M
motives: Aha ok, tack Har ingen erfarenhet av just microlit. För TS kanske det kan vara en ide att kolla upp typ återställaren/problemlösaren/Easy cover som faktiskt slätar över skavanker. Vet att det råder delade meningar om dessa produkters kvalité men om det inte alls är möjligt att ta fram spackelspaden kan det ju vara ide att kolla upp iaf :) /J
9 svar · 3,9k läst
·
T
thure1982: Tack! Tror nog jag ska köpa mig en Wagner 115 iaf. Var orolig att det skulle bli som när man lackar flerkomponent. Jag har lackat bilar och båtar tidigare. Det är ju dock lite mer avancerat iom att färgen är som vatten och diset driver runt överallt också. I instruktions videon på nätet (den på engelska) så ska man smörja maskinen med "vanlig hushållsolja" innan man ställer undan
5 svar · 3,6k läst
pegee
pegee: OK! Får testa över nästa fönster!!
6 svar · 2,0k läst
·
S
Ssyrk: Det som kan vara med furutak är att om du kör med dem nya spärrfärgerna tex Caparols Iso trägrund och Alcro panelgrund är att dem är katjon,. Alltså possitivt laddade, så om dem kommer i kontakt med tex en vanlig latex 7 glans väggfärg så får du en reaktion, så när du sprutat med en katjon färg så är rengöring av sprutan av yttersta vikt att det blir ordentligt gjort! Där kan
7 svar · 4,1k läst
S
Sippan7: Tack för era svar, det blir att måla över.
4 svar · 2,2k läst
P
ppalm: Schellack Sent from my GT-I9100 using Byggahus
2 svar · 1,8k läst
kysan
kysan: http://www.kreatima.se/web/Produkter/Sjalvhaftande_plastfolie/Sjalvhaftande_plast/Traimitation_67_5cm_bredd/Sjalvhaftande_plast__Valnot__67_5cm_bred-17999.aspx
1 svar · 800 läst
R
rchusse: tack så mycket för svaret! misstänkte det, men ville ha det bekräftat.
4 svar · 1,2k läst
M
Maxikatten: ...och måla inte på listerna närmast glaset.
7 svar · 8,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Är det en vanlig papperstapet som sitter med tapetklister av cellulosatyp är det bara att blöta, vänta och sedan dra ner. Hjälp till med ett slött spackelverktyg. Är det en tvåskiktstapet med plastyta kan oftast plastskiktet dras av (torrt). Behandlas sedan som en papperstapet. Good luck!
1 svar · 2,7k läst
F
frean98: Jag skulle prova med denna färg Hör med Beckers kundtjänst hur väl den stoppar lukt.
2 svar · 2,0k läst
V
Volatyle: [citat] Fast, målar man lister när dom är monterade verkligen? Jag har alltid trott att lister är målade innan montering, därför tänkte jag att dom kanske är förmålade :)
2 svar · 1,2k läst
C
camelspin: Skulle köra på kalla element. Det har jag provat med helt vanlig vattenbaserad lackfärg och det funkar alldeles utmärkt. Det var vattenburna radiatorer så dom blir ifs inte stekheta. Det blir nog svårt att få det jämnt och fint om de inte är helt svala.
1 svar · 4,4k läst
V
viljestark: [citat] Det är möjligt, men jag tycker samtidigt att en (av färgen) våt roller - som jag dessutom brukar skölja ur en sväng innan jag målar - inte borde vara statisk! Jag funderar på om det kan ha att göra med att färgen blir väldigt, väldigt tunn när man rollar och efterstryker, så att dammet lägger sig på ytan. När man målar med pensel så kanske dammet sjunker ner i färgen
4 svar · 5,0k läst
S
Ssyrk: jag vill nog anse att det är gott nog för en källare. När man är nere på värden som vi pratat på tidigare så är dem knappt mätbara med dagens tekniker. Och om du inte har några problem med att blanda så kör på! Men prova att ringa istället för att maila ;) det är mycket mindre jobbigt än att hand blanda tex ;) Laters!
5 svar · 9,9k läst
P
PCLarsson: bets görs bäst flödigt, inom ex möbelindustrin doppar man gärna om möjlighet finns...
4 svar · 2,1k läst
platon1980
platon1980: [citat] Det där kan vara något, kanske R80B till och med.
