8 594 läst ·
16 svar
9k läst
16 svar
Hur måla vidare vårt Götenehus efter fabriksgrundningen?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 13 inlägg
Hej!
Vårt Götenehus kommer fabriksgrundat och ska bara behöva målas med en strykning Tinova VX därefter. Efter Folksams färgtest 2012 så tänker jag använda någon annan färg som fått bättre resultat. Jag har dock inte fått kläm på exakt vad som menas med fabriksgrundning och undrar vilka andra färgsystem som går att använda utan att behöva grunda på nytt. Alcro bestå? Demidekk ultimate? Nordsjö One? Någon som vet exakt vilken grundfärg som använts på fabriken? Hur har ni andra Götenehusköpare gjort med målningen?
Vårt Götenehus kommer fabriksgrundat och ska bara behöva målas med en strykning Tinova VX därefter. Efter Folksams färgtest 2012 så tänker jag använda någon annan färg som fått bättre resultat. Jag har dock inte fått kläm på exakt vad som menas med fabriksgrundning och undrar vilka andra färgsystem som går att använda utan att behöva grunda på nytt. Alcro bestå? Demidekk ultimate? Nordsjö One? Någon som vet exakt vilken grundfärg som använts på fabriken? Hur har ni andra Götenehusköpare gjort med målningen?
Grundmålningen från fabrik är inte något att räkna med, grundmåla med riktig grundfärg men för bästa resultat och för att inte slita ut sig så skrapa först, det handlar bara om skrapning för att få bort de lösa fibrerna som gör det trögt att måla och suger färg helt i onödan, skrapa inte mer en det du hinner måla över på en dag. Använd en bra färg även om den är lite dyrare men det betalar sig i längden. Jag skulle aldrig använda någon annan färg en Demidekk grundfärg tror den heter Visir och därefter 2 ggr ultimate då har du ett välmålat hus som håller länge.
Grundfärg Fasad Jotun Visir
Tror du mig inte så googla på ovanstående sedan kan du kanske reda ut begreppen
Svenska oljegrundfärg eller Norska oljegrunning.
Även jag vet att det finns grundolja, men det är inte det jag pratar om.
Datablad
VISIR OLJEGRUNDNING PIGMENTERAD
2009-12
Visir Oljegrundning Pigmenterad är en specialgrundning baserad på alkydolja. Den gör träet
mycket vattenavvisande . Produkten binder också lösa träfibrer och säkrar god vidhäftning för
slutstrykning. Den speciella pigmenteringen skyddar träet mot skadligt UV-ljus och har en
kulör som liknar nytt oexponerat trä.
Egenskaper: Förstärker ytan och gör den vattenavvisande. Gör att färgsystemet får ökad
hållbarhet.
Användningsområde: För utomhusbruk. Används före applicering av täcklasyr och täckfärg
på allt nytt och väderslitet trä, även tryckimpregnerat. Under det kalla halvåret (temperturer
lägre än +5º C) skall Visir Oljegrundning Klar användas.
Tror du mig inte så googla på ovanstående sedan kan du kanske reda ut begreppen
Svenska oljegrundfärg eller Norska oljegrunning.
Även jag vet att det finns grundolja, men det är inte det jag pratar om.
Datablad
VISIR OLJEGRUNDNING PIGMENTERAD
2009-12
Visir Oljegrundning Pigmenterad är en specialgrundning baserad på alkydolja. Den gör träet
mycket vattenavvisande . Produkten binder också lösa träfibrer och säkrar god vidhäftning för
slutstrykning. Den speciella pigmenteringen skyddar träet mot skadligt UV-ljus och har en
kulör som liknar nytt oexponerat trä.
Egenskaper: Förstärker ytan och gör den vattenavvisande. Gör att färgsystemet får ökad
hållbarhet.
Användningsområde: För utomhusbruk. Används före applicering av täcklasyr och täckfärg
på allt nytt och väderslitet trä, även tryckimpregnerat. Under det kalla halvåret (temperturer
lägre än +5º C) skall Visir Oljegrundning Klar användas.
Redigerat:
Det är en pigmenterad grundolja. Ej godkänd av Alcro till Beståsystemet. Då krävs det grundmålning av hela fasaden innan.
Färdiggrundad panel får endast vara målat med Pinja protect i en tjocklek av 60 my för att vara godkänd av Alcro.
Färdiggrundad panel får endast vara målat med Pinja protect i en tjocklek av 60 my för att vara godkänd av Alcro.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är väl en definitionsfråga.The Tor skrev:
Jotun anger att efter grundning med Visir skall
"Snarast möjligt och senast inom 3 månader skall huset färdigbehandlas med önskad produkt. "
Så visst är det en grundfärg!
Det jag skriver är att det är en produkt som inte skall användas på annan färg utan på bart trä eftersom det är en olja som skall tränga in i virket.KnockOnWood skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 13 inlägg
Tack för era svar. Jag får försöka ta reda på exakt vilken grundfärg som används vid fabriksgrundningen för att se om det går att färdigstryka utan att behöva grunda igen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg