3 261 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
måla eller tapetsera??? Hjälp mig här nu
jag är inte särskilt händig av mig.. men lär mig.Vi köpte hus 2010 och det var i så pass gott bruksskick att vi har avvaktat med renoveringar av estetisk art.
Nu har jag lovat sonen "nytt rum"...och jag har börjat.
Jag frågade tidigare här i forumet om strukturtapeter, var inne på en sån där abranet eller vad den heter men fick andra råd och följde dem så nu har jag dragit bort strukturtapeten och det var bara ett lager tapet så nu är det "papperstapet" kan man säga.
Skickade mannen att leta tapet då han jobbar i storstaden och han skickar bilder men jag har en son som vet vad han vill och de tapter mannen hittade på Hornbach är antingen mönstrade eller fel färg...sonen är bestämd...gröna tapeter och enfärgade. Och för min skull som då inte har tapetserat mycket ska vi satsa på easy up....
På Hornbach fanns inget som stämde och då tycker mannen att vi ska måla istället.... det har jag gjort i sommarstugan så jag har vanan inne.... MEN... är det inte bättre att tapetsera?
Sonen är 8 år och jag tänkte väl att vi skulle slippa göra om där på ett tag och färg känns som mer "ömtålig".. plus att det känns som att det krävs mer underarbete, flera strykningar och blir allmänt mer kladdigt (ja jag är lite klumpig så det lär bli färgfläckar)
Mannen vill inte heller fara omkring o leta tapeter och nu känner jag mig bara besviken att jag ens drog igång med projektet eftersom jag är gravid i femte månaden och inte alls van vid den här typen av arbete (hormonell och trött) men har lovat sonen och det är ju extra viktigt nu när det blir syskon. Sonen är hos sin pappa nu i tre veckor och jag hade tänkt att det skulle vara klart när han kommer hem..
Vad säger ni.. blir det bättre med färg..?? Fördelen är ju att grabben kan få exakt den färg han vill... men då måste jag ju slipa ner alla skarvar som är där nu, något jag hade kommit undan med om jag tapetserat känner jag även om jag så klart måste spackla en del och fixa en del....
Är det jag som är grinig här eller?Ge mig tips på hur jag löser båda scenarior tack
Nu har jag lovat sonen "nytt rum"...och jag har börjat.
Jag frågade tidigare här i forumet om strukturtapeter, var inne på en sån där abranet eller vad den heter men fick andra råd och följde dem så nu har jag dragit bort strukturtapeten och det var bara ett lager tapet så nu är det "papperstapet" kan man säga.
Skickade mannen att leta tapet då han jobbar i storstaden och han skickar bilder men jag har en son som vet vad han vill och de tapter mannen hittade på Hornbach är antingen mönstrade eller fel färg...sonen är bestämd...gröna tapeter och enfärgade. Och för min skull som då inte har tapetserat mycket ska vi satsa på easy up....
På Hornbach fanns inget som stämde och då tycker mannen att vi ska måla istället.... det har jag gjort i sommarstugan så jag har vanan inne.... MEN... är det inte bättre att tapetsera?
Sonen är 8 år och jag tänkte väl att vi skulle slippa göra om där på ett tag och färg känns som mer "ömtålig".. plus att det känns som att det krävs mer underarbete, flera strykningar och blir allmänt mer kladdigt (ja jag är lite klumpig så det lär bli färgfläckar)
Mannen vill inte heller fara omkring o leta tapeter och nu känner jag mig bara besviken att jag ens drog igång med projektet eftersom jag är gravid i femte månaden och inte alls van vid den här typen av arbete (hormonell och trött) men har lovat sonen och det är ju extra viktigt nu när det blir syskon. Sonen är hos sin pappa nu i tre veckor och jag hade tänkt att det skulle vara klart när han kommer hem..
Vad säger ni.. blir det bättre med färg..?? Fördelen är ju att grabben kan få exakt den färg han vill... men då måste jag ju slipa ner alla skarvar som är där nu, något jag hade kommit undan med om jag tapetserat känner jag även om jag så klart måste spackla en del och fixa en del....
Är det jag som är grinig här eller?Ge mig tips på hur jag löser båda scenarior tack
smidigt med färg om/när barnet har tröttnat och vill ha en annan färg. Då är det ju bara att fixa om det blivit några skador annars bara att måla över, om du ska tapetsera om så får du slipa ner skarvar och spackla igen =)
Första gången man målar är det ju en del arbete, men är det en ljus fär och arbetet är bra gjort är det bara att måla över sedan. Är han som andra ungar kommer han att vilja ha grått i 12-14-årsåldern.
Spackla eventuella ojämnheter, och slipa.
Sätt upp renoveringsväv.
Sedan är det en smaksak om man grundar med en billig vit färg, eller om man tar slutfärgen direkt. Två lager brukar behövas av färgen oavsett hur amn gör.
