4 540 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Tapetsering
Hej!
Vi har ett nyproducerat hus. Vid slutbesiktning såg vi att tapeterna hade en glipa mellan våderna i stort sett överallt. Målaren anser att det skall vara så här och är normalt. Färgaffären som levererat tapeterna tycker det samma. Jag har varit i kontakt med Flügger färg i Bollebygd, dom tycker att det inte skall bli så här.
Just nu känns det som man är överkörd av byggherren, målaren och färghandlaren som håller ihop.
Tapeten är Easy up av märket Fiona. Är det någon som har erfarenhet av dessa tapeter? Är det någon som har tips hur jag skall gå vidare, för det ser verkligen illa ut.
Tacksam för svar.
Vi har ett nyproducerat hus. Vid slutbesiktning såg vi att tapeterna hade en glipa mellan våderna i stort sett överallt. Målaren anser att det skall vara så här och är normalt. Färgaffären som levererat tapeterna tycker det samma. Jag har varit i kontakt med Flügger färg i Bollebygd, dom tycker att det inte skall bli så här.
Just nu känns det som man är överkörd av byggherren, målaren och färghandlaren som håller ihop.
Tapeten är Easy up av märket Fiona. Är det någon som har erfarenhet av dessa tapeter? Är det någon som har tips hur jag skall gå vidare, för det ser verkligen illa ut.
Tacksam för svar.
Det var då inte mycket till målare. Har tapetserat 5 hus och 3 lägenheter men aldrig lyckats med detta. Han kan inte ha strukit fast tapeten riktigt. Tragiskt och han skall vara yrkesman! Godkänn inte slutbesiktningen. Stå på dig!
så blev det när jag tapetserade, fattade att jag har gjort fel, fick höra sen att man ska lägga lappa över med några millimeter för att den ska dra ihop sej och ligga kant i kant utan glapp emellan, fattar ju jag som amatör ochså, såg själv vad för fel jag gjort och får troligen tapetsera om, tur att det bara är en fond vägg med 6 våder, menändå, är rätt sur att jag får göra om det pga av att jag inte läst rätt på annvisningen. Hoppas du får rätt och dom gör om det!!
För att slippa risken för glipor mellan vaderna väljer många hantverkare att överlappa med några millimeter.
Denna millimeteröverlappning kan komma att påverka mönsterpassningen något, men den lilla för-skjutningen är bättre än glipor. De senare är betydligt mer iögonenfallande. Vinyltapeter bör du dock aldrig överlappa. Resultatet blir lätt klumpigt och de fäster dessutom dåligt.
Denna millimeteröverlappning kan komma att påverka mönsterpassningen något, men den lilla för-skjutningen är bättre än glipor. De senare är betydligt mer iögonenfallande. Vinyltapeter bör du dock aldrig överlappa. Resultatet blir lätt klumpigt och de fäster dessutom dåligt.
Jag kör alltid med liten överlappning på någon/några milimeter när jag tapetserar. Ibland kymper tapeten när den torkar och ibland inte, men då har man iaf gjort vad man kan för att slippa glipor.
Klicka här för att svara