Färg, Måla & Tapetsera
Kayano: Hej.. Renoverar nu en gillestuga på ett suterränghus byggt 71 där nedre delen är i betong. En vägg i gillestugan är putsad med vad jag tror kalkputs. Vit och porös. Jag tänker sätta Easy Cover på denna vägg och sedan måla. Anledningen till att jag sätter Easy Cover är att jag lagat en spricka, med betongspackel, orsakat av sättningar i huset som uppstod de första 5-6 åren efter
goerana: Hej! kommer färgen i klumpar så måste den finfördelas bättre, det gör man på många olika sätt, mindre munstycke, tunnare färg, men det kan vara så att färgen är olämplig att sprutmåla med, vad säger tillverkaren ? //Goerana
haavard: Jag skulle inte sätta = mellan renovera och ändra.
Bowman: [citat] Det blev ingen superskillnad. Som om man tvättat dom ordentligt bara. Men man märkte att dom blev lite mer vattenmotståndiga.
Chrissofsweden: Hihi dörrarna blev aldrig målade. Så nu i höst tänkte jag göra nya :o
Andersjohanna: Vi har ett par rum med vinyltapet (med struktur). På lite längre sikt kanske vi vill tapetsera, men nu när vi flyttar in i huset vill vi göra det enkelt och måla om för att fräscha upp ytakitken. Jag antar att vi måste ta ned alla tapeter? Ska vi måla på "rå" vägg sedan eller behöver vi sätta upp en målarfilt? Vad är fördelarna med målafilten?
nemlan: Den där gråa hinnan liknar något som jag hittade under ett gammalt limfärgstak i Hässelby. Det gick liksom att väta och gegga loss med skrapa men var betydligt segare än limfärgen runt omkring. Jag gissade på något slags gammal spackelfärg. Hur som helst så gick de små ytorna jag hittade bra att måla över, men jag vete sjutton hur de bär spackel.
nemlan: Är det såna där bruna gabondörrar eller vanliga trädörrar? Om lacken också är från 40 talet så kanske det skulle gå att polera upp dem med möbelpolish?
nemlan: Ja framför allt om ni kan ta allt material via lokala butiken så lär ni dels få en bra projektrabatt och antagligen fortsatt förmånliga priser hos samma handlare.
nemlan: [citat] Problemet med spädning är att du tar bort den spärrande effekten något. Ju mer du spär ut färgen desto fler lager får du lägga på. Bäst är att räkna ut på förhand ungefär hur långt man kommer på taket med t.ex. 1 liter färg, och sedan anpassa målningen efter det - då får du inte på för tunna skikt oavsett sprutning eller pensling.
JOB The Builder: [citat] Våtrumslimmet var pga att jag skulle måla på Easy Covern sen. Ett vanligt tapetlim skulle förmodligen läsas upp med ökad risk för släpp bakom tapeten. Började sätta upp Easy Cover igår på väggen i befintligt skick och kan meddela att det ser ruggigt bra ut. Gick på din chansning Nemlan och det lönade sig :)
Helioz: [citat] Pratar vi akrylatfärger för trä är diffusionsöppenheten god idag.
gaia: Äkta silikat binder kemiskt med underlaget ( kalk) och bör inte flagna men dagens silikatfärger är så grovt modifierade med tillsatser för att vara användarvänliga osv så jag litar inte på dom blandningar .... Förstår att det är svårt att välja ..... se inlägg 2 .... men ingen fortsättning på historien ... reklam? gaia
buspojken: Den filmen har ja sett, kontaktat Bauhaus o de säljer ingen spruta som funkar för slamfärg, Varit på ytterligare en färghandel nu, de säger att de enbart är tryckluft som gäller
nemlan: Är man hemskt orolig för emissioner så ska man välja en färg som rekommenderas av Astma och Allergiförbundet. De har 0 emission efter 3 veckors härdning (förutsatt att utrymmes ventileras normalt). De flesta Svenska kvalitetsfärger är inget att oroa sig för, som de flesta redan har påpekat, men vi är generellt känsligare mot irriterande och allergiframkallande ämnen idag. Jag har
Stefan N: Antingen stål. [bild] Eller denna i plast som är förlimmad, bara blöta. [bild] http://www.gardinpersson.se/produkter/produkt/7013/gipshorn_wet-stick_med_lim
Agorazo: Mina föräldrar vet jag har vitlaserat en gammal klarlackad säng. Det gjorde de för 5-6 år sedan, den ser fin ut idag också. Och de använder den i stort sett varje natt:-) Men säkert är det så att hållfastheten blir bättre om lasyren appliceras på trärent.
Bowman: Kommer inte ihåg faktiskt. Sorry. Men jag antar det jag skrev tidigare i tråden, nån vattenbaserad antiallergimärkt inomhusfärg.
AndersS: Jag brukar stryka hela väggen med en matt vit färg, man får då också en jämn bakgrund för ljusa tapeter. Du ser även spackelojämnheter lättare.
Xlntjone: Finns det någon som sätter någon annan väv förutom på -90talet då?
EndZone: Husfix har jag alltid upplevt extremt lätt att slipa, t om med vanligt sandpapper... ;)
Anders Nils Nilsson: Hej! Vi lämnade alla element till en firma som blästrade dem helt rena från färg och körde dem sedan (direkt så de inte rostar) till en målerifirma. Kanonresultat även om det kostar några hundra per element... /Anders
bike: Klart att det inte ska vara kvistlack, jag som blandade ihop. Ska köpa spärrfärg såklart. Tänkte sprutmålning panelen. På så sätt kanske jag kommer förbi fula penseldrag, alt att modla på hobby vis. Har gjort så förut och det har funkat helt ok för att få en fin finish på panelen.
fahlis: Det finns en väldigt massa olika "ek" i snickeribranschen, en del av släktet Quercus, en del av andra släkten. Jag är inte lika tvärsäker på träet i bild 2, men det liknar Quercus falcata, en rödek som växer i bl.a Nordamerika.
Snigla: För att ta bort färgen/limrester, vilket kan vara bra om man inte vet vad det är för färg.. så kan man hyra en slags betongslipmaskin som man kan använda.. det gjorde vi.. det är ett jäkla dammande - den river/slipar bort yttersta lagret av betongen typ (så det blir inte bara färg..) Jobbigt, skitigt/dammigt, tungt och tidskrävande.. vi fick med "dammsugare" när vi hyrde.. men blev
OXYD: Tycker tråden spårar ut från ursprungliga funderingen. Hur man målar en fasad behöver jag inte ha hjälp med. Innan man svara kanske man skall läsa vad egentligen tråden handlar om. Men jag har fått den hjälp jag behövde. Det tackar vi för.
nemlan: Näpp, det blir aldrig riktigt bra med målat klinker. Framför allt inte i våtutrymmen /-ytor. Färg sitter bara hyfsat bra om den får härda uppåt ett år.