Är det någon som vet aktuellt pris på silikatfärg och silikatbinder hos Hornbach?

Har 7 mil till närmaste varuhus men jag tror att det är värt att åka dit om jag förstått saken rätt...

Är det inte snabbast och enklast att bara ringa Hornbach och fråga ;-)

Hehe, det har du nog rätt i! :D

Silikatbinder = vattenglas (natriumsilikat)

Ringde dem i förra veckan ang det. 10L färg för ca 700kr var det.

Ja, nu har jag nog rört ihop det lite för mig. Vad är det för skillnad på silikatfärg och silikatbinder? Jag fick för mig att bindern användes ibland för att grunda med :x

Jag målade i källaren med hornbachs silikatfärg, jag vill bara poängtera att det inte är en "ren" silikatfärg utan den (som jag använde) inehåller både silikat och någon plastbaserad bindemedel.

Ok, Hornbach säljer även silikatfärg från Sadolin och det lutar åt att jag köper den trots att den är något dyrare.

injonil skrev:
Ja, nu har jag nog rört ihop det lite för mig. Vad är det för skillnad på silikatfärg och silikatbinder? Jag fick för mig att bindern användes ibland för att grunda med :x
Bindern (vattenglaset) är mjölkaktig. Man brukar blanda den 1:1 med vatten och grunda betongen med. Det blir som en primer. Lämpligt verktyg för påföring är en vanlig trädgårdsspruta med lågt tryck. 1:1-blandningen används också för att förtunna silkatfärgen 15-20% första målningen. Det kan dock vara olika beroende på fabrikat.

Tack för info! Någon trädgårdsspruta har jag inte, undrar om det skulle funka med en vanlig spray-flaska? Kanske blir jobbigt.

injonil skrev:
Tack för info! Någon trädgårdsspruta har jag inte, undrar om det skulle funka med en vanlig spray-flaska? Kanske blir jobbigt.
Det blir jobbigt. Jag testade på en liten yta med munstycket urskruvat så att det blev stora droppar. Kramp efter en minut. :D

Spruta, roller eller pensel ger väl likvärdigt resultat. Ta vad du har.

Johan Gunverth skrev:
Det blir jobbigt. Jag testade på en liten yta med munstycket urskruvat så att det blev stora droppar. Kramp efter en minut. :D
Jo, lite det jag var rädd för, det får bli en stor pensel! :)

injonil skrev:
Jo, lite det jag var rädd för, det får bli en stor pensel! :)
...och heltäckande skyddsglasögon. Det är frätande.

Hmm, ja, bra att du säger det. Läste att det var etsande på glas etc så det är nog lämpligt att vara försiktig!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.