Ola78
Ola78: Men eftersom du såg ränderna så hade virket krympt när du målade om så då borde du kommit åt det ommålade, visst kan det vara så att det kanske inte var i sitt allra torraste läge men du borde inte få lika stora ränder i alla fall.
3 svar · 2,1k läst
FixarFarsan
FixarFarsan: I mitt barndomshem hade vi precis samma golv i källaren, där löste farsan det genom att lägga trall med liten luftspalt under över hela golvet istället för att måla :)
8 svar · 3,3k läst
Matti_75
Matti_75: Jag rollade på färgen för att sedan jämna till pensel. Fördelen var att man får med sig mera färg med rollern. Jag körde med en speciell roller som var gjord för panelmålning.
3 svar · 2,2k läst
L
Lizzin: [citat] Tänkte de jag med. Mitt största dilemma är hur pass mycket man ska dra av? Ska man dra av med ett ganska hård tryck mot väggen efter att ha lagt på ett lager över hela väggen? Funderar på att köpa roller spackel eventuellt.. Men känns som hörn kan bli lite bökiga
3 svar · 1,8k läst
J
jockegronberg: Jag är inte en av dom som tror att det kommer ens bli närheten av bra. Något man bör tänka på vid montering av gips på väggen ? masoniten är 3mm vill helst inte att det ska bytta mycket pga av att det sitter ett element på väggen. Är husägare sedan 2 månader tillbaka så är en nybörjare Kommer att komma en tråd på denna sida om mitt hus
2 svar · 5,7k läst
S
souba: [citat] Det är mycket bättre än "vanlig" väggfärg, man kan misshandla den väldigt bra med naglarna utan att det blir märken. Men det ska man kunna för det priset, är nog 3ggr så dyr som en std färg:/
5 svar · 7,2k läst
S
svanfelt: [bild]
1 svar · 4,5k läst
·
S
1 svar · 4,5k läst
·
D
Decamber: Du lärde dig å andra sidan att klara dig själv och hitta på egna lösningar, något som jag (tack och lov?) slipper. :)
11 svar · 3,7k läst
·
R
Rolle85: nån?
1 svar · 4,4k läst
R
1 svar · 4,4k läst
Stefan N
Stefan N: Gips funkar utmärkt då det inte sjunker när det torkar.
5 svar · 49,4k läst
B
byggarjoel: Du bör absolut ha någon form av nät när du spacklar.. Annars kommer det garanterat spricka (egen erfarenhet....). Det finns även silikonliknande "spackel" som alltså är elastiskt. Det kanske kan vara något. Lustigt att sprickorna försvann när det blev varmt.. Men du kan nog vara rätt säker på att de kommer tillbaka :)
12 svar · 9,0k läst
·
T
Tyrström: Läste för snabbt. Missade att du redan hade grundmålat. Glöm mitt tidigare inlägg :)
5 svar · 5,3k läst
T
Tyrström: Hej. Vad är taket målat med idag? Vanligtvis är det målat med en oljefärg pga av att vattenburna färger får taket att svälla för att sedan spricka när det torkar. Alcros Kraft fungerar bra. Luktar dock inte trevligt.
2 svar · 3,6k läst
S
Segge: Tänkte höra hur ni målar utsidan av fönsterkarmen. Målar du med fönsterfärg upp på kanten av fodret eller stannar du där karmen slutar? Lättast tycker jag är att måla kanten på fodret eftersom det är lättare att sluta med färgen på en ytterkant än inne i "vecket", sen är chansen att få tätare mellan karm och foder större. Har grundat några dörrar och fönster som var i
0 svar · 1,2k läst
pink_painter
pink_painter: Tack för svaren! :thumbup: Låter bra att slippa tvätta det äckliga taket haha!
3 svar · 6,4k läst
H
Hans H: Tack. Ska försöka trolla med knäna och försöka skaffa fler timmar på dygnet, då kanske jag hinner. [bild] Det är ju så mycket enklare verkar det som. /Hans
5 svar · 1,6k läst
mexitegel
mexitegel: Jag har inte kollat så mycket då vi har 4 mil till närmsta bauhaus, k-rauta och hornbach kanske ligger närmare och har liknande pris som bauhaus? I grund och botten handlar det ju bara om att undvika lokala nasare.
