Bor i en hyreslägenhet och denna målades om för 5 år sedan ( snickerier/ väggar/tapeter osv)
Personligen tycker jag att det fuskades mycket, då allt blev klart snabbt 4rum på 4dagar ( tapeter, snickerier, tak), rinningar och tjocka lager färg.
Och färgen kan även idag kännas lite mjuk på sina ställen.

Lister/dörrfoder vid dörrar, och kanter börjar tappa färg och den gamla underliggande färgen har börjat titta fram.
Värden kommer inte fixa detta, men vi får ordna själva om vi vill.

Har dock inte inte att anv färgborttagningsmedel, då arbetet komerm få ske på kvällstimmar och man har en 2årig son som vill springa runt på morgonen.
Så enklaste sättet borde väl vara skrapning av färg?

Att skapa färg borde inte vara problem, men vad ska göras efteråt?
Är det slipning som gäller, och ska det grundmålas och sedan anv snickerifärg?

Om det inte är några speciella foder är det oftast enklare (ibland billigare) att bara riva loss de gamla och ersätta med nya fabriksmålade foder så är jobbet gjort på någon timme. Annars får du börja med målartvätt, sedan nedslipning till fast underlag (färg eller trä), sedan grundmålning och slutstrykning 1-2 gånger med en lackfärg/snickerifärg.

Fullösningen eftersom det är en hyresrätt är att bara målarsoda och mattslipa dem och sedan lägga ett enda lager vattenbaserad snickerifärg.

Det är fullösningen som säkert anv tidigare skulle jag tro, då underfärgen är väldigt matt och blek.

Byte vet jag inte, övre listen är rundat, då den fugnerar som luftkanal

O
Helioz skrev:
Annars får du börja med målartvätt, sedan nedslipning till fast underlag (färg eller trä)
Om man verkligen vill plåga sig själv kan man göra så. Jag rekommenderar istället en varmluftspistol och en målarskrapa eller japanspackel. Sedan är det bara att spackla, slipa och måla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.