Byggahus.se
Hej Forumet.

Ska man välja akrylat eller silikat vid målning av en grundmur med genomfärgad puts?
Vad har ni för erfarenheter om vad som håller bäst på längre sikt?

Tacksam för all konstruktiv input 😀

Silikat. Den typ fräter sig in i betongen(putsen).
Vi målade så för över 10 år sen. Fortfarande, när vi kör förbi huset, ser färgen som ny.
Vad jag minns,målade vi 2 ggr. Först med lite tunnare färg (färg förtunat med primer?).

Iaf. Silikat skulle jag köra med idag.

Tack för infon, det var precis det jag ville veta! Tack och bock ��

Alternativt sockelfärg, men silikat funkar också. Vet inte om det är någon skillnad på en sockel och en grundmur.

Det finns det som går under benämningen "putsfärg" också. Jag tror att det som benämns "putsfärg" är mer diffusionsöppen än silikat färg men ska i grund och botten vara ungefär samma...

anders07 skrev:
Det finns det som går under benämningen "putsfärg" också. Jag tror att det som benämns "putsfärg" är mer diffusionsöppen än silikat färg men ska i grund och botten vara ungefär samma...
Näpp, putsfärger är (styren)akrylater. De funkar bara på hårdare putser med högre halt av cement (A & B typ). Sockelfärg är, eller ska i alla fall vara, en variant som är gjord för ytor närmare mark som har en högra påfrestning av fukt och ånga.

Edit: silikonhartsfärger m.m. benämns också som putsfärger, men de är inte heller direkt jämförbraa med silikatfärg.

Silikat ingå i reaktion med kvarts (sand samt del av cement). Den fräter även på ren glas. Därför är den lämplig till detta. Gör man jobbet noga, kommer det att sitta som berg.
Visserligen dyrare. Men hellre det än att måla om och om och om igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.