14 862 läst ·
15 svar
15k läst
15 svar
Sprutmåla källare
Sida 1 av 2
Tänkte börja måla källaren i nästa vecka. Bekväm som jag är av mig funderar jag på att sprutmåla hela rasket med en färgspruta typ "biltema" eller motsvarande.
Hittar inte särskilt mycket om vad som rekommenderas angående rekommenderade munstycken, tryck etc. i Alcros datablad. Är det bara att köra på eller borde jag tänka om?
Hittar inte särskilt mycket om vad som rekommenderas angående rekommenderade munstycken, tryck etc. i Alcros datablad. Är det bara att köra på eller borde jag tänka om?
Det finns nog mycket Du får förklara här hasse_f, var du t ex fått ideèn från ;D
Skall du spruta ytor som väggar så får du nog välja en högtrycksspruta,
och under tiden du räknar ut vad det skulle kosta, och tid för att täcka dörrar, fönster m m som inte skall ha sig en dusch med samma kulör. så hade du rollat på 2 gånger med vanlig färg, tro mej. Dessutom kommer hustrun att fly fältet p g a sprutdamm och odören.
Nä Du hasse, det finns inga genvägar till himmlen.... ;D
Skall du spruta ytor som väggar så får du nog välja en högtrycksspruta,
Nä Du hasse, det finns inga genvägar till himmlen.... ;D
kanske inte lämligt att använda samma färgtyp till allt, som värmepannan, skorstensrör, elkontakter mm.
Jag förstår att Du är handlingens man, så innan du provar att spruta med din nya kärscher högtrycksspruta, så visar jag bild på hur en högstrycksspruta för färg ser ut,
går att hyra.
http://www.anest-iwata.se/products.asp?Lin=5&Prod=170
Ps. kanske lämpligt att plocka bort kläder och stövlar m m innan du sätter igång.
Golv i vitt lyser säkert upp i mörka källare.ds
Jag förstår att Du är handlingens man, så innan du provar att spruta med din nya kärscher högtrycksspruta, så visar jag bild på hur en högstrycksspruta för färg ser ut,
går att hyra.
http://www.anest-iwata.se/products.asp?Lin=5&Prod=170
Ps. kanske lämpligt att plocka bort kläder och stövlar m m innan du sätter igång.
Golv i vitt lyser säkert upp i mörka källare.ds
För att vara seriös en stund så är källaren som sådan extremt spartansk idag. Den är 95 kvm och det finns ett (1) fönster, en (1) dörr och inga mellanväggar alls. Några stålbalkar ska maskas liksom golvet men sen är det bara att sätta igång. Tänkte inte måla golvet med silikatfärgen.
Är det silikatfärg du hade tänkt dig, så kan du naturligtvis spruta med en billig pistol från Biltema, då det inte ställs några krav på sprutbild. Tror att pickorna levereras med 1.5 munstycke, och det skall funka till silikat. Tänk på att du rör om ordentlig . så att du får med bottensatsen/färgpigmenten. En liten sil på sugröret i färkoppen är inte fel. Det kan du göra av ett finmaskigt nät och vira om med ståltråd/slangklämma. Ett par kulor i färgkoppen är heller inte fel, de rör om i färgen under tiden du sprutar. Enklare att rostskyddsmåla järnbalkarna innan du sprutar tak och väggar, så blir det enklare att måla dem för hand efter sprutningen, med en lackfärg eller något ditåt.
Du kan inte eller rättare sagt vill inte ge dig på att spruta väggar och tak till 95kvm golv med något annat än högtrycksspruta, hyr en.
Och hyr en som är luftlös,Dvs med en pump.Så slipper du färgryket.Helt suverän.Tror att du kan ställa in den på upp till 65 kg.Stä'll den på ca 30-40 kg.Dra en gång med pickan.Vänta till det torkat lite,eller måla hela köret innan du målar en gång till,annars rinner det.Så glöm att köra med en färgspruta.Dels tar det för lång tid,och så kommer du att fammla i blindo efter ett tag.Garanterat att skyddsglasögonen slår igen efter några minuter + att det blir som att gå omkring i en lytsendimma.Du ser inte ett skit.
Visst kostar det några kronor att hyra,men det är inte gratis att köpa en färgspruta heller.Typ någon biltema elände som du får slänga sedan.Tro på oss som säger att du skall hyra en riktig högtrycksspruta.
Visst kostar det några kronor att hyra,men det är inte gratis att köpa en färgspruta heller.Typ någon biltema elände som du får slänga sedan.Tro på oss som säger att du skall hyra en riktig högtrycksspruta.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögonen"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Ursäkta spörsmålet men är det ngt liknande dom använt i Roomservice?
Såg ett avsnitt där målaren (Jonny??) stoppade ner några cylinder liknande grejer direkt i målarburken... Verkade smidigt som tusan! Har oxå en del källar/ekonomi utrymmen med strukturväggar att måla.a :
Såg ett avsnitt där målaren (Jonny??) stoppade ner några cylinder liknande grejer direkt i målarburken... Verkade smidigt som tusan! Har oxå en del källar/ekonomi utrymmen med strukturväggar att måla.a :
Leta på nätet.
Skiv in hyra färgspruta.
Lycka till med målningen och se till att du har bra skydd på dig.Köp en engångs kolfiltermask och en engångsoverall med huva (Jula mm).Använd skyddshandskar.Och när du är klar släng eländet.God investering för att bibehålla hälsan.
Skiv in hyra färgspruta.
Lycka till med målningen och se till att du har bra skydd på dig.Köp en engångs kolfiltermask och en engångsoverall med huva (Jula mm).Använd skyddshandskar.Och när du är klar släng eländet.God investering för att bibehålla hälsan.
Jag målade mitt vardagsrum med en luft-lös som jag hyrde. Den firman finns vad jag vet både i Malmö och Stockholm. 700Kr för en helg betalade jag.
Det finns ju även "billigare" varianter att köpa (2995
som nämns i denna tråden http://www.byggahus.se/showthread.php?t=117492
Det finns ju även "billigare" varianter att köpa (2995
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Skönt trådlyft på 6,5 årGranito skrev: