13 661 läst ·
22 svar
14k läst
22 svar
Spånskivor och gammal strukturtapet - Hur göra?
Är den stark som i stum eller är den stark som i seg? Om den är seg och töjbar så hindrar den inte skivornas rörelse, utan färgen kommer att spricka när det rör sig även om duken håller. Exempelvis glasfiberremsor är mycket starkare än pappremsor, men är inte lika formstabila. Därför är pappremsorna ändå effektivare mot sprickor än glasfiberremsorna.
Efter att läst ditt inlägg så gick jag och provade. Öppnade rullen med microlit och tog tag med bägge händer och ryckte till.....den gick itu :eek:Avemo skrev:Är den stark som i stum eller är den stark som i seg? Om den är seg och töjbar så hindrar den inte skivornas rörelse, utan färgen kommer att spricka när det rör sig även om duken håller. Exempelvis glasfiberremsor är mycket starkare än pappremsor, men är inte lika formstabila. Därför är pappremsorna ändå effektivare mot sprickor än glasfiberremsorna.
Men den var stum.
Jag har även ca 10m kvar av det jag använt tidigare och det kunde jag inte rycka isär.
Den var också stum.
Jag börjar tvivla på om microlit kommer att stå pall?
Har lämnat igen microliten.
I samband med detta kände jag på tre andra typer av duk.
Två kändes för klena och den tredje gick ej att måla direkt på.
Tror den jag har hemma heter easy cover och den är stark, så det blir till att köpa mer av den om jag kör på duk.
Kommer först bestämma mig hur jag gör efter att jag rivit befintlig tapet.
Tack för all input!
I samband med detta kände jag på tre andra typer av duk.
Två kändes för klena och den tredje gick ej att måla direkt på.
Tror den jag har hemma heter easy cover och den är stark, så det blir till att köpa mer av den om jag kör på duk.
Kommer först bestämma mig hur jag gör efter att jag rivit befintlig tapet.
Tack för all input!
Klicka här för att svara