Hej alla,

jag har haft mycket hjälp till och från på denna sidan vilket har uppskattats; jag har däremot inte lyckats hitta någon information om mitt nuvarande bekymmer. Börjar bli lite orolig över att det kan bero på att man bör undvika situationen :)

Jag har byggt en bokhylla som sömlöst ska inkorporeras i väggen. Jag har kommit så långt att det är dags att sätta på microlit på hyllplanen (som består av träreglar och spånskivor som är spacklade med snickerispackel).

hel_bokhylla.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet är att ena kortsidan är avrundad in mot väggen.
hyllplan.png

riktiga hyllor.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det en bästa metod för att limma microlit över den rundade kortsidan? Det är givetvis inga större bekymmer innan hyllan börjar kröka sig, men kurvningen gör ju att materialet inte kommer att falla på plats och det måste till en hel del skarvning.

Tacksam för ett snabbt svar. Tanken är att blir klar med allt under helgen.

Mvh,
Mario

Tänker du dig ett helt stycke på ovansidan som går ner över framkanten? Varför i så fall? Om jag skulle göra det så skulle jag sätta en smal remsa över hela framkanten och separata bitar på ovan resp ndersidan. Risken att det skall spricka i kanten måste vara obefintlig eftersom det inte finns någon skarv/fog som kan röra sig. Jag har för mig att jag microlithat ytterhörn på gips på samma sätt utan problem.

Läcker hylla förresten :)

I det här fallet hade jag lagt utsidan först, lägg en remsa hela vägen på utsidan ca 3cm större på ovan och under sidan typ 13cm i ditt fall om hyllan var 7cm... sen klipper du upp små hack hela vägen från böjens början till slut både uppe och nere på "överflödet" på remsan, vik sedan in dom på ovan och under sidan du har ju givetvis limmat yttre delen på hyllan vid det här laget och vik sedan in dom raka sidorna. Gör detta på alla hyllplan först!
-Sen spacklar du upp den kanten som blir av microliten på och under hyllan 2ggr
-Sen lägger du ovan och under sidan på hyllan ha en kniv med universalbett som har en distans så du kan skär ca 3mm i från ytterkanten när du skär till bitarna...
-Sen lägger man resten av väggen bakom börjar du från dörren å lägger en hel våd så får du bara en liten bit in mot hörnet på varje hyllplan!
-När allt har torkat foga med latex runt allt och avsluta med 3 strykningar färg!

Ps köp inte den förgrundade väven till detta då kan du glömma att få det bra med att vika runt! den är för styv till detta ds
Yrkesmässigt gjort!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.