6 911 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
Hjälp - min målare var en klåpare! - Glad igen!
Det känns för djävligt just nu. Eftersom jag har slitit så förbannat med min källare tänkte jag att jag skulle ta hjälp av ett proffs att spackla och måla mina nygipsade tak källaren. Förutsättningarna är svåra med fönster precis uppe vid taket vilket ger ett rejält släpljus. Dessutom är det lågt i tak (2,05). Vi gjorde klart tidigt att vi hade högt ställda krav - vi ville överhuvud taget inte kunna se var skarvarna mellan gipsskivorna var. Inga problem blev hans svar. Glad i hågen började han spackla. Jag skulle kanske reagerat med en gång när han körde glasfiberremsor istället för papper, men jag tänkte att det kanske inte har någon betydelse för slutresultatet.
Hur som helst, när han i början av veckan var klar, visade det sig att resdultatet var allt annat än bra. Jag kan förstå att det är extremt svårt att få till kortskarvarna, men långskarvarna borde det väl att få till bra utan att man skall kunna se skuggsida/ljussida i släpljus. Vi klagade, målaren blev sur, men gav sig på igen med spacklet och målade slutligen idag igen, och vi kan bara konstatera att resultatet om möjligt är ännu sämre än förra gången.
Nu har vi sagt stopp, och diskuterar bäst hur vi skall gå vidare. Jag undrar alltså, hur räddar vi detta? Tror ni att en annan målare kan fixa till detta så att vi blir nöjda? Är det kört med spackling, eller kan man bredspackla hela taket? Skall vi sätta upp ny yta, t ex microlit/easy cover på det nygipsade/nymålade taket för att få en bra och slät yta? Alla tips mottages tacksamt!
Det känns hur som helst för djäkligt när man betalar en yrkesman/ett proffs dryga pengar för att få ett fackmannamässigt jobb utfört och sen blir det bara skit av allting...
Hur som helst, när han i början av veckan var klar, visade det sig att resdultatet var allt annat än bra. Jag kan förstå att det är extremt svårt att få till kortskarvarna, men långskarvarna borde det väl att få till bra utan att man skall kunna se skuggsida/ljussida i släpljus. Vi klagade, målaren blev sur, men gav sig på igen med spacklet och målade slutligen idag igen, och vi kan bara konstatera att resultatet om möjligt är ännu sämre än förra gången.
Nu har vi sagt stopp, och diskuterar bäst hur vi skall gå vidare. Jag undrar alltså, hur räddar vi detta? Tror ni att en annan målare kan fixa till detta så att vi blir nöjda? Är det kört med spackling, eller kan man bredspackla hela taket? Skall vi sätta upp ny yta, t ex microlit/easy cover på det nygipsade/nymålade taket för att få en bra och slät yta? Alla tips mottages tacksamt!
Det känns hur som helst för djäkligt när man betalar en yrkesman/ett proffs dryga pengar för att få ett fackmannamässigt jobb utfört och sen blir det bara skit av allting...
Har haft samma problem.
Finns bara en sak att göra.
Bredspackla HELA taket. Vad dom flesta tycks göra fel är att dom bara spacklar 10 cm över skarvarna. Glasfiber eller papp spelar ingen roll. Slipa och gör om.
Underarbetet är A&O och precis så bra blir målningen.
Microliten är en armering samtidigt som det är oerhört svårt att få till det med Microlit. Microliten skall gå från vägg till vägg. Måla sen från fönstret in mot rummet. Ingen kryssmålning.
Det enda sättet Du kan få rätsida på det nu är att bredspackla hela taket. Tyvärr.
EDIT: Felstavning
Finns bara en sak att göra.
Bredspackla HELA taket. Vad dom flesta tycks göra fel är att dom bara spacklar 10 cm över skarvarna. Glasfiber eller papp spelar ingen roll. Slipa och gör om.
Underarbetet är A&O och precis så bra blir målningen.
Microliten är en armering samtidigt som det är oerhört svårt att få till det med Microlit. Microliten skall gå från vägg till vägg. Måla sen från fönstret in mot rummet. Ingen kryssmålning.
Det enda sättet Du kan få rätsida på det nu är att bredspackla hela taket. Tyvärr.
