M
motives: Det här är nog inte rekommenderat förfarande men som glad amatör så "anpassade" jag en plåtprofil till ett avigt ytterhörn (dvs böjde skiten tills det passade) Funkade hur bra som helst.
6 svar · 1,9k läst
S
StoraElakingen: Precis. Därför ska man om nu inte vill måla med vattenspädbara alternativ inte måla med vitt utan bryta färgen i svagt grått
9 svar · 5,5k läst
S
StoraElakingen: Ta bort allt som är löst och slipa av. Ska du tapetsera räcker det att spackla ut ojämnheter, ska du måla skulle jag rekommendera bredspackling. Spånskivor är luriga då de gärna sväller lite i skarven när de utsätts för fukt. Det bästa är att gipsa om då gipsen är "död" och inte förändras av fukt. Jag brukar oljegrunda efter spackling och avslipning innan jag tapetserar eller
6 svar · 2,7k läst
·
-RB-
-RB-: Jag fick ett tips av en gammal målare en gång: "Om det skiner igenom efter första lagret grundfärg, måla då ett lager till med grundfärg istället för kanske 3 gånger med slutfärgen. Det blir billigare." Jag har gjort så flera gånger, speciellt på väldigt sugande material, med gott resultat.
4 svar · 15,3k läst
joflopp
joflopp: Klibbduk är, precis som det låter klibbigt. :) Dock inte som klister men klibbigt nog för att effektivt avlägsna slipdamm från det som ska behandlas.
2 svar · 5,4k läst
P
poppe12: Lite sent men ändå. Jag vill bara uppdatera hur det gått. Tekniken med roller och efterstrykning med pensel fungerade så mycket bättre än jag till och med hoppats. Så glatt överaskad blev jag. Jag tycker annars vattenbaserade färger kan vara svåra att få till bra finnish på då de torkar så snabbt. Tekniken kan rekommenderas för stora ytor och ytor där det är viktigt att det inte
6 svar · 10,0k läst
S
Stuff: Givetvis är det snyggast att gömma elen bakom putsen. I vårt fall hade vi sån tur att vi hittade finfin puts bakom den gamla isoleringen när vi rev. Samtidigt har vi ingen spikad plan för hur rummet ska nyttjas i framtiden så det kändes lite överkurs att på måfå sätta fräsen i en finfin vägg. Istället görs väggen målad klar och gott om dosor placeras uppe i "lådan". Då kan vi
8 svar · 10,2k läst
anders07
anders07: [citat] Nej, knacka loss det som är löst och putsa bara de delarna...
3 svar · 5,0k läst
·
N
Nyivilla: Så då skall gipset fungera som en ångspärr, eller gör inomhusfärgen det?
2 svar · 2,0k läst
mångstekta
mångstekta: spruta lasyr går hur bra som helst får ett mycket jämnare resultat och slipper alla skarver från penseldragen. men du ska nog inte göra det själv om du är ovan ganska känsligt med blandning, tryck, munstycke osv Men jag hade spruta alla dagar i veckan om det är ett nytt hus som man inte behöver täcka in totalt bara fönster och diverse annat!
5 svar · 5,3k läst
B
Brejso: Jag undrar också detta. Nu har det gått fem år, så jag bumpar denna tråd :) Är det någon som har erfarenhet av detta?
1 svar · 4,4k läst
S
Ssyrk: Otroligt tråkigt =( Jag tycker nog att man kanske kan få den rätta färgen väldigt billigt eller gratis om dem rekommenderat fel produkt. Är ju lite därför man går till en Fack/proffs handel! För att få rätt saker.
7 svar · 3,0k läst
S
Ssyrk: Är väldigt hög torrhalt i trälim så du lär behöva späda det rätt ordentligt om det är en papperstapet du ska sätta. Varför inte åka ner till färghandeln och köpa 1liter hernia 1870 tapetlim för kanske 35-50kr? Blir nog betydligt enklare för dig
1 svar · 11,7k läst
R
Roland112: Jag har ju även funderat på detta men kanske är det bättre att spraya om luckorna? De kanske finns sprayfärg avsedd just för köksluckor?
