Jag har börjat renovera vardagsrummet i mitt nyinköpta hus, byggt 1981.
Som ni ser på bilden så sitter tapeterna bra, förutom på de spacklade ytorna på gipsväggarna som blev när de byggde huset.
Den första, äldsta, tapeten satt inte alls fast på spacklet utan man kunde i princip dra av alla lager tapet i ett sjok (stav??). Var det klåpare som tapetserade i steg 1 eller är det ett känt fenomen att tapet släpper på spacklade ytor? Går det att undvika?
Sedan är frågan om man ska spackla över detta eller sätta upp en våd renoveringstapet över "originalspacklingen".
Rummet är tänkt att målas sedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ni ser på bilden så sitter tapeterna bra, förutom på de spacklade ytorna på gipsväggarna som blev när de byggde huset.
Den första, äldsta, tapeten satt inte alls fast på spacklet utan man kunde i princip dra av alla lager tapet i ett sjok (stav??). Var det klåpare som tapetserade i steg 1 eller är det ett känt fenomen att tapet släpper på spacklade ytor? Går det att undvika?
Sedan är frågan om man ska spackla över detta eller sätta upp en våd renoveringstapet över "originalspacklingen".
Rummet är tänkt att målas sedan.
Klicka här för att svara