EDIT: Felstavning
Klåpare eller inte....
Jag tyckte att alla förberedelser var perfekta för vårt målerijobb i taket:
* Välskruvad gips + glespanel
* Alla gips-kortskarvar understödda (skruvade med extra glesbitar)
* Grundspackling med pappersremsa
* Bredspackling (40 cm) samt första slipning
* Asyning samt spackling/slipning igen
* Upplimning av armeringsduk, typ Microlit
* Grundlig målning
Allt detta gjordes av en erkänt duktig målare med mig som "hangaround". Resultatet blev ändå att jag kan se dessa förb.. gipsskarvar i just släpjus >
Vi har ryggåstak i hela kåken samt fönster upp till nock så grundförutsättningarna var förstås svåra men ändå... Det verkar uppenbart svårt att få till det riktigt bra ???
Jag tyckte att alla förberedelser var perfekta för vårt målerijobb i taket:
* Välskruvad gips + glespanel
* Alla gips-kortskarvar understödda (skruvade med extra glesbitar)
* Grundspackling med pappersremsa
* Bredspackling (40 cm) samt första slipning
* Asyning samt spackling/slipning igen
* Upplimning av armeringsduk, typ Microlit
* Grundlig målning
Allt detta gjordes av en erkänt duktig målare med mig som "hangaround". Resultatet blev ändå att jag kan se dessa förb.. gipsskarvar i just släpjus >
Vi har ryggåstak i hela kåken samt fönster upp till nock så grundförutsättningarna var förstås svåra men ändå... Det verkar uppenbart svårt att få till det riktigt bra ???
Det blir så i gipstak med släpljus. Bredspackla för att få samma yta över hela taket är den enda lösningen.
Sen har jag mina misstankar att fasningen på gipsskivorna är djupare än för 10 år sedan, man måste spackla skarverna 3ggr nuför tiden.
Sen har jag mina misstankar att fasningen på gipsskivorna är djupare än för 10 år sedan, man måste spackla skarverna 3ggr nuför tiden.
Jaha, nu har jag kontaktat en ny målerifirma som skall komma och titta på eländet. Spontant föreslog dom Microlit, och vi har bestämt att dom får göra ett rum i taget så att vi hinner med att syna av och godkänna innan dom går vidare.
Skall bli spännande att se om dom fixar det!
Skall bli spännande att se om dom fixar det!
Jaha, nu var ett av rummen bredspacklat, microlit pålagt och sen målat en gång. Trots att taket är lite flammigt i o m att det bara är målat en gång ser resultatet ut att bli riktigt bra - inga skarvar så långt ögat ser 
Man behöver inte alls bredspackla men däremot lägger man pappersremsa i spackel
Och spacklar en gång ovanpå remsan samtidigt som man sätter den. Därefter spacklas 2- 3 ggr,
varje gång 5-10 cm bredare än föregående. På tvärskarvarna kan man med fördel
använda vävremsa men man måste fylla skarven med spacke först.
Vävremsan här använder man för den bygger minimalt.
Nordsjö har kommit ut med en helt reflexfri och matt takfärg som jag brukar använda.
Lite dyrare men det är värt det med tanke på resultatet. Taket måste var bra gipsat,
är där nivåskilnader på tvärskarvarna är det i stort sett omöjligt att trolla väck.
Och spacklar en gång ovanpå remsan samtidigt som man sätter den. Därefter spacklas 2- 3 ggr,
varje gång 5-10 cm bredare än föregående. På tvärskarvarna kan man med fördel
använda vävremsa men man måste fylla skarven med spacke först.
Vävremsan här använder man för den bygger minimalt.
Nordsjö har kommit ut med en helt reflexfri och matt takfärg som jag brukar använda.
Lite dyrare men det är värt det med tanke på resultatet. Taket måste var bra gipsat,
är där nivåskilnader på tvärskarvarna är det i stort sett omöjligt att trolla väck.
Ja om målaren säger att det inte är några problem, då kan jag ju tycka att han ska få taket slätt och fint,
Men det spelar faktiskt ingen roll hur duktig målare det är, i ett starkt släpljus syns allting.
Men det spelar faktiskt ingen roll hur duktig målare det är, i ett starkt släpljus syns allting.
Klicka här för att svara