Renoverare
· Stockholm
· 20 439 inlägg
Hej, alla verkar sälja plastfärger idag. Testade det på sockeln i köket. Fungerar ju på en sockel, men inte nöjd med resultatet och vill inte ha det på de övriga snickerierna. Var kan man få tag på alkydoljefärg? Den måste även brytas till S 1000-N och S 1500-N
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Vad gjorde dig missnöjd? Annars kan du kolla in Alcros Servalac Exklusiv som är en alkydoljefärg, den späds dock med vatten som i princip alla färger nuförtiden, oavsett om de är plastfärger eller oljefärger.
En nackdel med oljefärger är att de gulnar med tiden, en fördel att de för en ovan målare flyter ut något bättre.
En nackdel med oljefärger är att de gulnar med tiden, en fördel att de för en ovan målare flyter ut något bättre.
Renoverare
· Stockholm
· 20 439 inlägg
Efter två strykningar så syns penseldrag, vilket den aldrig gör med oljefärg.
Tack AndersMalmgren att du säger sanningen!
Vattenbaserade färger (alkyd/akrylat/komposit) HAR INTE samma utflytning och inträngning som lösningsmedelsbaserad oljefärg. Spelar ingen roll vilken teknik eller material man använder.
Flugger har kvar det du frågar efter i sitt sortiment.
/M
Vattenbaserade färger (alkyd/akrylat/komposit) HAR INTE samma utflytning och inträngning som lösningsmedelsbaserad oljefärg. Spelar ingen roll vilken teknik eller material man använder.
Flugger har kvar det du frågar efter i sitt sortiment.
/M
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Visst, en "fabrikslackerad" yta är omöjlig att få, men om man gör rätt så blir penseldragen i mina ögon vackert subtila (du ser dem på nära håll om du tittar noggrant). För mig finns det en charm i att man ser att det ligger ett hantverk bakom, speciellt om man renoverar i ett äldre hus.
Metoden jag har använt är att rolla lackfärgen flödigt med en mediumgrängad roller som suger upp mycket färg (samma som används till väggfärg), sen slätar jag ut med en så bred moddlare som möjligt. Det finns dessutom ett speciellt medel man kan blanda i färgen som ökar öppettiden vilket är bra om man inte är världens snabbaste.
Rollern är viktig för att få en jämntjock applicering, sen slätar moddlaren ut och har du målat för tunt flyter färgen ut betydligt sämre oavsett färgtyp. Men vattenbaserade färger är svårare helt klart, dock inte överjävligt svår om man gör rätt.
Metoden jag har använt är att rolla lackfärgen flödigt med en mediumgrängad roller som suger upp mycket färg (samma som används till väggfärg), sen slätar jag ut med en så bred moddlare som möjligt. Det finns dessutom ett speciellt medel man kan blanda i färgen som ökar öppettiden vilket är bra om man inte är världens snabbaste.
Rollern är viktig för att få en jämntjock applicering, sen slätar moddlaren ut och har du målat för tunt flyter färgen ut betydligt sämre oavsett färgtyp. Men vattenbaserade färger är svårare helt klart, dock inte överjävligt svår om man gör rätt.
Produkter som diskuteras: "moddlare"
Anstrykare & moddlare 50 mm
Till karm, lister & köksluckor
169 kr inkl moms
Läs mer
Renoverare
· Stockholm
· 20 439 inlägg
Absolut ska det synas att det är handmålat, men det blir för stora skiftningar i penseldragen med vattenbaserat. Ska fota när jag är i lgh i eftermiddag
Såhär ser det ut i vårt gamla kök där det är målat med linoljefärg, mycket subtila penseldrag
Såhär ser det ut i vårt gamla kök där det är målat med linoljefärg, mycket subtila penseldrag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Senaste exemplet du hade med kökslådorna skrev du var linoljefärg. Den går också att bryta t ex enligt NCS, men normalt inte i butik med den brytsystem/pasta dom har där. Måste då förbeställas.
/M
/M
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Jag upplever inte att jag fått särskilt mycket mer ränder än så när jag målat med vattenbaserad lackfärg. Men svårare är det absolut.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 439 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
http://flugger.se/Faerg/Inomhus/Trae_och_metallfaerg/Interior_High_Finish_40_Classic(INT%20HI%2040C).aspxAndersMalmgren skrev:
Butiker finns bland annat på Torsgatan och Linnegatan, men ring och kolla först om det är lagervara, annars går det säkert att beställa.
I övrigt gäller mina tips, relativt flödigt med roller-->efterdra med moddlare=bra resultat. Köp absolut inte någon korthårig roller eller något i skumgummi, det blir sällan lika bra.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "moddlare"
Stora penselpaketet med anstrykare & linoljepenslar
Paket med 7 penslar
979 kr inkl moms
1 217 kr
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Lacknaftabaserad alkydoljefärg som brytas till valfri NCS har nog flertalet färgtillverkare. Köpte själv av Flügger i förra veckan. Då heter den Interior High Finish Classic. Finns inte kvar som högblank p.g.a. lösningsmedelsmängden.
Lacknaftabaserad alkydoljefärg gulnar inte. Linoljefärg kan däremot gulna lite i ett mörkt förråd beroende på hur den är tillverkad. Det är dock en reversibel process.
Lacknaftabaserad alkydoljefärg gulnar inte. Linoljefärg kan däremot gulna lite i ett mörkt förråd beroende på hur den är tillverkad. Det är dock en reversibel process.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Notera dock att Flügger har miljöprofil på vissa butiker. Då varken säljer de eller kan ta hem färgen. Man får helt enkelt åka till butik. Eller Bollebygdsbutiken, där den tillverkas.MagHam skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 439 inlägg