H
hempularen: Akrylatfärg skall ju kunna lösas upp med T-sprit, har dock aldrig provat själv. Det är metoden som brukar användas för att avgöra om ett färgprov är av akrylattyp eller alkyd typ. Sannolikt så är inte plåtfäregn av akrylattyp. Men testa på någon fläck där inte skadan skulle bli alltför stor om spriten löser även plåtfärgen.
1 svar · 5,5k läst
Stefan N
Stefan N: Den har iofs funnits ganska många år nu. Funkar rätt ok bara man inte får kladd på rullarna.
1 svar · 2,0k läst
H
Helioz: Stolpen bör stå i grundolja/kokt linolja över natten för att dra åt sig så mycket som möjligt. Sedan på flödigt med grundfärg och 2 lager slutfärg för bästa skydd.
1 svar · 5,3k läst
M
meminus: Hej! Jag har ett trallgolv på min inbyggda veranda. Kan man betsa och sedan lacka tryckimpregnerat?
0 svar · 9,6k läst
K
Klicka: Funderar på ifall jag skal testa måla med målardyna. Men hur gör man i målartråget när man skall lägga på mer färg på dynan?
0 svar · 7,4k läst
K
Klicka: Lidl har drickbar yoghurt som har bra flaskor. Kanske jag kan använda dom :-)
13 svar · 13,8k läst
Bowman
Bowman: [citat] Ja det lutar onekligen åt det hållet, kan du utveckla varför du är så säker? [citat] Jag torkade med en trasa på alla hus, alla färgade av sig lite konstigt nog.. Men all gammal röd färg kanske släpper lite färg, till och med en röd billack gör ju det.
7 svar · 11,2k läst
·
J
Jens Skaarup: Jeg er ved at renovere en forstue, der har gamle egestokke som ydervæg (från1691). Ind mod rummet er der lodrette brædder som er ru eller kun lidt høvlede. De er rensede for gammelt tapet op til 7 lag og i hundredevis af spik. Jeg vil gerne male dem, men med hvad? Linoliemaling eller limfarve? De skal være hvide da ikke er vindue i rummet. Vedhæftede foto viser væggene.
0 svar · 1,8k läst
·
R
Rosten1000: Mina slagportat har en del märken på insidan. Kan man spackal skadorna på Plywoddskivan med vanlig Plastic-Padding som man använder på bilar? Eller finns det någon annan typ av snabbtorkande spackel som funkar på garagedörrarna?
0 svar · 1,2k läst
prototypen
prototypen: Japp, det finns speciellt våtslippapper. Vanligt löses upp av vatten, det funkar en liten stund men sedan blöts det bara upp. Jag skulle INTE slipa, torka av med thinner så man får bort fett och annan skit. Primer för plast är en bra grund. Protte
3 svar · 6,3k läst
S
Sagavind: Någon som har erfarenheter av Flûggers Natural Wood Panelvit extra, bra som dåliga, låt mig veta! Funderar på att stryka vår lockpanel med den färgen. Kan det vara något på panel som ströks med ofärgad panellack för ca 20 år sedan och som jag vill ha så vit som möjligt utan att behöva schellacka och täckmåla... Rummet är ca 42kvm med 3 meters takhöjd så jag vill att det blir
0 svar · 2,7k läst
S
Sagavind: Osmos hårdvaxolja? Hur funkar det? Är det täckande? Finns olika kulörer? Spännande!
6 svar · 2,1k läst
bonnier
bonnier: Vitt, eller kanske något åt grå-hållet?
3 svar · 1,8k läst
meriks
meriks: Då ska jag ta och prova det Tack för tipsen
2 svar · 6,7k läst
ciia
ciia: Rolla på limmet (på väggen förutsatt att det är easyup) så får man en jämn bra fördelning tycker jag. Brukar ta lite extra högst upp på väggen.
6 svar · 5,3k läst
snickarboden
snickarboden: Helioz>Nej, det är helt rätt, staket som målas på alla sidor med akrylat ruttnar fortare än staket som målats med en traditionell oljefärg. /Kent
7 svar · 10,8k läst
I
Izak80: [citat] Skall fråga Familjebostäder och se vad som gäller.
23 svar · 10,9k läst
S
savio: Jag köpte en burk 10liter på K-rauta, deras egna märke fxa. 2 strykningar och det såg vettigt ut, och det räcker för mig eftersom att det är ett förråd. Priset 229kr är inget att klaga på heller.
5 svar · 23,5k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Jodå, det går alldeles utmärkt med rätt förutsättningar. Kolla med din färghandel vad som gäller.
1 svar · 3,8k läst
Thomas59
Thomas59: Lidl 10 liter vit tak/väggfärg för 199 kr slank med sist. Målat tak och väggar i ett rum. Funkade fint. Ingen aning om det är billigt men orkade inte åka till byggmarknaden.
5 svar · 5,8k läst
M
motives: Tack! Men, behöver man verkligen en påbyggnadsring om skivan ligger dikt an? Tänker att jag ju lika gärna kan skruva i befintlig dosa då både skruvar och spännen räcker till?
6 svar · 18,5k läst
L
lina_85_se: När huset nu äntligen blivit ommålat har det dessvärre kommit lite färg även på fönsterbleck och stuprör. Går dessa att måla om med bra resultat med ex Hammarlack? Måste de skrapas rena från sin befintliga färg eller det är bara att måla över? Där är inga skador eller färgsläpp på de i nuläget utan ska endast målas om i samma kulör för snygghetens skull :-)
0 svar · 5,5k läst
B
Bence: Har nu sprutat 3 rum med trätak med Glans 7 spätt till 25 s. Mkt nöjd med resultatet.
3 svar · 9,5k läst
snickarboden
snickarboden: Rörande plastiskt trä så använder jag enbart Herdins, bara ett tips. Ytliga skador är det enklast att försöka putsa bort, att fylla i med diverse saker blir troligen bara värre. /Kent
4 svar · 6,7k läst
F
FRS05: Hej Det är så att jag ska måla lite furupanel här hemma, allt väl så långt. Nu är det så att det sitter panel från golvet en bra bit upp och sedan är det ca 100cm med väv upp till taket som sedan också är panel. Min fråga är om det går att dra lackfärgen även på väven? Blir annars mer jobb med att maskera plus att jag måste hitta en färg med samma vita kulör/glanstal. I
0 svar · 2,8k läst
Joens
Joens: Jag köpte någon illaluktande färg till mitt listmåleri. Två dragningar och det är perfekt. Fanns hos min närmaste säljare så jag tog något på chansning. Teknos möbelfärg. Kan rekommendera den starkt. Tar ett dygn eller två att torka men det blir bra. Plus att den inte är vattenbaserad utan något ule-blablabla... Sent from my GT-N7000 using Byggahus
9 svar · 4,2k läst
P
pezlin: Det är inte skuggningen från taket och penseldragen som ger känslan av nyansskillnad? jag brukar försöka måla med pensel närmast taket och sedan rolla över försikigt med nästan torr roller för att få rätt struktur. Sent from my Lumia 800 using Board Express
2 svar · 1,9k läst
MmeMim
MmeMim: Sent omsider, skaffade fog som ser ut som lite ekfärg. Enkelt å duger till oss.
7 svar · 8,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.