Färg, Måla & Tapetsera
nemlan: Det finns färdiga lasyrblandningar på tjärbas. Betydligt lättare att jobba med än att blanda själv, i alla fall i min uppfattning. Det kostar så mycket, och så är tjäran väldigt dryg i den formen. Tjäran torkar inte, men lägg på tunt och bada inte i safarikostymen så lär du inte drabbas av olyckshändelser :D
nino: Hyr en spruta en sån där knackspruta eller vad man ska kalla dom för, el spruta. Tejpa det som inte ska målas på elementet och kör
nemlan: Linolja i botten = skrapa ner allt och måla om med linoljefärg alternativt en chansning på täcklasyr.
nemlan: [citat] Kan och kan, frågan är om du vill att de ska torka... målar du såhär års så blir det ändå inte torrt förrän till våren + att virkes som sagt kommer att var blött under. Och nej, du ska inte ha någon färg som andas, du ska ha en supertät oljebaserad grund samt täckfärg.
nemlan: Det här är för övrigt ett bra tips på hur man testar vidhäftningen på gamla målade golv.
nemlan: Nja. Fernissa som kleggar sig är generellt ingen hit att måla på. Går det att tvätta bort den med sprit eller liknande? Färgborttagningsmedel kanske? Alternativ 2 är att chansa och slänga på lackfärg så får det sitta så länge det sitter.
nemlan: Ja sen får man ju skilja på hemmasprutat och proffssprutat också. Jag föredrar att måla med pensel så att det ser proffssprutat ut, istället för att schabbla med sprutor så att det bara ser amatörpenslat ut.
nemlan: [citat] Det bästa är att raida mormors linneskåp och hoppas på att tanten inte märker det eller vill ha tillbaka dukarna när man är klar :)
Norrhyttan: [citat] Och jag målade min trappa ljusgrå med billigaste golvfärgen från någon lågprisbutik, med i princip obefintligt underarbete. Snart nio år sedan. Det har blivit något enstaka märke när jag släpat tunga möbler och slagit i, men annars är det förvånansvärt fräscht! I ungarnas rum med vitmålat trägolv använde jag dyrfärg och både slipade och grundade innan. Det golvet är
Rodkulla: O vad gör jag annars? Räcker det att göra som med tapeter att skära en kryss o fylla med lim (spackel?) under? Eller måste allt skrapas loss o sättas nytt...? :x
MrDodger: [citat] Tack för förklaringen! Det låter som vi kommer köra på med den lösningen. :)
andypandy72: Flyttar till en lägenhet, som var nybyggd 2006 (av HSB). Vi vill göra en ytrenovering (måla innertaket, listor och fräscha till väggarna). Original tapeterna som sitter kvar är trötta och lite missfärgade och det finns en del hål efter tavlor och hyllor. Men det finns bara ett lager med tapeter som är uppsatta av proffs. Min fråga är, vilket som blir både bäst och billigast att
Martin321: Bort med löst sittande, Grunda, spackla, lär synas lite då duken ger en lite annan yta, Grunda först, för att jag upplever att man river sönder lite när man slipar direkt på duken!
memike: Håller på att få dit obehandlade stepkit i massiv ek i trappen hemma. Funderar lite på vad man ska välja för behandling av dem. Har lagt in mattlackad ekparkett på ovanvåningen och funderar lite på det eller om man ska köra på hårdvaxolja. Vad säger ni? vilket är smidigast? mvh
svartöra: Tack, då provar jag! Det ser ut som jag får hitta ett annat foto än mitt eget som det är lite för dålig upplösning på...
qvintus4: Har skaffat sommarställe med flera hus lador osv ... mycket att måla både slamfärg oljefärg osv vill hitta en bra färgspruta som är bra för att måla både utomhus och inomhus Tycker att wagner project 115 verkar vara bra till ett bra pris någon som provat den ?? Vad finns det för alternativ ungeför för samma pris runt 3000 kr den måste klara av slamfärger ....
Österby: Alright, tack för tipsen! Ska testa med färgborttagningsmedel och se om det går snabbare än pistolen.. :-)
nemlan: Det står i alla fall samma kod angiven, så det verkar bara inte som det, utan så är fallet. Same same, not different.
imported_Benno: Jag har Grabberskruvar som klarat sig många år utomhus utan att rosta. De blir bara grå. Vet inte varför (jo, jag föredrar kvalitet före billigt), men även om det kostar någon krona extra undviker jag alltid de billigaste skruvarna (Byggmax, Biltema eller motsvarande). Vore intressant att höra vad Byggmax svarar.
Åsa Lund: Tja, det håller så länge det håller? Om du alltid har stängt inglasningen så blir det nästan inomhusklimat. Fast kallare...
malarmaster: Tapetsera själv är relativt lätt för en någerlunda händig person,problemet brukar vara underarbete,spackling m.m som brister. Som regel brukar jag ha när jag sätter pris o väggarna är normala (ej släpp eller dåligt limmade tapeter) att räkna 1 timme per rulle tapet inklusive normalt underarbete(skarvspackling m.m) Byggmax priser är horribla,själv brukar jag hamna på pris för ett
HSP: Har i år köpt standox billack från polen till bilen, inga konstigheter. kom med dhl efter 4 dagar. den kostade inte ens hälften ink. frakt mot vad exakt samma färg kostade på det billigaste stället jag hittade i sverige. Det blev även 10% billigare från polen än priset jag blev erbjuden om jag skulle betala svart hos en svensk leverantör/firma.... Kompisen köpte en hel pall med färg
prototypen: Kan ju bara tillägga att en 1 kg burk är inte så mycket, metall (zink) har lite högre densitet än vanlig målarfärg. Är inga problem att ta rätt burk, det känns vilken som är kallgalv. Protte
NetNut: Du har inte möjligthet att ta en bild på väggen där det bortslitna är, en bild underlättar mycket. Kan även vara tapeten som är spaltbar just för att underlätta vid omtapetsering och målning.
International Craftsman: Förslag nr 2 ,använd skarvpapper och inte glasfiberremsa ,skarvpapper mycket stabilare än glasfiberremsa ,du har ju en väldigt rörelsestark ek bakom gipsen. m.v.h IC