Hej thomax och Anna1984 (och alla andra),

Ni verkar ha bra kolla på detta med färgsprutor och kan kanske hjälpa mig i valet av färgspruta/or.

Har en skidstuga i fjällen som invändigt är klädd med mörknad furupanel. Över allt är det furu, tak, väggar, lister, foder, fönster, skåpsluckor och detta behöver lättas upp lite med färg.
Som jag för står på ert resonemang i denna tråd och i andra trådar så är PP 117 eller 119 lämpliga till väggar och tak, men fungerar dom även till lister, foder, fönster, och skåpsluckor?

Jag har tänkt mig en arbetsgång enligt nedan.
- Tvätta allt med målartävätt.
- Sprutmåla någon form av grundfärg på rubbet.
- Sprutmåla alla lister, foder utan igentligen täcka mot väggar och tak med en något blankare färg.
- Täcka lister och foder, sprutmåla taket med en matt färg.
- Täcka en bit ut på taket, sprutmåla väggarna med en halvmatt färg.

Min frågor är:
- Fungerar PP117 eller 119 för att sprutmåla "finsnickeriet" ovan? eller fungerar dom bara på större ytor? (Så jag även behöver en HVLP, typ Wagner 867E eller liknande)
- Verkar arbetsorningen ovan vara vettig? Eller ska jag gå fram på något annat sätt?

Mvh // Joakim

Jag hade nog gjort som så att jag hade sprutmålat väggar och tak först, och sedan penselmålat lister foder etc efteråt. Det är så pass små ytor så att den extra maskering som behövs för att sprutmåla dessa kommer orsaka mer jobb än extraarbetet att penselmåla dessa begränsade ytor.

Tack för input, thomasx

En hel del lister, foder, fönsterkarmar blir det... mycket pill med pensel.
Där av min tanke med att börja med dessa saker och slippa maskering i ett första skede (förutom golvet förståss).
För att sedan täcka fönster/foder, golvlist (dessa saker måste ändå göras för att inte få grå väggfärg på dom) och taklist tillsammans med en bit ned på väggen.
Spruta taket.
Där efter ta bort/”vända” på maskeringen för taklisten så den skyddar taklist och en bit in på taket (måste ändå göras för att inte få grå väggfärg på taket).
Spruta väggarna.

Väggfärgen ska vara grå medans tak och finsnickeri ska vara vita med olika glans.

Känns som att insatsen för denna extra maskering måste understiga insatsen att handmåla allt detta pillmålande med pensel (tycker det är otroligt tråkigt att penselmåla… ).

Men frågan jag framför allt vill ha svar på:
Går det måla finsnickeri som lister, foder men även köks/luckor med en PP117 eller 119?
Eller blir resultatet från dessa sprutor så ”grovt” att dom bara är till för stora ytor?

Mvh // Joakim

Precis, om du väljer att spruta allt, måste du maskera. Det jobbigaste att maskera är det som är mest pilligt, dvs lister, foder osv. Gör du som jag föreslog behöver du antagligen inte maskera någonting annat än golvet. (Såvida du inte ska ha olika nyans på tak och vägg, men då är enklast att måla väggen först, och sedan maskera den, långa raka sträckor med hängande maskering, den enklaste maskeringen att utföra.

Tro mig, du kommer lägga mer tid på att maskera lister och foder, än det hade tagit att måla desamma med pensel, särskilt om du också drar bort tiden för att förbereda, spruta och rengöra.
Jag funderar också på hur det kommer att bli om du först får snickerifärgen till listerna på väggen, och sedan målar över det. Jag tror i så fall det är bättre tvärtom, väggfärg på listerna som lackas över.

Då hade jag alltså gjort så här.
1. Spruta väggarna
2. Maskera väggarna och spruta taket
3 Penselmåla lister, foder etc.

Köper ditt resonemang, får väll ditt och pilla med den där jäkla penseln i alla fall då!! 

Jag ska ha olika kulör och olika glans på vägg, tak och lister, och frågan är om jag törs ge mig på att måla lister och foder med pensel utan att maskera i alla fall…

Då återstår frågan om PP117 eller 119 går att måla köks och övriga garderobsluckor med?
Eller om annan färgspruta behövs för detta?

Det handlar om ca 15 köksluckor och 8 garderobsdörrar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.