Byggahus.se

Måla om huset

1. R
    Medlem Nivå 2
    Hej! Ska hjälpa morsan att måla om huset i vår.
    Huset är målat 1988 med akrylat och jag undrar vad man ska använda för sorts färg för bästa resultat.
    Bäst måste väl vara att fortsätta med akrylat eller ska man använda oljefärg?

Tacksam för tips :)

2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Vi har målat med Demidekk, helnöjda!

3. N
    Medlem · Nivå 8
    Kan behöva grundmålas på vissa sidor om de har blivit utbrända. Bättre färgbutiker har ofta en bättre kunnig fasadtekniker som kan göra hembesök och rekommendera bästa behandlingen. Du får hålla dig till att måla om med akrylatfärg, men jag tror inte att du behöver köra på någon värstingvariant. Det räcker nog bra med vanlig "stugfärg", typ samma som sitter på idag och verkar ha hållit sen 1988 ;)

4. F
    Medlem · Nivå 6
    Inte målat sen -88?

Då borde den vara rejält mattad...
    Jag skulle rekommendera att grundmåla hela huset och sedan fortsätta med akrylat...
    Se till att använda ett bra system (grundfärg + färdigfärg), du får vad du betalar för.

5. R
    Medlem Nivå 2
    Okey det blir nog att köra akrylat, ska och kolla priser idag. När huset målades sist så sandblästrades det och målades 4 varv med grundfärg om jag mindes rätt. Huset var alltså trärent sist och utan långt ifrån slät.

6. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Är det ett trähus ni behandlade så?

7. N
    Medlem · Nivå 8
    Oj, du behöver nog inte räkna med 4 varv grund med dagens färger ;) Be gärna färghandlaren att komma ut och kolla färgskiktet i alla fall. Såpass gammal akrylat kan ha vittrat ordentligt och då är det risk att den inte kan bära nya färgen = flagning.