OXYD
Sommartorparn skrev:
Jag har svårt att tro att Nemlan menade att flagnande alkydoljefärg är ett ideal. En sprickande färg släpper in minst lika mycket vatten som den släpper ut. Det är inte precis det som avses med diffussionsöppen färg.... Alkydoljefärgen är mycket tät ända till dess att den börjar spricka. Dessutom är flagnande alkydoljefärg inte någon prydnad för ditt hus .

Jag tror inte heller att någon menade att du skulle avstå från att måla ändträet för att därmed ventilera ut fukten. Att ha omålade ändträn är det säkraste sättet att leda in fukt i träet. Ändträna ska vara mättade med olja och därefter målade.
Jag vet precis vad de menade.

Ideal enligt mig hade varit att måla med rödtjära från början.

Men nu står jag här med två fasader målade med alkyd/akrylat färg(gjort av förra ägaren) Två fasader ej målade som jag tänkte fixa till.

Min fråga var, vilken färg är mest diffusionöppen och som funkar på min fasad som tidigare är målad med Cuprinol. Min fasad är i trä, impregnerad och utan luftspalt mellan trä och vindpapp. Den enda luften där är är de frästa spåren bak Planken?

Svar jag fått,är ingen, gilla läget eller måla med färg eller med teknik som gör att lite luft kan passera. Vilket jag kommer att göra.
För tydligen finns ingen färg som har lite av egenskaper som slamfärg, fast ändå går att måla på befintlig färg.

Svaret du fått i flera inlägg är:
Utgå från den färg som det är målat med idag och välj en lämplig att fortsätta med. Verkar som du tror det är Fasadfärg Plus, fortsätt då med den .
Fungerar även med en akrylat.
Se till att måla allt ändträ för det är här som fukt kan sugas in i panelen.
Vill du använda slamfärg får du göra det trärent.
Att börja blanda olika färger med olika egenskaper är det sämsts alternativet.

Impregnerad med vadå? Visste ej atttman brukar ha tryckimpregnerat till fasader...

OXYD
Tycker tråden spårar ut från ursprungliga funderingen. Hur man målar en fasad behöver jag inte ha hjälp med. Innan man svara kanske man skall läsa vad egentligen tråden handlar om.

Men jag har fått den hjälp jag behövde. Det tackar vi för.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.