nemlan skrev:
För att det utgör 99% av alla takfärger på marknaden. Jag kan kalla det något annat i fortsättningen ;). Latex är lugnt i taket. Även på väggar, men då är det nästan bäst att köpa en billig variant med dåligt bindemedel om man har problem / är orolig för fukt i väggarna.

Att lägga pengar på att bryta färg (som antagligen ändå blir fel) / dyr färg tycker jag är onödigt om du ändå tänker göra om och göra rätt nästa år. Vill du ha det snyggt under tiden så köp ett billigare märke, typ sadolinen som kom på förslag ovan, och rulla varje platta med elementroller så får du en snygg fräsch gräng och ett lyft av takytan som du lär kunna stå ut med tills renoveringen.
Aha, där ser man, jag tänkte främst på att i källaren säger man att det är silikatfärg till väggar som ska användas för att färgen andas så jag tänkte att man behövde något liknande i taket.

1 liter kostade väl 150-180 kr och att bryta färgen tog de inget extra för sa de. Köper jag Sadolin så får jag köpa minst 2.5 liter och det kostar då ca 220 kr.

Stefan N skrev:
Varför göra nåt om du ändå ska riva ner om nåt år?
Utrymmet kommer användas och just nu så är taket fint målat i vitt men så har jag fått byta ut en taklampa till ett uttag plus att jag fått släpp på ett annat ställe och där ser man då spånskivan vilket inte ser så bra ut. Så vi vill fylla i detta och sen när pengarna finns så kommer taket "troligen" bytas ut mot ett gipstak men det kan som sagt ta 1 år eller så.

Tyvärr är jag en sådan person som stör mig på små defekter som dessa och därför vill jag gärna åtgärda det.

snowjim skrev:
1 liter kostade väl 150-180 kr och att bryta färgen tog de inget extra för sa de. Köper jag Sadolin så får jag köpa minst 2.5 liter och det kostar då ca 220 kr.
Hur stort är taket förresten? 10 - 12 kvm tar du 2 ggr på en 3 L (dock inte 2,5). Om du är "detaljistiskt" lagd så blir det nog bara värre av att försöka bättra på små fläckar, för då kommer det bara att vara du som ser småfläckarna för att de skiljer sig 1% gentemot övriga taket. :thumbup:

nemlan skrev:
Hur stort är taket förresten? 10 - 12 kvm tar du 2 ggr på en 3 L (dock inte 2,5). Om du är "detaljistiskt" lagd så blir det nog bara värre av att försöka bättra på små fläckar, för då kommer det bara att vara du som ser småfläckarna för att de skiljer sig 1% gentemot övriga taket. :thumbup:
Ja, inte så lätt att bättra ett gammalt tak, här ser du skillnaden när vi målade om i källaren.
Det gamla taket hade gulnat en del.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta handlar om 2 områden på ett annars hyfsat nymålet tak. Områdena är kanske 20 cm i diameter max. Hela taket är 28 m2 och det har vi ingen tanke på att måla.

Om färghandeln bryter färgen så det passar flagorna jag har med så bör det bli hyffsat tycker man. Att man kommer se det om man tittar efter det förstår jag ju.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.