4 svar · 15,8k läst
·
Misse
Misse: [citat] Har helt missat ditt svar men ett stort tack! Att måla är än mer aktuellt för det ser helt fruktansvärt ut!!!!! Byggföretaget som vi brukar anlita kommer hit om ett par veckor för att gå igenom vår köksrenovering och då får vi titta på detta också (går det så blir det "rött" på skorstenen så att det matchar teglet och sedan vitt på den övriga plåten för jag är
2 svar · 3,7k läst
T
Trädgårdstroll: Bra tips kan vara att även titta över där tapetvadarna sitter mot varandra - spackla och slipa innan målning. Låter som mycket jobb men när det är målat syns ALLT som inte är jämt och fint.
3 svar · 4,5k läst
mångstekta
mångstekta: är det det vanliga grundfärgen på det så håller det bra till nästa år! vintern är den torraste tiden på året tänk på det.. är det spontad panel så är det att föredra att lämna det så det får rör sig det det ska...
2 svar · 1,4k läst
M
Munkfors: Nu har jag gjort såhär på två ställen, men det handlar bara om 10-15 cm skarvar. Vad tror ni om att jag gjorde på samma sätt när jag skarvade ny gips mot gammal masonite (13mm)? Alltså jag fasade ner 4-5 cm in på masoniten.
7 svar · 3,9k läst
N
nemlan: Jag tror det är lugnt med konserveringsmedel och kathoner så länge man inte häller färgen i avloppet. Det är ju pyttemängder vi snackar om, och ytterst liten exponering för hemmafixare. Har inget emot linoljefärg, men har aldrig funderat över att ha det inomhus.
11 svar · 8,0k läst
E
eviljava: Beckers Golvfärg plus är inte difussionsöppen. Har man fuktvandring från plattan kommer den att släppa med tiden. De flesta äldre källare har faktiskt viss fuktvandring i plattan, oavsett om dräneringen är OK eller ej. SSyrk:s tips på Hagmans 1K är bra. Även "NM golv 50" skulle fungera fint. Det är en vattenburen epoxi som är diffusionsöppen:
6 svar · 12,5k läst
H
Helioz: Om du redan har färgen hemma så använd den, bör fungera fint även om det inte är optimalt. Fönsterfärg brukar vara bättre till möbler men det bästa är att använda en polyuretanbaserad båtfärg (typ International Toplac) för maximal slitstyrka.
1 svar · 1,6k läst
N
nemlan: [citat] Jag tror tyvärr inte att det fungerar utan att du pajar metalliceffekten. Vad man däremot kan tänka på är att de här färgerna inte blir släta, alltså det blir t.ex. roller och penseltextur hur man än bär sig åt. För att sänka intrycket av glansighet så kan man testa att korsborsta på olika sätt eller t.o.m. lägga en fin strukturfärg undertill. Halvmatt (20-ish) är
3 svar · 1,3k läst
K
Kallb: Tack för alla tips! Såg att det fanns kromade detaljer (luckor, spjäll mm) som tillval till min murspis att köpa. Tyckte dock att priset var på tok för högt, 5000:-! Ska börja med att polera upp luckorna och får se hur resultatet blir.
6 svar · 3,9k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Eftersom 60-tal har blivit kult, skulle jag göra så lite som möjligt med detta skåp. För att fräscha upp ytan hittar du tips här: http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/188571-behandla-teakbord.html
1 svar · 1,1k läst
·
Anna_H
Anna_H: För amatörer brukar det bli absolut bäst att tapetsera först och sätta på listerna sedan, då döljs många misstag. Att målarna gör tvärtom beror på att de inte tar ner listerna, alternativt att snickaren som gjorde väggen även satte dit listerna innan målaren kom. De är ju dessutom proffs med tapetkniven så de vet att deras snitt alltid blir perfekta.
1 svar · 941 läst
N
Niclas Jonsson: Absolut inga hälsorisker när färgen torkat. Var lugn!
3 svar · 3,3k läst
E
edmund: Har aldrig behövt måla om några vita knutar förut och tyckte att det inte kunde vara så svårt tills jag stod i bygghandeln och insåg hur många olika typer av vita färger det finns och hur mycket det skiljer på metoden enligt instruktionerna på burkarna och i pris. Knutarna som ska målas om målades för första och enda gången för ca 15 år sedan och då användes troligen någon
0 svar · 5,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.