Hej, jag har tänkt att måla stora stjärnor på en rollad vägg istället för att tapetsera upp en tapet med stora stjärnor på. Ca 30 cm i diameter på stjärnorna.

Jag har sökt lite på forumet och sett att OHfilm är bra att använda som schablon.

Jag har också läst om att några har använt ett sprayklister för att limma fast schablonen på väggen. Vad för sprayklister är lämpligt? Man vill ju inte klibba ner väggen med kladdigt klister??

Sedan undar jag om det funkar att rolla på färgen på schablonen eller om man ska använda svamp? Blir det inte flammigt med svamp?

Eller kan man hoppa över klistret och bara tejpa upp schablonen och rolla/svampa på färgen utan att få oskarpa kanter?

Det finns spraylim som inte fäster permanent. Det beter sig mer som limmet på postilappar.
Om du ska göra stora stjärnor kanske inte OH-filmen inte är stabil nog så att spetsarna på schablonen rör sig och inte ligger an mot väggen.
Tänk på att OH-film för bläckstråleskrivare har ett skikt som löser upp sig som gelantin. Det går att tvätta bort om du lägger filmen i blöt ett tag.
Jag brukar rolla med skumgummiroller.

Redigerat:
Ska du göra många stjärnor och måste alla se exakt likadana ut?
Annars tänker jag mig att du tejpar med maskeringstejp och sedan förseglar den med samma färg som du har på väggen. Sedan kan du rolla eller pensla i stjärnorna och få superskarpa linjer när du tar bort tejpen.

(Vi har just gjort såna rutor, men det är ju klart enklare än stjärnor)

/LO

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.