Köpte en gammal pluggad stol på en auktion, den var lackad och såg mer 80-tal ut än 1800-tal så nu har jag slipat ner den men nu ser den ny ut istället och så vill jag inte ha den.
Några tips hur jag får den att se äldre ut igen?
Svag silverbets? Järnvitrol? Avluta fast den är trären?
Tacksam för hjälp.
Några tips hur jag får den att se äldre ut igen?
Svag silverbets? Järnvitrol? Avluta fast den är trären?
Tacksam för hjälp.
Medlem
· Västra Götaland
· 75 inlägg
Ställ den utomhus i några veckor?
Det finns många varianter på "äldre".
Variant 1: Kasta ut den i trädgården, släng jord och skit på den och låt den stå ett halvår. Ta sen in den, tvätta av stolen och vaxa den.
Variant 2. Måla den med ett lager vit grundfärg, sen ett lager ljusgrå färg, börja slipa på slitytorna. Gör om den processen ett par gånger till du får en look som du gillar.
Variant 3. Vaxa stolen med vanlig möbelvax (kanske en vax med färgpigment i) och börja använd den, så får du snart en fin "sliten" yta.
Variant 1: Kasta ut den i trädgården, släng jord och skit på den och låt den stå ett halvår. Ta sen in den, tvätta av stolen och vaxa den.
Variant 2. Måla den med ett lager vit grundfärg, sen ett lager ljusgrå färg, börja slipa på slitytorna. Gör om den processen ett par gånger till du får en look som du gillar.
Variant 3. Vaxa stolen med vanlig möbelvax (kanske en vax med färgpigment i) och börja använd den, så får du snart en fin "sliten" yta.
Jag såg en variant på youtube där stålull löstes i vinäger som sedan penslades på. Det gav en ganska kraftig effekt och bordet i detta fallet såg väldigt rustikt och välanvänt ut!
Sök på "How to build a Farmhouse Table" som laddats upp av DIY PETE. Tror även att The Woodwhisperer hade någon episod om detta.
Sök på "How to build a Farmhouse Table" som laddats upp av DIY PETE. Tror även att The Woodwhisperer hade någon episod om detta.
Skriv nåt gammalt årtal på den....
Jamen va fan, har ni inte sett Antikrundan??
Moraklockor, kistor, linneskåp å allt annat gammalt skrot....
Moraklockor, kistor, linneskåp å allt annat gammalt skrot....
Kan du lägga upp en bild på stolen i nuvarande skick? Och i vilken miljö stolen ska stå och hur den ska användas?
Bakpulver fungerade ganska bra faktiskt, ska köra en omgång till på sitsen så den ljusnar lite till.
Syns större skillnad i verkligheten än på bilderna.
Vaxa bäst över detta eller olja?
Stolen kommer stå i vår hall som man kan sätta sig på och ta på skorna och så.
Syns större skillnad i verkligheten än på bilderna.
Vaxa bäst över detta eller olja?
Stolen kommer stå i vår hall som man kan sätta sig på och ta på skorna och så.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fin stol.
Det beror på hur du vill att den ska se ut om några år. Samma ljusa nyans som nu, ännu ljusare eller mörkare?
Furu mörknar/gulnar naturligt med åren. Olja har en tendens att också göra träet mörkare. Men det finns både olja och vax med pigment, för att förstärka den effekt du vill åt.
Ett tredje alternativ är att såpa med linoljesåpa, det var nog det vanligaste förr.
Det beror på hur du vill att den ska se ut om några år. Samma ljusa nyans som nu, ännu ljusare eller mörkare?
Furu mörknar/gulnar naturligt med åren. Olja har en tendens att också göra träet mörkare. Men det finns både olja och vax med pigment, för att förstärka den effekt du vill åt.
Ett tredje alternativ är att såpa med linoljesåpa, det var nog det vanligaste förr.
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
475 kr inkl moms
Läs mer
Linoljesåpa har jag faktiskt hemma men aldrig använt.
Använda kallt vatten och hur många delar såpa tror du?
Stolen är ganska liten, mitt i mellan vanlig stol och barnstol. Blir perfekt i vår trånga hall.
Vill gärna hindra att den gulnar för mycket.
Använda kallt vatten och hur många delar såpa tror du?
Stolen är ganska liten, mitt i mellan vanlig stol och barnstol. Blir perfekt i vår trånga hall.
Vill gärna hindra att den gulnar för mycket.
Redigerat:
2-3 dl såpa i 10 liter kallvatten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden