7 308 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Problem med Fönstermålning
Jag har renoverat fönster på mitt hus (håller på). Problemet är att kittet under färgen skrynklar sig!
Har gjort ungefär såhär:
Tagit bort gamla glaset
Satt dit 2 st spröjs
Grundoljat bågen
Grundmålat bågen med Alcro Genuin grundfärg/fönsterfärg
Lagt i glas, och Kittat med Essve M-Kitt (innehåller nån vegetabilisk olja/syntetiskt) Ej linolja
Låtit kittet "torka" ca 1-2 veckor
Målat bågen inkl kittet med Alcro Genuin Fönsterfärg, 3 gånger.
Problemet har kommit nu när dom har hängt ute ca 2-4 månader, färgen skrynklar sig på vissa ställen på kittet, och kittet är helt mjukt. Och under färgen så har oljan börjat komma fram ur kittet.
Detta på istort sett på alla fönster, oavsett väderstreck.
Enligt Essve som har gjort kittet så är det så man ska göra, hade ingen förklaring.
Enligt Färgaffären kunde det vara Linoljekokning, men det finns ingen linolja i kittet. Så det var det nog inte.
Nån som har råkat ut för samma sak? Kommer den skrynklade färgen gå tillbaka och bli slät igen?
Har gjort ungefär såhär:
Tagit bort gamla glaset
Satt dit 2 st spröjs
Grundoljat bågen
Grundmålat bågen med Alcro Genuin grundfärg/fönsterfärg
Lagt i glas, och Kittat med Essve M-Kitt (innehåller nån vegetabilisk olja/syntetiskt) Ej linolja
Låtit kittet "torka" ca 1-2 veckor
Målat bågen inkl kittet med Alcro Genuin Fönsterfärg, 3 gånger.
Problemet har kommit nu när dom har hängt ute ca 2-4 månader, färgen skrynklar sig på vissa ställen på kittet, och kittet är helt mjukt. Och under färgen så har oljan börjat komma fram ur kittet.
Detta på istort sett på alla fönster, oavsett väderstreck.
Enligt Essve som har gjort kittet så är det så man ska göra, hade ingen förklaring.
Enligt Färgaffären kunde det vara Linoljekokning, men det finns ingen linolja i kittet. Så det var det nog inte.
Nån som har råkat ut för samma sak? Kommer den skrynklade färgen gå tillbaka och bli slät igen?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Rynkorna kommer vara kvar, kittet har med största säkerhet inte härdat färdigt, alternativt har färgen löst kittet något.
Det ser alltid ut som du beskriver när kittet inte får torka färdigt.
Står du inte ut med rynkorna får du göra om...
//Byssman
Det ser alltid ut som du beskriver när kittet inte får torka färdigt.
Står du inte ut med rynkorna får du göra om...
//Byssman
Jag gjorde också om fönstrerna ute på landet.. första hade jag kitt från jula som jag fick dra med diskmedel och vatten (skitkass) sedan med beckers då gick det mycket bättre och findra med kittkniven.. har för mig att man skulle måla inom närmsta timmarna. jag gjorde det ganska hastigt men verkade som det skulle målas snabbare. Dock på Fönsterdörren så målade jag aldrig och efter någon vecka när jag kände så blev det rejäla skrynklingar (där med "jula-kittet")
På tuben (Beckers Fönsterkitt) står att det kan övermålas efter ca 1 dygn.
Nu är det längesen jag gjorde fönsterrenoveringar, så jag minns inte exakt vilken del i förloppet som felar när man får rynkor...
Men det ser ut som att kittet "krympt" under färgen. Vilket det dock inte gör...
Hur som helst, dom kommer inte försvinna iaf.
Nu är det längesen jag gjorde fönsterrenoveringar, så jag minns inte exakt vilken del i förloppet som felar när man får rynkor...
Men det ser ut som att kittet "krympt" under färgen. Vilket det dock inte gör...
Hur som helst, dom kommer inte försvinna iaf.
Ja det där med rynkor under kitt är ett mysterium. Kom hem med nykittade fönster från glasmästaren en gång och han sade jag kunde måla genast. Naturligtvis blev det rynkor...... Sedan har jag läst att vad gäller linoljekitt och linoljefärg att man antingen ska måla genast eller vänta 1-2 veckor. I fjor väntade jag 1-2 veckor innan jag målade och givetvis blev det rynkigt. Ända gångerna det inte har blivit rynkigt har varit när jag har väntat till nästa sommar. Att måla genast efter man kittat har jag ännu inte provat. Ska göra det nu. Någon gång för många år sedan gjordes misstaget att använda något slags syntetiskt kitt på tub. Det blev jätteskrynkligt och härdade aldrig över huvudtaget.
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
67 kr inkl moms
Läs mer
Ingen annan som har problem med kitt som rynkar sig?
Ytterligare en observation:Förra sommaren gjorde jag några kittfalsar som jag inte hann måla. De är nu rynkiga. Alltså har det inte med färgval och torktider att göra. Jag använde nyinköpt linoljekitt. Kan det vara solen? Detta är på södersidan.
Ytterligare en observation:Förra sommaren gjorde jag några kittfalsar som jag inte hann måla. De är nu rynkiga. Alltså har det inte med färgval och torktider att göra. Jag använde nyinköpt linoljekitt. Kan det vara solen? Detta är på södersidan.
Jag har kittat om ca 15 fönster nu. Med de första fönstrena använde jag Beckers och fick rynkor. Sedan köpte jag LA-seal från LeifArvidsson.se Hur bra som helst, inga problem med rynkor eller torktider. Bara att tuta å köra.
Anledningen till att rynkor uppkommer är oftast för tidig övermålning. Problemet i sig är att kittytan torkar fortare än underliggande kitt, vilket också kan bero på temperaturen på underlaget (kall fönsterbåge eller glas) eller t.ex. starkt solsken.
För långsamma oljekitt så bör man vänta minst 2 veckor innan övermålning. Om det trots väntetid skulle rynka sig så kan man vänta ytterligare tills kittet har blivit hårdare och slipa ner det.
För långsamma oljekitt så bör man vänta minst 2 veckor innan övermålning. Om det trots väntetid skulle rynka sig så kan man vänta ytterligare tills kittet har blivit hårdare och slipa ner det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden