8 045 läst ·
19 svar
8k läst
19 svar
Plastfärg, källare, svartmögel
Kalkvattning skulle kunna binda kalken. Sedan skulle du kunna måla kalkmjölk på det.
Kalkvatten är en produkt som blir när man löser upp kalkpasta i vatten och låter stå över natten. Det klara vatten som blir på ytan när kalken sjunker till botten är kallvattnet. Färdigt kalkvatten säljs av företaget Målarkalk.
Nackdel med kalkmålning i ett garage är förstås det färgar av sig på kläder då man går emot. Om du hellre vill ha silikat så kanske du kan använda kalkvatten för att binda kalken i stället för att skrapa bort allt. Hör med någon fackman om det skulle funka.
Vad gäller dammet: funkar det att blöta väggen riktigt ordentligt? Finns golvbrunn? I så fall använd hård vattenstråle så får du bort mycket. Sedan när det är riktigt uppblött ta resten med stålborste. Så brukar jag rengöra mitt hus utvändigt innan kalkning och det är inte det minsta dammigt. (Man blir bara blöt från topp till tå.
)
PS. Kalkdamm är frätande. Undvik få ner det i lungorna!
Kalkvatten är en produkt som blir när man löser upp kalkpasta i vatten och låter stå över natten. Det klara vatten som blir på ytan när kalken sjunker till botten är kallvattnet. Färdigt kalkvatten säljs av företaget Målarkalk.
Nackdel med kalkmålning i ett garage är förstås det färgar av sig på kläder då man går emot. Om du hellre vill ha silikat så kanske du kan använda kalkvatten för att binda kalken i stället för att skrapa bort allt. Hör med någon fackman om det skulle funka.
Vad gäller dammet: funkar det att blöta väggen riktigt ordentligt? Finns golvbrunn? I så fall använd hård vattenstråle så får du bort mycket. Sedan när det är riktigt uppblött ta resten med stålborste. Så brukar jag rengöra mitt hus utvändigt innan kalkning och det är inte det minsta dammigt. (Man blir bara blöt från topp till tå.
PS. Kalkdamm är frätande. Undvik få ner det i lungorna!
Redigerat:
Jag försökte på en liten yta - och det funkar! Men skulle inte kalket kunna täppa igen eller orsaka stopp i avloppet? Det blir ju en hel del kalk...Sommartorparn skrev:Vad gäller dammet: funkar det att blöta väggen riktigt ordentligt? Finns golvbrunn? I så fall använd hård vattenstråle så får du bort mycket. Sedan när det är riktigt uppblött ta resten med stålborste. Så brukar jag rengöra mitt hus utvändigt innan kalkning och det är inte det minsta dammigt. (Man blir bara blöt från topp till tå.)
Om lägger något finmaskigt nät över golvbrunnen så att de stora flagorna fångas upp!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden