Hejsan!
Har byggt kök, gjort stjärnhimmel i badrum, o målat här o där i hela mitt liv.....
MEN
rgundkunskap i underarbetet har jag INTE.

Nu ska jag
1. spackla skarvar mellan gipsskivor (ny vägg)
2. i en annan del av rummet fixa till tapeten (slipa o spackla skarvar?) förbereda underlag för målning och fondvägg tapet.

Så grundkurs tack!

Jag ska även förbereda ett igensatt dörrhål 900 x2000 o djupet på spacklet blir ca 5 mm ovanpå en gipsskiva.
Ska jag spackla? Med vad? hur många lager? Eller använda renoveringsgips, visst fanns 3 mms sånt?

Tack för tips!

Anza har massvis med spackelvideos på Youtube, rätt så vettiga sådana! Sök Anza spackling, sitter på telefonen ochförstår inte hur jag länkar.

1: fyll fasen mellan mellan gipsskivorna med spackel, dra av hela längden med en bred spackelspade så att det bli jämt i nivå med gipset ( blir ca 10cm brett). Tryck nu ner pappersremsa i det blöta spacklet med hjälp av spackelspaden, undvik bubblor och väck på remsan, lägg ett varv spackel till så remsan täcks, jämna till och låt torka, Lägg på ett lager spackel till, nu så att spacklet täcker lagret under och en bit ut på skivan. Släta till med spackelspaden. Låt torka, slipa grunda, spackla en gång till ( om du har fuskat :) ). Använd ett medium spackel typ nordsjö, jotun, Beckers 2: utgår från att tapeten är slät och inte struktur, om tapeten är satt med skarvarna omlott så skär skarven jämn med en mattkniv med långt blad, tryck ut mycket blad och lägg bladet mot väggen, tryck ganska hårt så bladet böjer sig något ( använd skyddsglasögon ifall det går av) "Såga" försiktigt av skarven uppifrån och ner, spackla och slipa, tänk på att göra lika dant på ställen där det suttit en skruv, materialet i väggen brukar följa med ut en bit när men har tagit bort skruven, då blir området runt skruvhålet lite högre än väggen, skär av det på samma sätt som skarven innan spackling. 3: tror inte att det finns 3mm gips?..men det finns 6mm.. Skulle nog bredspackla det med gipsbruk om det inte går att lösa med någon skiva av något slag...ev 4mm mdf?!. Fredde

Ta en tapetskarvshyvel till skarvarna. Sen hade jag spärrat tapeten innan spackling och målning för att undvika blåsor.
Skarvspacklingen skulle jag nog rekommendera att du limmar pappremsan med vävlim, om man inte är van vid dessa är det svårt att sätta i spackel, använd inte glasfiberremsa i vart fall.
Finns inge 3mm gips utan det blir att använda gipsputs och ett lager spackel eller möjligtvis grovspackel.

Tack för era tips och grundkurs!!!!

Kompletterande frågor:

1. Vad "spärrar" man tapet med? Ger mindre bubblor förstår jag, har det någon annan effekt?

2. Gipsputs, ngt speciellt ni rekommenderar?

Helena

Den bästa att spärra med är Alcro Kraft men den luktar dock en del. Kör du med den blir det inga bubblor alls, den är oljebaserad nämligen. Det finns vattenbaserade spärrar men då blir det lite bubblor ändå.
Gipsputs är i stort sätt likvärdiga. Lägg på så du kan lägga ett lager spackel när det det torkat så du slipper slipa i gipsen.

Innan du spärrar kan du ju se över tapeten sitter den bra överallt, och känns fast på väggen kanske spärrning är överflödig, alla spärrfärger är nämligen väldigt dyra.

Den kan ju släppa även om den sitter fast innan när fukt från spackel och färg kommer, det behöver man inte bekymra sig för om man spärrar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.