Färg, Måla & Tapetsera
nemlan: Kolla på S0580-Y50R resp. -Y40R. Sticker det för mycket i ögonen, kör på S1080-Y40R.
stefand: Det finns ju självrengörande ugnar, så varför inte färg på väggar? Självklart har en ugn en jäkla värme att ta till så det går ganska snabbt. Men en långsam process med solljus och andra ämnen i färgen kanske på nåt sätt kan bryta ner smuts/lukt? Tror ju inte det är bluff utan mer undrar om det är värt den extra kostnaden, eller om resultatet kanske inte är så imponerande.
Havsutsikt: Grundmålat för 14000 kr torde inte vara samma sak som den "vanliga" transportgrund som ser lite vitmjölkig ut. Så var det för oss iallafall. Vi betalade 13000 kr för riktigt fabriksgrundar med riktig grundfärg, fick till och med fabrikat mm och det är superbra och väl värt de pengaren. Färdigströk två gånger och det blev ett kanaonresultat. Jag tror det blandas lite i tråden och
peterj83: En sprayflaska av märket Polyfilla o den heter isolerspray. Finns att köpa i en vanlig färgaffär. Sprayen är vit.
BigGitt: Letar efter bilder på 1,5 plans hus med gråa takpannor. Helst med garaget. Vill ni lägga här några länkar? TACK!
verktygsgurun: Jag hade precis samma problem. Jag skar bort all lös väv sen drog jag över allting med dekorspackel. Dekorspackel är diffusionsöppen och ger en putsliknande yta beroende på hur man lägger på spacklet. Till helgen skall jag måla det med mur & putsfärg.
Jan-Å: Spackla djupa hål och skador. Sätt sen easy cover eller liknande så får Du en slät yta att tapetsera eller måla. Alternativt bredspackla vilket är svårare och tar längre tid.
camlun: Tack för svaret! Vi körde faktiskt på S 0500-N och vi blev jättenöjda!
Raceman: [citat] Ja, det är nog bäst det. :S:D Lavemang tar man i ändtarmen, (hemska tanke att dra in en boste där) :S En levang däremot kanske skulle gå bättre att använda. :D
TreKronor: Hej jag är i exakt samma situation som dig. Jag har läst mig till olika lösningar, som jag tänkte prova. En är att använda varmt vatten med maskindiskmedel (undrar om vanligt fungerar dock) och sedan gå med lavemangsborste (typ hård) och skrubba själva teglet. En annan är att gå på med saltsyra (tänk på SIV regeln) men den versionen kan nog vara ganska farlig om man inte är aktsam.
magnux: Detta är ju en väldigt personlig smaksak, men jag föredrar mina snickerier kritvita eller möjligtvis trärena. Detta är ju dessutom något man får anpassa efter den stil man vill ha på rummet/rummen. Gråa/beige-tonade lister hemma hos mig hade bara sett smutsigt ut i mina ögon. Men på rätt ställe funkar det säkert. Som du förstår är detta ingen fråga du kan få ett korrekt svar
Alpha: Ja det kanske är billigt med ~400kr/rullen men inte för min del men men gick inte åt så många rullar för mig som tur var. Lite små tips om du tänkt tapetsera själv. Se till att du räknar med mönsterpassning som jag gissar att det lär vara på anno serien :) så du inte kapar för kort. Skär till ett gäng våder, lägg sedan klistersidan nedåt på tapetbordet vik sedan våderna tajt
ichigo: Men om man "snabbt som ögat" skall upp med den för att det ska fungera så verkar det ju vara lika bra att sätta på limmad vägg? Jag menar, hinner ju inte svälla så mycket om man ska göra det så snabbt.
ByggareNick: Om du vill ha ett hållbart resultat då furun är mjuk så dra på flera lager färg och ännu fler lager klarlack. Så gjorde jag och den är stenhård.
Niclas Jonsson: Hej, Jag har gjort precis samma sak i min källarvåning. Jag hade ojämna betongväggar, vilka sedan skulle kaklas. Jag valde att gipsputsa dessa. Köpte avdragarbanor som jag lodade in och fäste med kluttar av gipsputsen, sedan fyllde jag mellan med en skånska. Vatten och skurbräda för slutfinnish. Nu kaklar jag och är väldigt glad för de jämna och fina ytor som blev.
Kjell_G: magnux: kan hålla med om att det inte är snyggt, speciellt i släpljus där skarven framträder riktigt fult. Hemma i det nya huset har vi mest satt glasfiber, en fantastiskt bra tapetform som målas i valfria kulörer. Tyvärr går väv bort i gamla hus/lägenheter (har gjort misstaget att försöka utan bredspackla innan). Jag väljer gärna kant i kant men måste lära mig hantera det
LinusJo: Köket och badrummen är nu färdiga och det blev lyckat. Har problem med sovrummet. Vitt är: Tv-bord, soffbord samt lister, fönsterbrädor förstås samt tre stora garderober och soffan men den är fylld med plädar och kuddar i linnefärger. Jag har linnegardiner samt linnesängöverkast och linnedukar. Linnet är ju grått, från ljust till mörkt-grått, och en del av den grövre sorten.
JanneL: Men, hörnini, hur bär ni er åt? Treetex är en mycket bra väggskiva. Att slipa den är inte speciellt svårt. Oscillerande maskin och papper med 40 korn. Dammar djuriskt men resultatet blir mycket bra. Dammfiltermask nödvändig. Att spackla den är heller inga konstigheter. Dock bör den limstrykas innan tapetsering eftersom den är starkt sugande.
magnux: Kan bara hålla med föregående talare, Alcro Milltex 2 RF är en riktigt bra takfärg.
Håkan.E: Ja det är ett paneltak. Det blev lite fula springor väl synliga när vi målat klart våra tak. Dessa springor spacklade vi först för att sedan måla över med Alrcos Kraft takfärg igen. Det är på några ställen som det hela tiden uppstår sprickor och där jag då söker efter ett spackel eller en fog som funkar tillsammans med denna färgen. ha en bra dag!
JOW: Tryck i målarfog, akryl eller latex, måla över se glad ut.
AndersS: Vill du ha det perfekt utan någon risk för att tejpen ska suga in färg så kan man i ditt fall sätta tejpen på plats och sedan dra ett tunt lager klarlack över skarven. På samma sätt om du målar på en vägg där du maskerat för att byta till en annan färg; så drar man dit maskeringstejpen, målar tunt över skarven med samma färg som redan finns på väggen och sedan när det torkat
tobbe72: Tror heller inte att bredden på strängen har ngn betydelse i det här fallet men man bör ligga mellan 30-40cm för att det inte ska bli ngn"bula".
Freddy_kruger: Ja, det låter vettigt... Glöm inte att grunda snittytor
EB: Berätta gärna vad du kommer fram till.. Vi har en gammal rostig kamin som en gång var vitemaljerad.
Inrederskan: Hej! Någon som har koll på var man kan hitta denna tapet? Jag såg den på nätet för några månader sedan, men har glömt var...
Freddy_kruger: Lite gipsbruk, eller ardumur 828 (gipsbaserat spackel). Sen på med remsa och spackel...
bep: Hej! Vi ska renovera badrummet och har idag vinyltapet. Vi ska ha ny våtrumsmatta både på golv och vägg. Jag försöker riva bort den gamla vinyltapeten, men det verkar som att det lossnar ett tunnt lager från gipsskivan också. Har det någon betydelse eller måste jag försöka blöta bort vinyltapeten. Tapeten är från 80-talet, troligen är det en plasttapet som var godkänd för