R
Rithelo: [citat] Gutt, då tar jag mig dit! Och om inte ligger vårdcentralen närmare, deras verktyg är ju liknande :thumbup:
4 svar · 3,4k läst
N
nemlan: [citat] Det har du förvisso helt rätt i, men har du så mycket färg på golvet att 1-2 lager bättring pajar diffusionsegenskaperna så spelar det ingen roll vilken färg du väljer. gissar att Biltemas uttalande avser nymålning.
7 svar · 1,8k läst
anders07
anders07: Är det hyffsat släta, raka och torra innerväggar är det enklaste att "limma" fast renoveringsgips med gipsputs. Sen spacklar du bara skarvarna och ev. de få fästskruvar du kan behöva på mindre bitar (eller ovanför dörrar/fönster).
2 svar · 2,2k läst
X
Xlntjone: Nä det behövs inte.
1 svar · 2,6k läst
T
twoody: [citat] Vissa saker som dom största grossisterna säljer gör dom en medveten förlust på , vissa saker får man knappt 10% på och ett få saker kan man få billigare stora byggvaruhus . Sen är det mycket högre löner i Stockholm det driver upp priset
45 svar · 21,4k läst
B
buggarn: Huset har ett betongbjälklag. Balkongen skall vara ca 50 kvm, så jag tänkte inte hänga den i huset utan låta den stå på pelare. Jag har lagt in förstärkningar på några ställen under putsen där jag kan fästa grövre bultar för att ta främst horisontella krafter. De bjälklagsmoduler som jag hittat som prefab är alla min 20 cm. Det känns onödigt tungt och klumpigt... Har någon
2 svar · 2,2k läst
DennisCA
DennisCA: Det är nog en fråga om hur mycket tid/jobb jag vill lägga på varje kloss också. Verkar som det finns mallar för fräsar och det verkar vara den bästa metoden för mig vad gäller arbete och resultat, så blir det inte så beroende på handarbete utan det kan lite halvautomatiseras: http://www.mlcswoodworking.com/shopsite_sc/store/html/smarthtml/pages/bt_sign.html Synd jag saknar en fräs
15 svar · 23,5k läst
D
Dea_34: Limfärgen går inte att binda igen, tyvärr... normalt sett tål limfärgtak som är i bra skick en ommålning (tunna skikt) men inte spackel det blir för tungt och limfärgen släpper. Har renoverat flera limfärgstak och all limfärg måste bort. Bästa sättet är att rolla på tjockt med våtrumslim, låta det torka och sedan dra ner alltihop, funkade bra på de tak jag fixade. Man kan
3 svar · 4,8k läst
·
C
cazz: Det är uppe i kanten nära taket som jag behöver hjälp med eftersom jag blir då tvungen att stå på en stege så det är inte en helvägg.
2 svar · 1,9k läst
N
nemlan: Därför att bestå fasadfärg är en akrylat och de passar bättre till plåt än alkydfärger.
12 svar · 24,0k läst
N
nemlan: Kul att det löste sig bra, och snabbt! Det finns lite olika varianter på kvistbehandling. Vanlig kvistlack brukar vara helt klar och genomskinlig efter tork. Det finns också "knotting solution" som är någon slags blaskig soppa, som jag bara har sett i färgat utförande. Vid klarlackning eller t.ex. vit panellack så skulle jag nog låta bli kvistlacker helt och hållet eftersom de kan
3 svar · 3,7k läst
N
nemlan: Fungerar lika bra som vilken lösningsmedelsburen träolja som helst. Fast grön, så du behåller ju färgen. Dock verkar grön bara vara en beställningsvara.
10 svar · 28,5k läst
Sophie
Sophie: Just vitsen med pärlspont är ju annars att pärlan lurar ögat så att springorna syns mindre. Vi brukar göra så att antingen målar vi innan vi sätter upp åtminstone två strykningar eftersom det är så trist att måla uppåt eller om vi inte har möjlighet till det så målat vi bara fjädern på varje bräda efterhand som vi sätter dit dem så slipper man problem med att det blir
10 svar · 17,0k läst
N
nemlan: Nah, kan inte hända så mycket på ett inert material. Antagligen är det bara gammal garderobslukt som släppts ut när putsen vättes av färgen. Grundfärg eller primer hade nog gett samma resultat. Luktmässigt alltså. :)
5 svar · 4,1k läst
X
Xlntjone: Nädå
3 svar · 5,3k läst
N
nemlan: Försiktig med högtrycket bara så att du inte blåser ner putsen på samma gång, och ha alltid munstycket vinklat snett mot väggen så det inte trycks in vatten och smuts i onödan. Vanlig sockelfärg borde väl funka bra annars? Tror att fasadsystemen har en lite annan funktion än de marknära.