Täcker man golvet ordentligt gör det inget om det blir fläckar.
Ett par tofflor som är lätta att kliva i och ur så att man inte tar med dem ut ur rummet.
Kläder som inte gör något att man torkar av sig på, gärna en bit av ett slitet lakan hängande i byxlinningen att torka med.
Låt mannen göra sparmålningen, upptill för att du ska slippa klättra på trappstege och nertill så du slipper kräla på golvet.. Sedan en roller med ett kort förlängningsskaft så slipper man klättra upp och ner.
Spackla eventuella ojämnheter, och slipa.
Sätt upp renoveringsväv.
Sedan är det en smaksak om man grundar med en billig vit färg, eller om man tar slutfärgen direkt. Två lager brukar behövas av färgen oavsett hur amn gör.
Täcker man golvet ordentligt gör det inget om det blir fläckar.
Ett par tofflor som är lätta att kliva i och ur så att man inte tar med dem ut ur rummet.
Kläder som inte gör något att man torkar av sig på, gärna en bit av ett slitet lakan hängande i byxlinningen att torka med.
Låt mannen göra sparmålningen, upptill för att du ska slippa klättra på trappstege och nertill så du slipper kräla på golvet.. Sedan en roller med ett kort förlängningsskaft så slipper man klättra upp och ner.
hmm.. sant.. men om han tröttnar så tröttnar han. Här är det föräldrarna som bestämmer serru;-) Det blir omgjort när vi tycker att det är dags så att säga så DET är inte kärnfrågan.. utan frågan är hur mycket mer jobb det krävs av mig.. och joo det är bara jag som gör jobbet eftersom min man sitter i rullstol och inte kan måla/spackla/tapetsera mycket högre upp än sitthöjd 
mannen gör inget .. då han sitter i rullstol :-D
Renoveringsväv och massa skit...jag är gravid i femte (snart sjätte) månaden *suck* näää det låter som att det får bli tapeter... Mannen verkar dessutom ha något väldigt stort horn i sidan till renoveringsväv... vad behöver man den till egentligen.. drar jag ett lager till är det ju direkt på gipsskivan hahah...
Renoveringsväv och massa skit...jag är gravid i femte (snart sjätte) månaden *suck* näää det låter som att det får bli tapeter... Mannen verkar dessutom ha något väldigt stort horn i sidan till renoveringsväv... vad behöver man den till egentligen.. drar jag ett lager till är det ju direkt på gipsskivan hahah...
Då är han ju perfekt för att göra sparmålningen nertill iallafall :-D
Personligen är jag usel på att spackla och klarar inte av slipmaskinen heller, och maken ser inte skavankerna lika bra som jag, då är renoveringsväven perfekt, även under tapet. Men så är vårt hus inte gipsat heller, det är spånskivor med en massa skarvar och flera tapetlager.
Personligen är jag usel på att spackla och klarar inte av slipmaskinen heller, och maken ser inte skavankerna lika bra som jag, då är renoveringsväven perfekt, även under tapet. Men så är vårt hus inte gipsat heller, det är spånskivor med en massa skarvar och flera tapetlager.
fast då måste han nästan ligga ner.. har ingen muskulatur i ryggen :-D skulle iofs vara ganska roligt att se på ha haha...
Näää det lutar nog åt tapeter iaf.. sen kan man ju ge sig på att slipa ner hela skiten och måla om när grabben når puberteten och förmodligen vill ha det svart eller grått eller nåt.. har ett rum till som jag helst skulle vilja hinna göra INNAN jag föder men får nog inse att jag ska hinna med annat i livet också...små detaljer som en C-uppsats och sånt *S*
Spackla visade det sig annars att jag var en naturbegåvning på ...skitkul tycker jag :-D....
Inte kan man väl måla direkt på pappen?? Det som blev kvar under strukturen var ju liksom det "understa lagret" och får man bara bort skarvarna (som är näst intill obefintliga) och spacklar de två små hålen... det lär väl suga färg som fasen då eller???
Näää det lutar nog åt tapeter iaf.. sen kan man ju ge sig på att slipa ner hela skiten och måla om när grabben når puberteten och förmodligen vill ha det svart eller grått eller nåt.. har ett rum till som jag helst skulle vilja hinna göra INNAN jag föder men får nog inse att jag ska hinna med annat i livet också...små detaljer som en C-uppsats och sånt *S*
Spackla visade det sig annars att jag var en naturbegåvning på ...skitkul tycker jag :-D....
Inte kan man väl måla direkt på pappen?? Det som blev kvar under strukturen var ju liksom det "understa lagret" och får man bara bort skarvarna (som är näst intill obefintliga) och spacklar de två små hålen... det lär väl suga färg som fasen då eller???
Klicka här för att svara