3 svar · 1,7k läst
P
pezlin: Jag har nu provat att sätta latexfog, problemet är att det sjunker så jag kommer nog prova att spackla hålen, slipa med fint sandpapper, spackla igen för att få det riktigt slätt och sedan slipa med fint sandpapper över hela ytan. På med häftgrund och sedan listfärg. Sent from my Lumia 800 using Board Express
3 svar · 5,0k läst
C
Cissi-84: Vi ska nu sätta igång och måla vår nya fasad. Den är ännu inte uppsatt men ska grundmålas innan den åker upp. Tidigare har jag fått höra att man ska grundmåla runt om hela "plankan" innan man sätter upp den men försäljaren sa att det inte behövdes. Vi har valt Demidekk och enligt den försäljaren så räcker det att grundmåla med deras grundfärg och att olja ej behövs innan
0 svar · 1,0k läst
mexitegel
mexitegel: Får du inte styr på det så föreslår jag som alternativ till bredspackling som är ett jäkla jobb att du sätter renoveringstapet
4 svar · 2,7k läst
·
M
meckis: funkar nog med nästan vilken som. byggmax har en billig.
3 svar · 3,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det stämmer. Järnvitriolen har ingen skyddande effekt. Det påskyndar bara grånandet. I värsta fall skapar du ett bra underlag för påväxt. Kvalitetsvirke är grejen. Att hitta det är i det närmaste omöjligt utan kontakter. Virket som hamnar på svenska husfasader är av sämsta klass (E) och borde egentligen användas för emballage eller massaved. Det fina virket säljs till utlandet.
1 svar · 1,1k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Synd att lacka teak, tycker jag! Här finns tips på hur man också kan göra: http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/188571-behandla-teakbord.html
4 svar · 10,4k läst
S
sasssyy: Jag tänkte bara att det ska ju ändå slipas inför målning och jag har hört så mycket gott om just denna produkt så jag tänkte att den kunde hjälpa till..förmodligen ska vi ändå köpa en för att slipa till gipsskivor i ett rum i sommarstugan- där har jag förra sommaren redan ångat ner 3 lager av tapeter men det behöver ju jämnas till en del så jag trodde att det kanske funkade
6 svar · 1,6k läst
Nimajneb
Nimajneb: Till grundfärgen behöver du lacknafta för att tvätta penslarna, dig själv och ev för spädning. Till lasyren är det vatten som gäller.
9 svar · 5,6k läst
Robinvvs
Robinvvs: Hm, jobbar inte som målare. Jag vet dock om hur enkelt gammal puts ramlar isär i t.ex badrum och förmodligen lika lätt på andra ställen (äldre puts). Så jag tror att detta KANSKE skulle kunna innebära sprickor i spacklet du lägger på, kanske medan det bränner? Bara en tanke.. Annars skulle jag rekommendera att kolla med någon affär som säljer färg, jag tror nog de har det bästa
5 svar · 1,8k läst
·
Stefan N
Stefan N: Testa med T-röd. Om det inte kladdar är det oljefärg.
1 svar · 5,9k läst
T
Tirre: [bild] Nu blev bilden åt fel håll men jag hoppas ni ser ändå. Hur gör vi för att få dörren snygg igen? Den är någon slags grön idag men vi kan lika gärna göra den svart. Slipa och måla med lasyr? Eller hur gör man?
0 svar · 2,3k läst
·
C
cecar33: Nyttan av snedsågning kan nog diskuteras i evighet, men det hus jag bor i nu är raksågat och väl målat (målat själv) men det märks klar skillnad på framförallt väster gaveln, så det är mitt projekt i sommar att snedsåga 15° och grunda väl innan färdigstrykning. Har aldrig tidigare haft dessa problem men då har det varit snedsågat.
5 svar · 7,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag har provat med vad du kallar utspädd vit färg för att få ett laserat utseende på träpanel. Och det blir inte bra. Resultatet blir flammigt och fult och måste göra om. Stark avrådan!
1 svar · 11,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.