Målade våra KC-putsade väggar invändigt med Sadolins silikatfärg, det blev kanonbra! Primade inte, utan började med 1:a strykning med 20-25% binder i färgen, andra 100% färg. Två strykningar täckte helt tidigare djupröda väggar. Funderade på Hornbachs egna färg, men tänkte att man någonstans kanske får vad man betalar för...

Oaklake skrev:
Två strykningar täckte helt tidigare djupröda väggar.
Vad var det för färg på väggarna tidigare, eller var det infärgad puts? Silikatfärg brukar som regel inte gå att blanda i för vassa kulörer...

Jag har målat med sadolins slilkatfärg från hornbach, kostade 970kr/10L.
Fick tips från en målare att man skall rolla diagonalt och byta håll vid andra strykningen.
Blev kanonfint.

Ursäkta för bumpande av denna gamla tråd men jag har en rättning till mitt inlägg:

jävla_hus skrev:
Jag målade i källaren med hornbachs silikatfärg, jag vill bara poängtera att det inte är en "ren" silikatfärg utan den (som jag använde) inehåller både silikat och någon plastbaserad bindemedel.
Faktum är att på burken som jag då köpte stod det bland annat: Binder akrylatdispersion och akrylat stod som första ingrediens på innehållsförteckningen vilket betyder att det är mer akrylat (plast) än något annat.

Då jag igår var och tittade och köpte en ny burk silikatfärg på hornbach stod det inget om akrylat och bindern var nu vattenglas, jag köpte en burk för att använda i tvättstugen och lite i pannrummet som jag senast målade med "den andra" silikatfärgen.

Jag var väldigt undrande till att det var nya ingredienser, och framförallt blev jag lite orolig för jag skulle även måla ett lager till i panrummet men då man inte skall måla på akrylat med silikatfärg så mejlade jag Hornbach och frågade.

Svaret finns nedan:
Hej!

Jag var igår inne hos er och köpte en ny spann med Hornbach Silikatfärg då vi har målat med en annan burk av samma färg i källaren tidigare.

Nu när jag läser på spannen så har innehållet ändrats så det tidigare var akrylatdispersion som bindemedel men den jag köpte nu har vattenglas.
Givetvis tycker jag att den nya färgen är bättre då den inte har akrylat men det jag undrar är ifall jag kan måla med den nya färgen på den gamla? Då man kan läsa att Silikatfärg inte skall övermålas på akrylatfärg, men det var ju "silikatfärg" jag köpte hos er även förra gången...

Svar från Hornbach:
Du kan vara lugn, Innehållet i burkarna har inte ändrats . Texten på ettiketten har ändrats då
den gammla var fel översatt från tyska .

• Gilla
JoråDetGår
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.