1 svar · 1,4k läst
N
nemlan: Slipa ner och luta av. Om du skulle vilja måla golvet med heltäckande vit färg så föreslår jag s.k. golvfärg. På gammal furu lär du behöva använda en stadig grundfärg för att spärra eventuella genomslag. Hett tips: tvätta golvet rejält innan du börjar måla så att du lakar ur tanniner.
1 svar · 2,7k läst
N
nemlan: Jag brukar tvätta före skrapning eftersom det annars finns risk att man skrapar in alg eller mögel sporer i virket, om man har problem med påväxt dvs.
4 svar · 23,6k läst
Martin321
Martin321: Dela upp dörren i två partier kan du även prova, rolla färdigt undre delen ( ca till handtaget) sen över delem, och rolla iop dem, viktigt att rolla efter åt samma håll, svart ska inte behöva vara krångligare än något annat, väldigt svårt att lägga på en hel dörr och sen släta efter, torlar på tok för fort!
2 svar · 8,1k läst
slacker
slacker: Håller med föregående talare - Tretex är igen höjdare att jobba med, spackel så reser sig träet och sväller, färg lite samma grej, slipar man spackel och går lite djupt så får man ludd från treetexen vis sidan av spackelskarven. Tretex i hel mitt hus och ALLA väggar är nu klädda med gips...
3 svar · 2,7k läst
·
Stefan N
Stefan N: Riv skrapa bort det som verkligen är löst sen tar du en oljegrund (Alcro Kraft) och målar på allt och sen kan du bredspackla (två svängar rullspackel). Vill du ha det fint sen tar du och sätter målarfilt, grundfärg och väggfärg.
1 svar · 2,5k läst
·
O
oceanis: [citat] Köp en liten påse gipsbruk och inte modellgips. Gipsbruket håller sig öppet lite längre och är lite lättare att använda. Finns på alla byggvaruhus.
5 svar · 3,1k läst
·
N
nemlan: Upprepad behandling med såpa kan göra träet lite ljusgrått, men det åstadkommer den även om ytan inte står i solen.
12 svar · 3,4k läst
H
HobbyJohn: Precis. Verkar vara någon kemisk reaktion med färgen. Har prövat 2 olika välkända märken. Vill gärna ha vitt då allt annat är vitt
3 svar · 2,2k läst
·
U
Uttis: Har börjat slipa en trapp och mittpelarn är inte så tjusig, nån spricka, lite hål och maskätet tror jag. Går det att spackla det 'maskätna' så det blir jämt och fint innan målning eller måste man slipa ner ? (fortfarande gammal färg kvar där de behövs fyllas ut)
0 svar · 1,0k läst
·
nattugglan11
nattugglan11: Målarfilt, den är ju ganska slät om man tittar på den jämfört med andra "easy cover"- strukturen ser ut som hårstrån som ligger kors o tvärs (glasfiber-strån) Men hur ser den ut i verkligheten sen när man målat den, är den slät eller blir det nån form av struktur? Jag ska bara sätta filten på en vägg o vill gärna det lirar med övriga väggar. Alternativet är att sätta upp
0 svar · 1,4k läst
N
nemlan: Att tänka på när man målar med kalkfärg är att det är rätt svårt... gör man fel får man göra om inom en snar framtid. Fördelen är att inlärningskurvan blir hyfsat billig :) Försök att lära dig så mycket som möjligt om målningstekniken först, kanske "Målarkalk" har någon instruktionsdilm eller annat.
4 svar · 8,6k läst
P
Paxman: Här kan man se hur spacklingen blev med Weber Base 135.
15 svar · 5,6k läst
·
N
nemlan: Jag som samlar på öl ser ju snabbt potential till att göra om hela rummet på första bilden som lagrings- / konsumtionsutrymme för dylikt.
3 svar · 1,5k läst
·
X
Xlntjone: Grannen till mig hade en firma som var och fräste ner puts, putsade om och målade 3 dagar efter med STO. Annars vad jag har hört är tumregeln 1 vecka per mm puts. Riskerna är väll att om det målas förtidigt att färgen kan lossna men det murar som är gjorda efter konstens alla regler och det flagnar på dom oxå.
1 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.