3 891 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Ytbehandling av balkongräcke i smide
Jag ska beställa två nya balkongräcken i smide till vårt hus som är från -31. Jag har tagit in offerter från tre olika smidesfirmor och alla tre rekommenderar olika ytbehandlingar. Jag blir inte klok på vad som är bäst och alla talar förstås för just sin lösning. Alternativen är:
1. Galvat och pulverlackat
2. Blästrat, grundat och pulverlackat
3. Blästrat, grundat och sprutmålat
Tacksam för råd här, gärna med långsiktigt perspektiv. Vi vill att det ska se fint ut länge och gå att underhålla på något sätt.
1. Galvat och pulverlackat
2. Blästrat, grundat och pulverlackat
3. Blästrat, grundat och sprutmålat
Tacksam för råd här, gärna med långsiktigt perspektiv. Vi vill att det ska se fint ut länge och gå att underhålla på något sätt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag tycker tvärtom.
På en del runt skorsten har jag enligt 1
Balkongen renoverades enligt 2
Galvat utan färg håller ca 50 år, med färg håller det säkert längre.
Jag har inte haft det uppe mer än några år så hur det är långsiktigt kan jag inte säga.
Protte
På en del runt skorsten har jag enligt 1
Balkongen renoverades enligt 2
Galvat utan färg håller ca 50 år, med färg håller det säkert längre.
Jag har inte haft det uppe mer än några år så hur det är långsiktigt kan jag inte säga.
Protte
Ja galv håller, men inte lacken, när det med tiden blir skador på den kryper det under, och den lossnar i stora bitar.
Dessutom när vi pratar långsiktigt, så är det inte kul att få bort pulverlack, det är blästring som gäller igen.
Vanlig färg kan man underhålla regelbundet och hålla fint länge.
Dessutom när vi pratar långsiktigt, så är det inte kul att få bort pulverlack, det är blästring som gäller igen.
Vanlig färg kan man underhålla regelbundet och hålla fint länge.
Tack för svaren! Lite klokare nu.
Om jag förstår det rätt så går det inte att bättringsmåla på pulverlack? I så fall måste man ta bort allt och börja om.
Är det ett alternativ att galva och sprutmåla? Eller går det inte att måla med vanlig färg på galvat?
Om jag förstår det rätt så går det inte att bättringsmåla på pulverlack? I så fall måste man ta bort allt och börja om.
Är det ett alternativ att galva och sprutmåla? Eller går det inte att måla med vanlig färg på galvat?
Alltså det finns ju färger som är gjorda för metallytor. Nygalvat kan vara lite lurigt och lär behöva tvättas / slipas först, men överlag så är det ju inget som du inte klarar av efter ett besök till färghandeln.
Nu ska jag inte måla det här själv (i alla fall inte på många år hoppas jag), men det är ju viktigt att veta att det går att underhålla så småningom. Känns som att det lutar åt galvat och sprut-/våtmålat då. Då får man lång hållbarhet, plus att det går att bättra vid behov.nemlan skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
Undrar om det är så klokt att måla på galv. Jag gjorde det med olika färger på en galvad takplåt, höll bara några år.
Jag gjorde ett svetsat altanräcke och lät det galva. Blev jättebra fast inte svart såklart.
Jag gjorde ett svetsat altanräcke och lät det galva. Blev jättebra fast inte svart såklart.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Man ska inte måla nygalvat, det blir bättre om det får ligga ute i regn och rusk och bli matt och grått.
Protte
Protte
Klicka här för att svara