Jag har tillslut bestämt mig för att måla om sängkammaren. Huset är från 1700-talets början och har inte en enda rät vinkel eller slät yta (orsaken till att jag gav upp tanken på att tapetsera). Väggarna är putsade från början, sedan har man med tiden lagt på lager efter lager av tapet utan att någonsin dölja tapetkanterna. Finns det något spackel eller annan lösning som funkar på väggar där detta tapetlager lossnat ifrån putsen på sina ställen? Eller får jag helt enkelt leva med att se tapetkanterna? Kan man slipa ner dom på i alla fall det yttersta lagret?
Och skulle Rustas väggfärger innebära någon risk för husets hälsa? Behöver hålla det så billigt som möjligt.

S
du får lossa all tapet som är lös.
eventuellt måla ett lager för att binda upp lite och sedan spackla.
rustas färger är ju inte dom bästa men dom funkar.

Vill du måla många gånger, köp Rustafärg. Talar av egen erfarenhet. Lägg på lite pengar och köp färg med lite pigment i.

Tapetkanter som är lösa vet jag att man ska fixa, jag menar på hela tapetkakor som sitter löst mitt på väggen, så de bucklar ut. Skulle jag spackla med vanligt spackel på detta skulle det lossna om någon skulle exempelvis luta sig mot väggen eftersom kakan är rörlig. Och jag kan inte ta ner hela kakan, det blir för dyrt att börja från början och med stor sannolikhet behöva putsa om väggarna. Bättre att lämna de lagren orörda till framtida renoveringar med mer pengar.

Jag har målat med rustas förut, två lager räcker väl om man är noggrann och inte stressar sig igenom målningen. :) Tapeterna är dessutom vita, så inget mönster att dölja.

Om du vill hjälpa väggen på traven, ta bort alla lager tapet.. dock är risken (om du har liknande väggar som oss) att när du väl kommer ner till putsen får du vara beredd på att laga.. putsa.. ev putsa hela väggen igen (när det börjar rasa puts.. rasar det gärna mer o mer..).. men eg ska man ju inte tapetsera på gamla putsade väggar för då funkar inte fuktvandringen lika bra som den bör.. (men det beror lite på vad man har för konstruktion i huset, vi har lerstensväggar.. med puts/ ej träkonstruktion).

Helst ska man ju bara ha putsen och sen måla med "öppen" färg..
Vi tapetserade dock sovrummet och köket.. för de hade målat med "fel färg" iaf (inte diffusionsöppen) och då spelade det ingen roll sa de på färgaffären..

På andra håll kommer vi nog putsa om så småningom på ytterväggarna iaf.. och kanske tapetsera på vissa innerväggar (om vi vill ha lite mönsterklickar..)

Lycka till
Med vänlig hälsning, Sandra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.