0 svar · 3,2k läst
Raceman
Raceman: Du kan ju också gå över väggarna lätt med en spikbräda efter det att gipset har härdat, om du vill ha en putsliknande struktur.
6 svar · 14,4k läst
G
Gurravasa: Om tapeten är hel och jämn så testa att måla ett stycke direkt på tapeten. Det kan hända att tapeten blåsar sig under målningen, men de kan gå tillbaka när färgen torkar så ge inte upp och börja riva så fort du ser minsta blåsa. Det är värt att prova, för som du kanske inser när du läser ovanstående två inlägg så blir det avsevärt mycket mer jobb så fort du börjar ge
3 svar · 2,9k läst
G
Gornor Ulragh: Hej Vad är det för färg?? den kan eventuellt behöva avlägsnas alt lägger du på en primer på färgen först. Ta reda vilken typ av färg det är, när är den målad etc och prata men en klok person i en riktig måleributik så kan de nog hjälpa dig med en bra primer som gör att putsen eller vad du väljer fäster bra. Skall putsa min tegel öppna spis idag.. /Marcus i stockholm
1 svar · 7,7k läst
Y
yllwa: kamilenski: de e det som kallas för att man har roligt när man arbetar. billig festkväll antar jag det blev? :)
28 svar · 27,6k läst
F
Freddy_kruger: Risken är att easycover och tapet blir dyrare än målare med färg...
4 svar · 2,3k läst
H
hultegard: Vad jag kan se är båda vattenbaserade. låter bra för näsan.
2 svar · 2,5k läst
·
B
BigGitt: [citat] instämmer till 100%.
4 svar · 24,0k läst
xibeca
xibeca: Glasfiber eller pappremsa kan båda användas vid skarvspackling. Låter som det sitter träreglar i väggarna som börjat röra på sig när ni satte på värmen. Dolt fel tror jag inte det räknas som.
4 svar · 4,4k läst
F
Freddy_kruger: Tak + taklist målas vit, vanlig takfärg... färg på listerna är en smaksak, men jag hade gått på 0502-Y, 0500-N, eller gråton...
6 svar · 2,2k läst
M
Mirremåns: Jag ska tapetsera ett sovrum och söker en tapet i varm, beige ton (eller någon som går mot sand-hållet). Det får gärna vara lite liv i tapeten, ungefär som Sarek ifall någon känner till den. (Den har tyvärr just utgått.) Trodde inte att det skulle vara så svårt att hitta en beige tapet som jag gillar, men jag har tyvärr inte lyckats. Tacksam för tips!
0 svar · 1,9k läst
Raceman
Raceman: Silikatfärg skulle nog jag använda i det utrymmet. Den är diffusionsöppen, dvs. den "andas" och stänger inte in fukten i väggarna.
1 svar · 1,1k läst
D
daizy: Kom just på att jag har några köksluckor jag kan träna på.. :-) Totalrenoverade ju köket helt nyligen. Bytte ut furuluckorna (med spegeldörrar) mot äggskalsfärgade luckor. Fast furuluckorna är ju tagna till stugan och där går det inte att komma in för all snö. Får väl ta skotern.. ;-)
15 svar · 6,3k läst
N
nybyggd: [citat] ja jag håller med,måla med olje färg sedan plast färg. troligen har dom rökt innan dom som bodde där. p,s taket är väl åxå ommålat ????
6 svar · 11,7k läst
B
bjpa08: Ok! Jag anade det! Men det är bättre med lite extrajobb än en sprucken fog
2 svar · 3,0k läst
J
Jan-Å: Har Du inte satt easy cover förut så köp mer lim än säljaren säger, det suger som f-n. Jag gjorde av med en liter mer än rekommenderat på 3,5 m vägg men då satt dom utan problem i alla hörn och kanter. Det blev en helt perfekt yta att sätta ny tapet på, det var väv på väggen innan.
3 svar · 1,7k läst
J
JanneL: Jag brukar köra med exenterslipen och grovt papper. Dammar men det går bra. Andningsskydd nödvändigt. Spackla gör jag med HP:s Sandspackel.
15 svar · 5,5k läst
·
G
gaia: sök färg där det säljs färger att måla tavlor med. Finns en sort som är vattenbaserad , i små burkar, men jag kommer inte ihåg namn--- tempera? Färgen är tjock, rik på pigment och rinner ej men priset kan bli högt för en hel vägg :). gaia
3 svar · 1,8k läst
G
gaia: [citat] Jag är en vanlig amatör och ger aldrig råd jag inte själv testat. Mina grunder: har målat min källare med silikatfärg . Har moderat fuktvandring i putsade betongväggar längst golvet som var skadade och reparerade med husfix,cement och all sorts spackel upreppade gånger samt målade med tätt färg. Efter omputsning och silikatfärg är väggar torra och friska sen 2005. Jag var
4 svar · 9,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.