Hej alla glada!
Jag behöver lite råd angående min källare.
Jag har gjort ett litet tabbe, och det var att lägga ett laminatgolv ovanpå underlagsfoam direkt på golvet. Golvet är målad med någon form av färg. Detta resulterade såklart att fukten som blev mellan betongen och golvet hade ingenstans att ta vägen, och nu när jag ville se hur färgen såg ut och eller om det luktade under laminatgolvet, så kan jag säga att det inte luktade hallon direkt, och färgen har även bubblat upp sig litegrann.
Tja, kan ärligt erkänna att jag visste att det skulle bli såhär, men förträngde tankarna, och gjorde det ändå...
Men nu vill jag åtgärda problemet, och göra det rätt från början.
Nu har jag slängt ut laminatgolvet, och det är bara den färgade betongen som är kvar.
Det jag vill fråga er som kan detta, vilket är det snabbaste och bästa sättet att avlägsna (helst all färg) från golvet till bar betong (om det nu är ens möjligt) eller det gäller att skrapa bort så mycket som möjligt och måla om det igen?
Och nästa fråga, vilken färg är det man ska använda för att den ska hålla så bra som möjligt?
Och en annan fråga är: Den är målad med en annan sorts färg innan (det gröna) och därpå denna ljusgråa, någon som vet vad det är för färg, för den verkar sitta bättre än den gråa som den är målad på sen sist?
Kolla på bilderna!!
Såklart är man tacksam för lite svar! :=)
Jag behöver lite råd angående min källare.
Jag har gjort ett litet tabbe, och det var att lägga ett laminatgolv ovanpå underlagsfoam direkt på golvet. Golvet är målad med någon form av färg. Detta resulterade såklart att fukten som blev mellan betongen och golvet hade ingenstans att ta vägen, och nu när jag ville se hur färgen såg ut och eller om det luktade under laminatgolvet, så kan jag säga att det inte luktade hallon direkt, och färgen har även bubblat upp sig litegrann.
Tja, kan ärligt erkänna att jag visste att det skulle bli såhär, men förträngde tankarna, och gjorde det ändå...
Men nu vill jag åtgärda problemet, och göra det rätt från början.
Nu har jag slängt ut laminatgolvet, och det är bara den färgade betongen som är kvar.
Det jag vill fråga er som kan detta, vilket är det snabbaste och bästa sättet att avlägsna (helst all färg) från golvet till bar betong (om det nu är ens möjligt) eller det gäller att skrapa bort så mycket som möjligt och måla om det igen?
Och nästa fråga, vilken färg är det man ska använda för att den ska hålla så bra som möjligt?
Och en annan fråga är: Den är målad med en annan sorts färg innan (det gröna) och därpå denna ljusgråa, någon som vet vad det är för färg, för den verkar sitta bättre än den gråa som den är målad på sen sist?
Kolla på bilderna!!
Såklart är man tacksam för lite svar! :=)
All färg avlägsnas med antingen en betongslip eller saneringsfräs. Eftersom det är i en källare är en 2-komponets epoxifärg ett bättre val då den har högre slitstyrka och är mer diffusionsöppen än 1-komponents polyuretanfärgen på bilderna.
Typiskt, var inne i en färgbutik och frågade om färg, och de har inte nämnt något om 2 komponentsfärg... 
Vad gäller slipningen får jag nog i så fall kolla med någon som hyr ut sådana maskiner...
Vad gäller golvet rekommenderas få 2 komp färg, vad rekommenderar du på väggarna? Samma färg kanske?
Vad gäller slipningen får jag nog i så fall kolla med någon som hyr ut sådana maskiner...
Vad gäller golvet rekommenderas få 2 komp färg, vad rekommenderar du på väggarna? Samma färg kanske?
På källarväggarna rekommenderas silikatfärg för maximal diffusionsöppenhet för att minska risken för fuktskador. Om du har en flagnande plastfärg på väggen nu så måste den slipas bort (du kan använda samma maskiner som till golvet).Bananskal25 skrev:
Epoxibutiken har ganska bra pris på golvfärg:
http://www.epoxibutiken.se/product_info.php?cPath=24&products_id=34
Glöm inte att hyra en ordenlig stoftavskiljare (typ Dustcontrol) tillsammans med slipen. Slipdammet från de båda färgerna du har på golvet (och betongen i sig) är ganska hälsovådligt.
Redigerat:
Underbart! Tack för det snabba svaret!!
Har du å andra sidan en plastfärg på väggarna som inte flagar så kan du gott fortsätta med vanlig väggfärg.Helioz skrev:
För att ta bort färgen/limrester, vilket kan vara bra om man inte vet vad det är för färg.. så kan man hyra en slags betongslipmaskin som man kan använda.. det gjorde vi.. det är ett jäkla dammande - den river/slipar bort yttersta lagret av betongen typ (så det blir inte bara färg..)
Jobbigt, skitigt/dammigt, tungt och tidskrävande.. vi fick med "dammsugare" när vi hyrde.. men blev närapå lika dammigt med o utan.. haha..
Måla sen i "rätt färg"..
Lycka till
mvh Sandra
Jobbigt, skitigt/dammigt, tungt och tidskrävande.. vi fick med "dammsugare" när vi hyrde.. men blev närapå lika dammigt med o utan.. haha..
Måla sen i "rätt färg"..
Lycka till
mvh Sandra
Klicka här för att svara