Jag skall riva strukturtapet som sitter direkt på spånskivor.
Min plan var från början att ånga ner befintlig och sedan sätta microlit direkt på spånskivorna.
Nu funderar jag på om det är bättre att bara riva yttesta lagret på befintlig strukturtapet.
Hur bör jag göra?
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2.jpg
Skapa konto

3.jpg
Skapa konto

• 070.jpg
    Skapa konto
Gipsa skiten, kommer inte få till det annars.

Beror på vad du ska ha på sedan. Du kommer alltid få strukturskillnader och rivkanter. Ska det vara fint ta 6 mm renoveringsgips.

• Gilla
tonyhawkan
  • Laddar…
Microlit döljer knappt några ojämnheter alls! Skulle inte använda det för att täcka/förebygga mer än ytterst små jämna sprickor etc.

Om du kan riva ytterlagret såsom man kan på en del vävtapeter får du med lite tur en slät och spcklingsbar yta. Annars kan du slipa ned det sista till spånskivan. Gips såsom rekas ovan fungerar såklart men risk för problem vid foder/socklar.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
kallun skrev:
Microlit döljer knappt några ojämnheter alls! Skulle inte använda det för att täcka/förebygga mer än ytterst små jämna sprickor etc.

Om du kan riva ytterlagret såsom man kan på en del vävtapeter får du med lite tur en slät och spcklingsbar yta. Annars kan du slipa ned det sista till spånskivan. Gips såsom rekas ovan fungerar såklart men risk för problem vid foder/socklar.
Microliten är inte för att dölja ojämnheter utan snarare för att få ett underlag att måla på samt hålla emot när spånskivorna rör sig med fuktigheten.
Jag kommer att spackla också.
Frågan är om det kommer att fungera med microlit eller om gips är ett måste?

• Gilla
muffe_87
  • Laddar…
Då har du (till skillnad från mig för en tid sedan) förstått Microlits begränsningar. Har du använt produkten? I mitt tycke en helt värdelös produkt som tar tid att sätta upp men som inte ger ett bättre underlag än slipad spånskiva/gips/bredspacklad vägg. Skippa är min åsikt!

Microliten kommer inte att hålla, du måste sätta in en kraftigare glasfiberremsa eller liknande i spånskiveskarvarna och spackla, men röra på sig kommer det troligen att göra ändå. Har likadant på vår övervåning nämligen. Vi rev av strukturtapeten, spacklade (inklusive remsan jag nämner), slipade förståss och sedan renoveringsväv ovanpå det också. En skarv syns, en skarv har spruckit helt. Microliten har vi inte för att den ska hålla ihop eller nåt sånt, utan egentligen bara för att det ger en snyggare yta när man målar, än vad vår patetiska spackling och slipning hade gett.

Vis av erfarenheten säger jag alltså att bästa lösningen är alltså att gipsa, annars kommer du att få tillbaka sprickorna du visar på bilderna inom några veckor.

Jag trodde microliten var stark nog.
Jag vill helst inte gipsa, för det kommer att medföra en massa bök och extrajobb.
Om jag vill chansa, vad skall jag då sätta i skarvarna?

Inspacklade pappremsor sägs ofta vara det bästa. Se till att du får bort tapeten överallt där den sitter löst. Jag vet inte om det var just microlit, men jag använde en renoveringstapet för något år sedan och var nöjd med resultatet. Jag hade rivit ner kakel från masonit, så det var en mycket rå och ful yta som krävde en hel del spackling. Efter spacklingen täckte renoveringstapeten det mesta av kvarvarande små ojämnheter.

Avemo skrev:
Inspacklade pappremsor sägs ofta vara det bästa. Se till att du får bort tapeten överallt där den sitter löst. Jag vet inte om det var just microlit, men jag använde en renoveringstapet för något år sedan och var nöjd med resultatet. Jag hade rivit ner kakel från masonit, så det var en mycket rå och ful yta som krävde en hel del spackling. Efter spacklingen täckte renoveringstapeten det mesta av kvarvarande små ojämnheter.
Jag har svårt att tänka mig att inspacklade pappremsor skulle vara det bästa för spånskiveskarvar.
Microlit måste vara starkare och det verkar dessutom ha fungerat för dig :)

kallun skrev:
Då har du (till skillnad från mig för en tid sedan) förstått Microlits begränsningar. Har du använt produkten? I mitt tycke en helt värdelös produkt som tar tid att sätta upp men som inte ger ett bättre underlag än slipad spånskiva/gips/bredspacklad vägg. Skippa är min åsikt!
Jag har inte använt microlit tidigare men en annan kraftigare variant.
Dock för ett annat ändamål: Jag hade en gammal tapet som bubblade vid provmålning och där bubblorna ej gick tillbaka när det torkat. I det fallet fungerade den perfekt.

sblixten skrev:
Jag har inte använt microlit tidigare men en annan kraftigare variant.
Dock för ett annat ändamål: Jag hade en gammal tapet som bubblade vid provmålning och där bubblorna ej gick tillbaka när det torkat. I det fallet fungerade den perfekt.
De kraftigare varianterna /som ofta kallas renoveringstapet) är inte jämförbara. Microlit är i mitt tycke en värdelös produkt jag aldrig kommer använda igen. Den tar tid att sätta och är dyr men har inte någon fördel som målningsunderlag vad jag kan uppfatta. Hos oss satte jag den i början på en nybyggd råvind men slutade sedan då jag behövde spackla och slipa precis lika mycket ändå. Har därmed Microlit på kanske 1/3 av vägg/tak ytan. Har snarare fler än färre "mikrosprickor" där det sitter Microlit...

Tror att du kan ha framgång med antingen renoveringstapet eller med bra spackling över skarvarna (jag skulle använd antingen pappremsor eller glasfiberremsor) men tror inte på Microlit.

Uppdatera gärna med resultat oavsett vad du väljer!

/K

Been there done that, har testat alla varianter och inget har funkat. Numera gipsar jag direkt istället för at kasta iväg pengar på nåt som inte fungerar.

kallun skrev:
De kraftigare varianterna /som ofta kallas renoveringstapet) är inte jämförbara. Microlit är i mitt tycke en värdelös produkt jag aldrig kommer använda igen. Den tar tid att sätta och är dyr men har inte någon fördel som målningsunderlag vad jag kan uppfatta. Hos oss satte jag den i början på en nybyggd råvind men slutade sedan då jag behövde spackla och slipa precis lika mycket ändå. Har därmed Microlit på kanske 1/3 av vägg/tak ytan. Har snarare fler än färre "mikrosprickor" där det sitter Microlit...

Tror att du kan ha framgång med antingen renoveringstapet eller med bra spackling över skarvarna (jag skulle använd antingen pappremsor eller glasfiberremsor) men tror inte på Microlit.

Uppdatera gärna med resultat oavsett vad du väljer!

/K
Jag fick höra att microlit fungerade och var stark. Dessutom till halva priset mot det jag använt tidigare.
Är det läge att lämna tillbaka microlit och spendera någon extra tusenlapp på en kraftigare variant?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.