Färg, Måla & Tapetsera
pennybridge: [citat] ... och hålsåg för eldosor. Samt så är det bra med en väldigt lång linjal i stål för stöd vid skärningen. Se till att montera gipsskivorna på rätt sätt. Finns bra instruktioner på Youtube :)
AndersS: Ja, nu har du redan plockat bort allt. Så då får du montera tillbaka det som det satt tidigare och använda samma anslutning/piggtail med gul fiber. Fibertrådarna efter den tjockare gula mikrokabeln ska sedan slingas i lådan och svetshylsorna ska fixeras. Även mikrokabel bör/ska fixeras där den kommer in i lådan. Och som noterats ska du inte ha kontakterna oskyddade utan det ska sitta
Interista88: Hej Tänk dig att taket kommer inte se bättre ut för att microliten kommer över det ojämna. Fördelen är dock att de går att spackla på microliten i efterhand om nåt ser konstigt ut. Om det håller för sprickorna eller ej , det tvistar de lärde om:D Överlappa inte skarvarna på microliten, de ser förjävligt ut. Bättre sätta den med en mm mellanrum
cameljointen: Fick bra hjälp av Gysinge; en linoljefärg skall vara lämplig
Trrttsch: Uppdatering. Eftersom det är en tillfällig lösning tills helrenoveringen fick det bli en tjock renoveringstapet (Easy Liner) istället för minsta möjliga arbete. Först en vända lim för att mätta underlaget, sen lim och renoveringstapet. Efter det ytterlifare ett lager lim för att mätta tapeten och sist lim och som tur är hade jag kvar en rulle av tapeten i garaget, Smågroparna syns
BirgitS: För den typen av jobb är Hantverkarformuläret mer lämpat. Det finns t.ex. på Konsumentverkets webbplats och där kan du även läsa mycket annat som man behöver veta innan man anlitar hantverkare, som konsumenttjänstlagen, vad man ska kolla när det gäller företaget man anlitar (t.ex. skulder, anmälningar).
Fredriklinden: Funderat på o testa sån! Funderar mest på om det blir mycket slipa efter?
doggydoggen: Gällar måla på en bra spärrfärg då, där skall man nog inte snåla, men jag tror absolut på att det kommer fungera.
dof: Köp detta. Finns på bla Bauhaus för en 500ing. [bild]
Noseone: Jag bygger en friggebod som jag klär invändigt med Slätspont. Först målar jag fjäder och not med Panelgrund och sen kvistlackar jag brädorna. Men frågan är om jag kan måla hela brädorna med Panelgrund? Andas den färgen? Boden är sporadisk uppvärmd, har ingen plastduk utan bara vindpapp och isolering i väggarna. Färg jag målar med.
zorran91: Tack snälla ni! Nu vet jag iallafall vilken det är. Fortsättning följer med färgskalan. Tack!
JA”Snabbe”: Som billackerare är det såklart kul att måla. Jag målar allt möjligt med billack, garderobsdörrar blir som nya med kritvit spegelblank färg, så även uttag, strömbrytare, ja allt i princip.
Urban J A: För en handlare är välk vitsen med rabatter till målerier inte en stor order utan en återkommande kund som handlar i kvantitet kontinuerligt och inte tar så mycket tid med råd och diskussioner.. Kan bara stämma in i kören, fråga några lokala färghandlare. Jag fick 20% på allt bara jag frågade. Och är det någon gång en stor order fråga om offert, det lönar sig nästan alltid.
BirgitS: [citat] Kan det vara så att bekantingen har trästomme med gipsplattor som hade en skarv vid dörren? Då blir det ju större rörelser i väggen än om man har betong/sten.
Claes Sörmland: Silikatfärg låter som det lämpliga. Men då äkta siolikatfärg som består av enbart vattenglas och pigment. Det är inte giftigt eller ger några gaser vid hög temperatur. De stora drakarna brukar blanda akrylat i sina silikatfärger så då är det i princip en utspädd vanlig väggfärg med vattenglas i. Kalkfärg är ett annat alternativ.
JA”Snabbe”: [citat] Absolut! Jag har kört renoveringstapet i hela huset. Även där jag rivit gamla tapeter för att få en ny jämn yta. Jag använde Konkret renoveringsduk och extremt mycket lim för bästa resultat.
doggydoggen: Hej Har ett stort garage som jag tänkt måla upp, det är en putsad fasad som är målad sist nån gång på 80 talet, färgen som sitter på nu är enligt färghandlare "vattenbaserad akrylat" och den sitter då fast på huset överallt utom längst ner på en sida av huset där en hängränna hängt på sniskan i 10 är så det har stänkt vatten på väggen så putsen ramlat lös från
boohoo: Fyll ut det med lämplig produkt sedan limmar du skarvremsa som du viker på mitten, 50% på väggen och 50% upp på taket. Använd våtrumslim. Då får du fina hörn efter lite spackling. Så gör jag i samtliga skarvar nu i samband med att vi håller på o renovera.
Jiji: [citat] Tack, jag trodde väl det men i bland finns det andra spännande förklaringar.
BigR: Kör på. Så där ser min också oftast ut. Har det inte torkat till klumpar så funkar det.
Interista88: [citat] Hej Tyvärr är det ganska omöjligt att få ytan så bra att det går att måla direkt. Eller beror ju på standarden såklart:thinking: Spackla eller ny gips skulle jag tro:)
lillePer: Hej fungerar det att måla på teak med Jotun spärrgrund inomhus? Det är en dörromfattning som skall målas. Den har varit målad innan någon gång på 60-talet men är renskrapad.
ullberg: I grunden håller jag med Johannes uttalande, i tillägg kan jag känna att s0603-g80y är lite väl nära ’vitt’ och ffa har lite för lite kontrast mot s0502-y, men lite beroende rum kan det nog bli bra. Även 1005 varianterna är lite för svaga för mig personligen, men i ”vitt och fräscht”-andan är de nog att anse som kraftiga och smaken är högst personlig så de ska funk för er
useless: Ja, problemet brukar vara att man målar fasaden med akrylfärg och när man ändå håller på så drar man på samma färg på trappräcken och andra snickerier. Efter några år ser dom bra ut, men det är i princip bara färgen kvar.
Oldboy: Linolja är en vanlig färg. Det är bara att måla på. Linoljefärg är mkt enkel att måla med. Måla tunt, tunt, tunt, i flera omgångar, dvs tills det täcker. Ju tunnare färglager, desto fortare torkar det. Normalt brukar man ha lite terpentin (balsam) i, särskilt första strykningen. Det är dock inte nödvändigt. Det är jätte-enkelt, bara provmåla så kommer du att märka vad som
KnockOnWood: [citat] Hus är ju ofta byggda av organiska material, och andra material som påverkas av fukt och temperatur. Så det rör sig lite grand, och du ser plötsligt en skarv mellan två gipsskivor. Skarven är visserligen spacklad och täckt med remsa, men om underlaget (=stommen) rör sig, så rör sig även ytskiktet. Välkommen till Bygga Hus-forumet Werasd, och välkommen till verkligheten :)
bradgard: Tror jag ska vänta till våren åtminstone, nu vet man ju varken av eller an med vädret. Nyss var det snö och minus 10, följt av nästan motsatsen och sen har det vänt igen och ligger på nollan...
johs: Aha, ja så är det troligen! I mitt fall gick den lätt att dra bort på de flesta ställena i stora sjok, även om det finns en del limrester kvar. Men blir 6mm-gips på ändå, för man verkar ha satt igen gamla fönster på den väggen, så är rätt enorma skarvar som troligen blir omöjligt att få bra utan.. :) Tack för inputen!