Färg, Måla & Tapetsera
ichigo: Haha, nej jag använder inte hårtork så ofta faktiskt, bara ett par gånger om året ungefär. (!) Men jag kan säkert få användning för den för andra saker för jag tycker om att pyssla med lite allt möjligt. 199 kr låter lagom, då ska jag köpa en! :D Tänker faktiskt ta bort hela ytor också lika bra få det bra gjort när det är gropigt och mjukt efter några rollade lager färg.
Patrik_N: Rakblad eller liknande brukar jag använda. Har inte lyckats repa än :)
Sommartorparn: Jag kan inte heller se någon skillnad mellan 100% engelskt rött och 90 %, inte på bilden i alla fall. Kanske den lilla inblandningen av vitt inte gör någon skillnad när det gäller en så pigmentintensiv färg? Har ingen åsikt om vilken f'ärg som är snyggast. Då måste man se huset i verkligheten. Mina egna färgprover hann jag tyvärr inte fotografera. Kom i tidsnöd då vi stängde
MMR: Ok, så kvistlacken har effekt trots att den inte läggs direkt på kvisten? Har alltid tänkt att den måste läggas på när det är trärent Sent from my HTC One V using Byggahus
LillaMini: Pärlspont har vi redan, men som sagt barn, hundar och dessutom en sambo som suger åt sig smuts och lämnar den på de mest olämpliga ställen :P Fick äntligen fingrarna ur *censur* och testade att torka av tapeten med en fuktig trasa, det enda som hände var att jag torkade bort lite damm som var på ytan. Blir nog till att testa med vanlig lösningsbaserad lack, men sambon får göra
camelspin: Har kört med blå tejp på massor av underlag. Funkar bra. Se till att den sitter ordentligt genom att dra hårt med fingret över skarven. Måla. Dra bort direkt. Om underlaget har fett eller smuts på sig funkar det inte. Om underliggande färg inte målats på ordentligt med tvättning, slipning och grundning, dvs inte har korrekt vidhäftning kommer den att lossna när man drar bort tejpen.
tharnstrom77: Ahaa, intressant, det ska jag söka lite på. Roligt ställe detta där man kan lära sig så mycket nya saker och få tips på saker och ting!
FredSk: Det var inte supersvårt att ta bort kalket - men tråkigt. En annan fråga: när jag tar bort kalket blir det en urgröpning mellan [den murade] väggen och betonggolvet. Det sitter någon form av massa som följer med kalket. Hur ska jag fylla skarven? Min plan är att måla golvet med epoxifärg när väl allt annat arbete är klart.
pelpet: Tak och panelvitt innehåller kvistlack, så du slipper det arbetsmomentet.
Petronille: [citat] Ok det låter ju bra! Vad är det för färg då exempelvis, dvs vad heter den? Flügger har annars en såg jag som är alkydfärg, men det står ändå bara "inomhusbruk" av någon anledning.
steffeb: Jag kör med en "quick-brush" till rödfärgen. Helt suverän! Tredje rödfärgshuset som målas med samma pensel, bra kvalitet! Grannarna som lånade min är saliga, haha! :) Har väl ingen riktig koll på hur fort det går med pensel, men man sparar otroligt mycket tid på att slippa doppa i hinken hela tiden. Även skönt att ha den som ryggsäck när man flänger på stege. Synd att firman
Oldfart: [citat] Om man verkligen vill plåga sig själv kan man göra så. Jag rekommenderar istället en varmluftspistol och en målarskrapa eller japanspackel. Sedan är det bara att spackla, slipa och måla.
mångstekta: I det här fallet hade jag lagt utsidan först, lägg en remsa hela vägen på utsidan ca 3cm större på ovan och under sidan typ 13cm i ditt fall om hyllan var 7cm... sen klipper du upp små hack hela vägen från böjens början till slut både uppe och nere på "överflödet" på remsan, vik sedan in dom på ovan och under sidan du har ju givetvis limmat yttre delen på hyllan vid det här
Helioz: Eftersom det är lackbets kan man räkna den som bunden, bör inte slå igenom med två strykningar lackfärg. Om man inte mattslipar så får färgen betydligt sämre fäste och kan då flagna av på de ytor som används/rörs mest. På en prydnadsmöbel spelar det ingen roll då man sällan tar på den.
sasssyy: fast då måste han nästan ligga ner.. har ingen muskulatur i ryggen :-D skulle iofs vara ganska roligt att se på ha haha... Näää det lutar nog åt tapeter iaf.. sen kan man ju ge sig på att slipa ner hela skiten och måla om när grabben når puberteten och förmodligen vill ha det svart eller grått eller nåt.. har ett rum till som jag helst skulle vilja hinna göra INNAN jag föder men
Sommartorparn: Om lägger något finmaskigt nät över golvbrunnen så att de stora flagorna fångas upp!
