Hej,

Har tagit ner fula (enligt mig iaf) tygtapeter i vardagsrummet, som tur var var de spaltbara! :thumbup:

På en del ställen har spalten inte fäst ordentligt på väggen bakom så det är ett ytterst fåtal flikar lossnat lite. De har jag ryckt loss och nästa steg är att tapetsera hela rummet med Easy Cover. Frågan är om de fåtal ställen där spalten försvunnit behöver förberedas eller om Easy Cover tar de minimala ojämnheterna?

Vi har använt Easy Cover på en mycket värre vägg i sovrummet och blev jättenöjda. Skillnaden var att där fick vi gnugga/skrubba/skrapa bort de gamla tygtapetresterna för den var inte spaltbar, Resultatet blev kalas dock!

Nån sa att om man drar våtrumslim på denna vägg så kan spalten släppa också. Vad är det då för vits med att ha spalt på en tapet om den inte går att måla/tapetsera över?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Johan

echX skrev:
Nån sa att om man drar våtrumslim på denna vägg så kan spalten släppa också. Vad är det då för vits med att ha spalt på en tapet om den inte går att måla/tapetsera över?
Fråga "Nån". På samma gång kan du fråga hen varför man ska dra våtrumslim på väggen när det inte är ett våtrum. Spalten lossnar säkert också om man lägger på spillolja eller pan pizza.

Om man skulle svara något konstruktivt också, så borde det inte bli så farligt om du redan upplever att en vägg i värre skick blev OK. Det ser dock ut som att du har släpljus från fönstret och det kan få även de minsta skavanker i underlaget att sticka ut. Jag skulle chansa på att tapeten överbryggar den minimala höjdskillnaden mellan spalt och vägg.

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Ja, min erfarenhet är att även rätt små fel syns genom easy cover - speciellt i släpljus... Förmodligen kan du chansa och ingen (annan än du) kommer att se de små olikheterna, men det kan ju också vara något man går och stör sig på länge.

Själv skulle jag nog ha försökt fixa till det innan jag satte upp easy covern - ser inte ut att vara jättemycket jobb.

Jag tror att tapetskarvarna kommer att synas igenom och kanske även kanterna vid det bortrivna. Kör över snabbt med slipmaskin eller ta bort hela tapeten med hjälp av sprayflaska eller ångmaskin.

Beror också på vilkeb tapet du ska sätta upp och vilket evebtuellt mönster denne har.

nemlan skrev:
Fråga "Nån". På samma gång kan du fråga hen varför man ska dra våtrumslim på väggen när det inte är ett våtrum. Spalten lossnar säkert också om man lägger på spillolja eller pan pizza.

Om man skulle svara något konstruktivt också, så borde det inte bli så farligt om du redan upplever att en vägg i värre skick blev OK. Det ser dock ut som att du har släpljus från fönstret och det kan få även de minsta skavanker i underlaget att sticka ut. Jag skulle chansa på att tapeten överbryggar den minimala höjdskillnaden mellan spalt och vägg.
Våtrumslimmet var pga att jag skulle måla på Easy Covern sen. Ett vanligt tapetlim skulle förmodligen läsas upp med ökad risk för släpp bakom tapeten.

Började sätta upp Easy Cover igår på väggen i befintligt skick och kan meddela att det ser ruggigt bra ut. Gick på din chansning Nemlan och det lönade sig :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.