Färg, Måla & Tapetsera
ArneTW: Är det bara målat på en så liten yta som några cm2 skulle jag inte förlorat nån sömn över det... /ATW
Spoz: Eftersom jag hade en 110V transformator så beställde jag en färgspruta från USA. Det blev en Wagner SprayTech Apex 2 1420 för 2757kr inklusive frakt och tull. Nu ser den ut att kosta strax över 3000kr. Det blev även en förlängning för ca 150kr. Det gick riktigt bra att spruta på Sigma renova isotop. Jag fick vinkla munstycket för att få ordentligt med färg på sidorna av
ArneTW: Att tänka på vid sprutmålning av uthus... De är inte särskilt täta och har man nåt inne i dem som inte vill riskeras bli lite prickigt ska man ta ut dem... Piasavakvasten är nog aldeles tillräckligt... Min far körde utan förbehandling och det ser bra ut fortfarande.. 10 år senare. /ATW
Totte_S: De flesta välsorterade färgaffären kan blanda sprayfärg på burk. Vanligt som bättringsfärg till bilar.
larsbj: Jag brukar lämna på nåt som kallas ugnslakering, och det har fungerat bra.
lukewalker: Kollade upp din grändgula kulör nu på nätet. Antagligen bryter Jotun den med en antingen gul alternativt ocker basfärgad färgburk från början. Vad har du för bas på din burk du fick? Antagligen färglös, men jag tycker ändå att den grändgula kulören inte är tillräckligt skarpt gul för att du borde få problem med täckförmågan. Kul att du fick hjälp av färgtillverkaren.
Thomas_Blekinge: Att måla teak är ett helgerån!! Försök att sälja! Om du inte värdesätter teak så är du inte värd en teakdörr heller!
billy_baver: [citat] Är färgen fri från linolja blir det lättare att rensa fasaden när det blir dags att måla om. Just att gamla färgrester lämnats kvar lägger grund för problem med det nya färglagret.
Jonatan79: Såklart ni ska gå på magkänslan! Låt ingen annan tänka åt er!
Stefan N: Inga problem att måla dom.
Vanbeasten: Du behöver inte göra det så komplicerat. När du spacklat första gånger ser du var hålen är eftersom du inte lägger på mer än nån millimeter. Stick in en spik eller skruv och peta bort lite spackel. Likadant efter andra vändan.
mhacker: Jag satte kant i kant och petade i lite snickerispackel där det glipade. Blev hur fint som helst.
Krilleman: En tub latex på byggmax gör sunsen för 9.95:-! Billigt är det också, nästan billigare än tvålen om du kan låna en vanlig fogspruta! [bild]
Gnagare i Bajenhöjden: Idag finns det dessutom helmatta färger som är fullt avtorkningsbara och därför är utmärkta i kök. Själv har jag nyligen målat hela lägenheten med Alcro Pashmina helmatt och det blev riktigt snyggt. Glans 20 var vanligt i kök tidigare men i vanliga rum är ju standarden runt glans 7. Så det är absolut inget fel att måla med blankare färg, men det kommer definitivt synas och vill
-RB-: Jag körde vanlig grundfärg bara. Visst det bubblade sig på ett par ställen, men de rätade ut sig när färgen torkade. Inget som syns idag. Detta är kanske inte det absolut korrekta sättet, men jag fick intrycket att TS var ute efter en snabb men bra lösning. Jag är normalt sett väldigt petig med detaljer och skulle gärna "överarbeta" allting, men jag har fått lära mig den hårda
sblixten: [citat] Smaken är som baken. Vill du ha en helt slät vägg så "go for it" :D
Anonymiserad 67789: Åkte förbi Biltema och köpte deras tapetborttagare för 279 riksdaler, bland det bästa jag köpt för den summan pengar. Så nu ångar jag på :)
EndZone: Nja, sprickor som återkommer efter att man spacklat behöver inte nödvändigtvis ha något med sättningar att göra. Ha bara koll på sprickan så att den inte växer. För visst är det allvarligt om det nu skulle vara en sättning, men frågan är hur stor den risken är. Att det är svårt att spackla och måla igen en spricka i puts är ett fenomen man sett både en och tio gånger. Bland
Paola Righetti: För oss är det en smaksak. Min sambo är dansk och har den danska/skandinaviska minimalistiska stilen i ryggmärgen. Jag är uppvuxen med en italiensk far som redan på 70-80-talet förespråkade minimalism och hans inredningsobjekt från den tiden skulle lika gärna kunna varit från idag. Dock innebär inte det att vi vill ha det hyggeligt (Som han så fint säger på danska) I vårt nybygge
Blått: Okej, ska kolla upp det, finns förmodligen här i vårat närmsta byggvaruhus. Tack för tipset!
Ramnemark: Det var nog bara fönsterfärg. Jag skulle bara bättra på lite eftersom hela huset ska byta färg till ljusgrå/antracitgrå under denna och nästa sommar. Bilderna som Marlene visade passar ju husen perfekt i svart, men det beror på designen på husen tycker jag.
Karelen: Nej, det är utan problem på andra platser där vi spacklade skarvar mellan gipsskivor.
nemlan: Kanske ta och dekormåla istället? Då behöver du ju bara använda precis så mycket som behövs.
nemlan: Grafotherm. Edit: rättare sagt, grafotherm biorid. Mögelhämmande och kondensbrytande färg.
nemlan: Efter flera dygn (räknar med din röst för årets hjälpsammaste svar). ;) Antar att det är samma torktider på täckfärgen? Ska du måla sidor som madrassen eller annat kommer i kontakt med så vänta en vecka för att vara säker på att den inte klibbar fast eller gör märken. 5 dagar minst, men det är ju fortfarande skapligt svalt och det drar ut på torken lite. Är det bara
Odjuret: Det kan vara ett alternativ, men jag är inte säker... Jag slipade ner till trärent... jag funderar på om det kan vara så att jag inte rört om i lacken tillräckligt? Om det är ett så pinsamt misstag?
Uppsaladröm: Tack för ditt svar. Då kan jag pusta ut och inte oroa mig för att de ska släppa. :thumbup:
Gnagare i Bajenhöjden: Sen hyr du en giraffslip (när jag hyrde i vintras kostade det 100 kronor per dygn) så går slipningen i ett nafs utan för mycket damm.