Granito: Oj, det står bara jan 30 i Android appen... antog att det var i år. Dessutom blir ett så här intressant ämne blir aldrig gammalt B-)
Helioz: Är det massiv spån och mdf eller finns det ett fanerlager? Om det är faner får du handslipa försiktigt, är det enbart spån/mdf kan du köra på med en planslip eller en excenterslip. Om bordsskivorna är köpa på en möbelfirma är de fabrikslackade.
henrico: Tack för era tips och synpunkter, spontant kändes det något komplicerat med 2 komponentsfärg och det låter väldigt dyrt... Jag kan tillägga att dörren, inom ett par år, kommer vara skyddad av en inglasad altan.
NEO_AMiGA: Hallå Nemlan! Tack för ditt svar. Har hållit på och hackat i mitt rum och inte riktigt kommit mig för att svara här. Men det har hänt lite sedan mitt första inlägg men det är fortfarande väldigt mycket kvar. Börjar med några panoramor till. Skiftande kvalité på skarvar och så... :confused: 1. Innan jag började riva 2. Sekunderna innan jag började måla med KRAFT Grundfärg. 3.
andnyg: Jag har för att det stod i målningsdokumentet annars frågade jag
Dannyboi: Hur funkar slilkat på befintlig färg. Den som är där i dagsläget är rätt blank. Räcker det med att rugga upp ytan eller måste all färg bort? Som jag skrev tidigare så är inte det ett alternativ att slipa bort all färg.
jacksc26: Hej,Jag har samma tak undrar hur ska jag göra med vad ska jag måla visa säger om man målar med kallasfalt kan fastna dam och skit är det sant hur har funkat för dig kan du snälla beskriva för att jag är också sugen att måla med kallasfalt. Mvh/Jack
Ssyrk: Caparol Slipgrund. Kvalitetsfärg från europas tredje största färgproducent till bra pris. http://www.caparolwashere.se/butiker.asp?show=1
nemlan: Anledningen till att rynkor uppkommer är oftast för tidig övermålning. Problemet i sig är att kittytan torkar fortare än underliggande kitt, vilket också kan bero på temperaturen på underlaget (kall fönsterbåge eller glas) eller t.ex. starkt solsken. För långsamma oljekitt så bör man vänta minst 2 veckor innan övermålning. Om det trots väntetid skulle rynka sig så kan man
Korvgubbe: Här på ÅC finns det en speciell inlämning för just linoljetrasor. Eftersom jag använder en teakolja innehållandes linolja till utemöblerna så blir det ett gäng trasor varje år. Jag brukar göra som så att jag sparar en plasthink med tillhörande lock från lämpligt livsmedel när det börjar närma sig oljning. Sedan oljar jag på och slänger trasorna i hinken som jag fyller med
AndersS: Vi använder en färg som inte kräver grundfärg och det blir en strykning på baksidan efter montering. Gäller även den öppna takfoten som bara får en strykning av råspont och baksidan av takfotsbräda.
eviljava: En googlesökning gav detta: http://www.mpdiy.com/index.php/produkter/betongfaerg/drylok-betonggolvfaerg/ Även denna epoxifärg borde fungera: http://www.epoxibutiken.se/product_info.php?cPath=24&products_id=34 Rent genrellt är betongytor utomhus svåra att måla p.g.a. att fukt suger in i betongen (vilket kan orsaka färgsläpp). Men epoxifärgen ovan är diffusssionsöppen och borde alltså
Sophie: Det fungerar utmärkt att förvara penslar i vatten när man målar med linoljefärg. Jag har en tom målarburk stående med vatten så det täcker borsten och i den harj ag säkert 15 penslar med olika kulörer nerstoppade. Vatten är mycket bra på så sätt att det inte löser upp färgen från penseln utan bara förhindrar att den torkar. Alltså blandar sig inte de olika kulörerna som de