7 svar · 49,7k läst
P
palatset: Målade med beckers perfekt, dock oljade jag först, sedan grundade jag med grund perfekt och sedan två lager perfekt. Bodde i skogen och fick inga prickar eller påväxt. Däremot vet jag att det e väldigt stor skillnad mellan beckers och beckers, tinova och tinova mm. Kolla på råd och röns lista. Där har samma märke fått bäst och sämst. Så man måste ha koll på vilken som e bästa
11 svar · 57,3k läst
H
Helioz: Stain och dye i detta sammanhang kallas båda för bets i Sverige. Främsta skillnaden mellan stain och dye är att stain innehåller pigment medan dye innehåller vattenlösliga organiska färgämnen. Om vi utgår från Herdins sortiment som är den förmodligen vanligaste och mest använda tillverkaren av bets i Sverige så motsvarar deras Oljebets en stain och deras Äkta Bets motsvarar en dye.
3 svar · 11,6k läst
K
Kreacon: Hej! Jag hade gått till första bästa färgaffär och köpt gipsbruk eller spackel och spacklat igen hålen. Sen hade jag tvättat väggarna ordentligt med målartvätt för att få bort fett mm, sen hade jag målat med en slitstark färg som håller för matstänk och avtorkning. Lycka till! Mvh Kristoffer
1 svar · 6,3k läst
·
A
anrobe: Tack för svaren!
6 svar · 3,4k läst
vojma
vojma: Förlimma? Menar du att jag ska lägga på ett lager lim på plywooden och låta denna torka in för att sedan montera tapeter på vanligt vis?
2 svar · 9,3k läst
S
Ssyrk: Ja att skära till en remsa av Microlite går alldeles utmärkt men själv skulle jag nog köpa en armeringsväv som inte är av Glasfiber som microliten är utan en som är gjord på cellulosa istället kallas oftast Armeringsduk/Armeringsväv CP80/CP100 Bra grundfärg tycker jag är Caparol Supertäck Grund, Fyller och täcker bra till ett bra pris för att vara proffskvalitet. Tror man kan
1 svar · 4,7k läst
snickarboden
snickarboden: Ja man kan sätta mollyplugg i enbart gips men de tål inte hur mycket som helst. Vet man att man kommer att belasta en vägg med t ex stor tung TV, köksskåp etc så kan det vara bra att sätta något bakom eller montera kortlingar som man kan fästa i. /Kent
4 svar · 3,6k läst
T
TheLastNinja: Lidl säljer/sålde en rejält billig färgspruta, deras egna märke ("Power"-något). Typ 200 kr kostade den. Någon som testat den eller annan billig färgspruta? Vad tror ni andra?
0 svar · 6,3k läst
T
TheLastNinja: Det känns mycket bättre nu, men ska nog slipa lite vid tillfälle ändå.
2 svar · 4,0k läst
U
uneasy: Gissar på att det inte är ett konserveringsmedel utan en uppsjö av olika som i sin tur är olika giftiga. Tror inte de blandar samma soppa i lösviktsgodis som i kallgalv.
12 svar · 21,4k läst
U
uneasy: ALLTID efterstryka med pensel. Men att rolla på färgen är inte dumt :thumbup:
6 svar · 11,0k läst
mångstekta
mångstekta: vanlig oljefärg duger mer än bra! matta ner ytan grunda med en grundfärg 2ggr sen färdig strykning båda med oljefärg!
1 svar · 5,6k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Och det skulle säkert gå att få ned det till nästan noll genom riktigt extrema "skyddsåtgärder". Frågan är dock hur rustade för vuxenlivet dessa "extremt överbeskyddade" småttingar skulle bli? Nej, nu är det nog OT från min sida.
12 svar · 10,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.