Färg, Måla & Tapetsera
Gnagare i Bajenhöjden: Sen hyr du en giraffslip (när jag hyrde i vintras kostade det 100 kronor per dygn) så går slipningen i ett nafs utan för mycket damm.
Stefan N: Alcro funkar bra, det finns säkert andra med men jag kör med det.
Svesse1983: Hej Jag har ett stor timring som jag hade tänkt spruta. Någon som har tips på en prisvärd spruta? Har hittat dessa två. Någon som har erfarenhet av dessa? [bild] [bild]
Stefan N: Är det satt omlott? Non-wowen? Jag kör alltid mina skarvar med tapetskarvsrulle för bästa resultat men det går ju bara när man sätter upp dom. [bild]
KnockOnWood: Du ser kanske på stavarna vid bordskanten om den svarta färgen är genomgående. Troligen är den det, så det hjälper inte att slipa. Men färgskiftningarna är väl en del av charmen :)
huggan: Hur gick det sen? Tittar själv på en sådan lösning så hade varit bra att få se hur det blev.
nemlan: Det beror lite på vilken toppfärg som ska användas, och vilken grundfärg som leverantören har använt. Även om många leverantörer idag samarbetar med riktiga färgföretag för att säkerställa funktionen och målningsbarheten på färdiggrundat virke så kan det ha blivit ett misstag i appliceringen. Har man betalat för en grundning från fabrik så tycker i alla fall jag att den ska
Gnagare i Bajenhöjden: Ja, problemet är att den inte är lika lättjobbad som spackel eftersom den är svår att slipa med sin suddgummikonsistens.
nemlan: Finns inte riktigt någon effektfärg med betongimitation för utomhusbruk, men det går ju fortfarande att dekorationsmåla med vanliga husfärger. Du kan också bara måla träet i en liknande grå ton; vet man inte om det så kommer det garanterat inte att sticka ut på håll. Om du verkligen vill ha betongyta så tror jag att du är inne på rätt spår med någon slags skivbeklädnad (som
Robert 75: [citat] Stämmer att nyansskillnaden är mellan första och andra strykningen med samma nyans.
Tdi770: Den är gråbrun i olika nyanser, tyvärr har solen inte gjort sitt jobb på alla sidor av huset. Det är för stor skillnad runt om. De e lite därför vi vill måla, samt att huset känns främmande med alla närliggande målade hus.
Alko: Faktiskt säljer Jula ut en Meec-blandare nu för 349:-, Jula-klubb-erbjudande. Ganska slut överallt, men lagret skulle tydligen fyllas på i slutet av veckan :-) /A
nemlan: Om du läser på burken till Falu Svart så står det säkert hur du gör för att måla om slamfärger generellt. Jag gissar på en avkvastning först. Eftersom du byter kulör så lär det bli bättre resultat desto redigare du kvastar av den gamla färgen.
Stefan N: I detta fallet hade jag nog satsat på att få ner all tapet, sen rullspacklat en gång och sen satt microlit för en jämn och trevlig vägg.
larsbj: Penseln rengörs väl bäst i det som är basen i färgen är den tinner baserad rengör i tinner. Är den oljebaserad rengör i lacknafta/ terpentin. Sen kan det vara bra att efter tvätta med såpa så den inte stelnar efteråt. Jag har en 5 litershink (med lock) i hinken har jag ca 2 liter lacknafta. Hinken har ett galler av sträckmetall ca 3 cm i från botten, som dels är bra att göra rent
nino: När jag var med och jobbade som målare i sportsugor (timmerhus) i 5-15milj klassen så la vi på shellack och grund +1 färdig strykning på lösa lister och foder, därefter monterades dessa och så målade vi 1 gång med färdigfärg. För en erfaren målare så är det oftast inga problem att sparmåla mot lister och foder. I rum med tex väv (oftast slät väv sk armeringsväv eller
vectrex: MS polymerfog istället för latex/akryl. Mycket bättre!
DennisCA: Jag målar mest jiggar och sånt med dessa grejer, saker som ska användas i verkstan alltså. Detta med fernissa är något jag inte har på klart heller, vad är det? Bara en oljefinish? Jag har kokt linolja jag har använt på några grejer jag ämnade ha inomhus, även funderat på shellack för innemöbler.
oceanis: [citat] Man brukar säga att det får vara max 5% organisk inblandning men problemet är att Nordsjö inte velat svara på hur mycket man blandat i. Och om du då har uppgift på att det hos Nordsjö kan vara upp till 10 % så förstår jag varför man kategoriskt inte svarar på frågan för då ligger man över den vedertagna gränsen.
Stefan N: Att slipa gör ju att det blir för slätt för att slamfärg ska fästa bra, byte är egentligen det bästa alternativet om du inte vill måla med en vanlig matt färg istället.
Stefan N: Jag tycker den har åldrats snyggt, oljar du så blir det bara svart...... Smörj in den med såpa istället några gånger.
Alko: 1 cm, jösses! Förutom att resultatet blir värdelöst så blir det ju dyrt, iallafall om man väljer ett spackel av bra kvalitet. I all välmening, läs på förpackningen nästa gång, det som står där är inte taget ur luften.
Robert Lotberg: Tack för era svar. Skall alltså ner o tömma förrådet och hoppas på hitta lite tapet låter det som. Vad innebär oljegrund? Känns tråkigt att skarva och i min tankevärld låter det tokigt att byta mönster i ett rum (både byta till annat eller inget).
Alko: Ok, låter som en bra metod. Har för mig att Alcros panelgrund är hyfsat prisvärd också. Funderar lite på om jag "stänger in" träet i en källare om jag kör alkydfärg på sponten. Alltså att inte träet kan släppa fukt varma sommardagar när relativa fukten i den svala källaren ökar ordentligt. Men råsponten kan ju andas uppåt, och jag har ju absolut ingen påväxt el. dyl. på den
Tune: Luktar den ok? Hård kaka i botten som knappt går att röra upp? Grynig konsistens? Pissetunn? Om allt ovan är ok. Du kan väl provmåla på någon yta för att testa färgen innan du målat skarpt, för att vara ännu mer på säkra sidan så att du inte gör något dumt.
Bygg för hälsan: Tack för alla svar, ska testa olika märken och se om det är någon skillnad. Tycker inte det luktar om själva skivorna utan först när de används.
KnockOnWood: Ingen kan egentligen förstå vad de små älsklingarna gillar och ogillar. Våra små kattfröknar ligger helst och sover i brödkorgar och clementinlådor :) [bild] Fast de börjar växa ur dem, så vi får nog åka till Emmaus och köpa större snart :D