4 155 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Tapetskarvar -mönsterpassning
ja man ska inte tapetsera när man är trött eller sent på kvällen, det har jag ju lärt mig nu. Frågan är om jag kan rätta till mitt misstag i efterhand. Har satt upp en röd tapet med mönsterpassning, som sagt så var jag lite trött och skravarna blev inte på millimetern matchande. Tapeten ser alltså randig ut (där skarvarna är) det handlar om en halv millimeter eller så och bara på vissa ställen. Kan man göra något åt det eller är det bara att lära sig leva med det? Suck, jag som skulle få så fint
Det finns värre händelser än så. En kompis till mig skulle överraska sin sambo när hon var bortrest. Han bjöd hem en kompis (inte jag), som skulle hjälpa honom. Samtidigt tittade de lite för djupt i flaskan, i samband med tepetseringen. På morgonen när han vaknade hade samtliga tapeter rullat ihop sig, och låg på golvet.
Så en liten springa mellan våderna vad är det?
Så en liten springa mellan våderna vad är det?
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
När jag tapetserar mönsterpassat/utan överlapp brukar jag måla väggen där skarven kommer att hamna innan tapetsering.
Jag brukar köpa färg som är så lik bakgrundsfärgen i tapeten som möjligt.
Jag brukar köpa färg som är så lik bakgrundsfärgen i tapeten som möjligt.
Vad smart du är med att måla lite av den färgen du ska tapetsera med, det kom jag ochså på dagen efter jag tapeterar, när jag fick se att blivit millimeter gliper emellan en del våder, suck!!Men läste detta nu någonstans!
För att slippa risken för glipor mellan vaderna väljer många hantverkare att överlappa med några millimeter.
Denna millimeteröverlappning kan komma att påverka mönsterpassningen något, men den lilla för-skjutningen är bättre än glipor. De senare är betydligt mer iögonenfallande. Vinyltapeter bör du dock aldrig överlappa. Resultatet blir lätt klumpigt och de fäster dessutom dåligt.
För att slippa risken för glipor mellan vaderna väljer många hantverkare att överlappa med några millimeter.
Denna millimeteröverlappning kan komma att påverka mönsterpassningen något, men den lilla för-skjutningen är bättre än glipor. De senare är betydligt mer iögonenfallande. Vinyltapeter bör du dock aldrig överlappa. Resultatet blir lätt klumpigt och de fäster dessutom dåligt.
Klicka här för att svara