Jag undrar om det finns nån vit grundfärg som passar mina behov. Jag skulle vilja ha en färg som jag både kan ha som grund på väggar men även använda som takfärg, eftersom taken ska målas om också. Om det finns så vore det väldigt bra om färgen ger en lite tåligare yta så väggarna klarar lite stötar och slitage utan att spackelytan under tar skada direkt. Om detta inte finns så tar jag gärna emot förslag på separata färger för tak och väggar(då gärna med lite slagtåligare yta).

Om taket är väldigt smutsat, och färgat av gammal nikotin osv. bör du grunda först med en alkydfärg. Exempel på billig alkydfärg som inte luktar så mycket är Scala Takalkyd. Den kan du ha på både väggar och tak.

Är det inte så smutsat duger vilken grundfärg för tak och vägg som helst. Själv har jag använt Scalamatt (vattenbaserad) till detta. Den är så matt att resultatet nästan får en kritad effekt. Blir bra till taket.

Tänk bara på att det inte är grundfärgen som ger den "tåliga" ytan utan det ger den täckfärg du sedan tänkt använda på väggarna. Vill du ha en "torkbar" och "hårdare" yta ska du ha en täckfärg med ett högre glanstal. Minst glanstal 7 för väggar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.