Larsa
Larsa: Spackla råspont? Det finns grundfärg som också spärrar kvistar från att blöda så ni slipper kvistlacka. Dra på ett eller två lager innan montering
3 svar · 1,2k läst
Martin321
Martin321: Lättast är att bara använda en vanlig platt skruvmejsel, den sätter man 1mm in i hålet, sen bryter man snabbt av brickan.
10 svar · 14,0k läst
·
Guzzi
Guzzi: Jag hade valt renoveringsgipsen 10 gånger av 10. Mycket lättare att jobba med.
10 svar · 13,8k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Du kan ju alltid täckmåla dem, med "vanlig" färg i valfri kulör
1 svar · 3,6k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Hålla är väl mer en fråga om att slipa och grundmåla möbeln. Är det verkligen viktigt att det ska hålla så klarlacka slutresultatet ett par tre gånger. Men barnen växer upp fort så de målade möblerna kanske inte känns så aktuella för dem efter något år?
5 svar · 10,2k läst
·
Stefan N
Stefan N: [citat] Silikat funkar bara på ren puts, ingen ide om det är plastfärg på väggen.
8 svar · 5,1k läst
·
I
Interista88: Då förstår jag, en vanlig vägg/takfärg är ganska tjock. Ta en med högre glans isf bara. :)
3 svar · 2,4k läst
O
Oxymoron: [citat] Även om den inte finns dagsläget i Jotuns register så berättade min butik att de kunde bryta till den efter egen NCS. Nackdelen är väl att den inte riktigt kommer se ut som väntat men tanke på att kalk beter sig annorlunda. Vad för färg är du ute efter. Jag tycker Jotun har hur många gråa varianter av kalkfärgen som helst, oavsett vad den kallas.
5 svar · 3,7k läst
N
niblom: Jag har målat med äkta Falu Rödfärg och andra billigare färger och när det är nymålat ser det ungefär likadant ut men efter ett par år märker man skillnad. Orginalet åldras bättre och man får måla om tidigare med den billigare fägen. Beroende på märke så är den också tunnare och täcker sämre. Jag har sprutmålat och det är viktigt att man följa tillverkarens
31 svar · 24,5k läst
·
S
Skillver: Hej! Är ganska ny på forumet och har aldrig postat något tidigare så hoppas att det här hamnar på rätt ställe. Annars får ni ryta åt mig! Jag har ett förråd som jag skulle vilja ljusa upp invändigt men inte har några krav på estetiskt. Ogillar att saker slängs i onödan och sliter på planeten/slösar resurser så tänkte därför höra om det finns någon/några som har
0 svar · 1,3k läst
tttomten
tttomten: Se till så ev lack eller färg är nedmattad så du får fäste sen är det bara att sätta filten i målarfärgen.
2 svar · 987 läst
Keiller
Keiller: [citat] Man kanske vill måla om socklarna någon gång, utan att för den skull behöva avlägsna tapetrester från dom eller kanske lägga in ett nytt golv. Eller helt enkelt för att man tycker det är skitfult med att det sitter tapet en eller ett par millimeter in på socklar, foder och lister.
9 svar · 9,8k läst
Oldboy
Oldboy: Jag vet att om man får genomblödning av fukt och/eller rost i t ex innertak så patinerar man fläcken genom att måla med alkydoljefärg lite utspädd eller med alkydoljegrundfärg. Nuförtiden använder man inte riktig alkydoljefärg, utan vattenskadat. Det vet jag inte om och hur det fungerar. Brukar finnas ngt som kallas just spärrfärg. Om det också stoppar rostblödning vågar jag inte
3 svar · 2,3k läst
K
Karlssonede: Hej, Vi har tröttnat på golvet i källaren och har bestämt oss för att istället måla det med en heltäckande vit färg. Vi kommer lätt rugga upp lacken som finns idag med fint slippapper, tvätta och sen måla med hagmans 1k som beskrivs som diffusionsöppen. *det finns en hel del kvistar i bröderna på golvet men jag har ändå fått tips om att jag inte behöver kvistlack pga redan är
0 svar · 1,6k läst
H
hapazard: Akrylfärg bör inte vara några problem, oljefärg skulle kanske fortfarande vara lite mjuk eftersom den härdar med luftens syre, men akrylfärg är hård när den är torr.
1 svar · 1,3k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Är inte speciellt svårt att lossa elementet man stänger termostaten och oftast brukar man kunna stänga returen oxå på moderna element sen pluggar man så länge
18 svar · 6,8k läst
·
Appendix
Appendix: Eller såga ut en listbit som passar. Lite längre än höjden på pumpen. Skruv upptill och nertill. Klart. Enkelt och snyggatre än försöka kleta så långt in
3 svar · 1,7k läst
·
L
Lucif3r: Well... T om Mr. Bean hade vett nog att täcka över det som inte skulle målas :P
95 svar · 43,1k läst
·
K
Kristina J: [citat] [citat] [citat] [citat] [citat] [citat] [citat] [citat] [citat] [citat] Ser att bilderna har helt fel proportioner - det ska vara mera långsmalt - men jag vet inte hur jag fixar det. [bild] [citat] [bild]
13 svar · 6,1k läst
B
berne88: [citat] När vi får kunder som vill köpa färg av oss, (vi använder syra färg) då brukar vi rek att gå till närmaste färgaffär och köpa en vanlig snickeri färg. Visst man vi skica med färg, men det blir inte bra att måla den färgen förhand. Den har inte alls samma egenskaper som en "vanlig" färg har. Dels så torkar den retativ fort, vilket kommer göra att du inte får ne en fin
3 svar · 3,7k läst
·
S
svennish: Nu vet jag inte om jag är ute å cyklar, men tycker golvet låter "ihåligt" på vissa ställen, främst i hörnorna, när man knackar med nått verktyg. Börjar ju bli lite nojig med tanke på sprickorna här å var, så det inte brakar samman. Nu går det en golvbrunn som fortsätter under golvet nånstans men den är ju knappast i alla hörn...
6 svar · 1,8k läst
·
Kundaly
Kundaly: Tack snälla för båda svar! Ha det bra
3 svar · 3,0k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Den är vanligen för pudrig så vanlig akrylatfärg lägger sig som en plasthinna som inte får fäste. Det ser bra ut till en början men den börjar det flagna. Men det finns primers för pudriga underlag.
3 svar · 4,0k läst
Oldboy
Oldboy: Eller köp pulver och blanda själv. Står det bara torrt bör det ha obegränsad livslängd.
8 svar · 21,8k läst
S
Skogsmumrik: En fråga till: Sommarstugan just gipsad i matrum av hantverkare. Ska spackla själv o tänkte fortsätta anv pappersremsa nu när jag lärt mig. Bör man invänta våren om strömmen opålitlig och värmen ofta försvinner?
8 svar · 4,1k läst
M
Matlin2017: Okej tack! Då.ska jag bearbeta sambon
4 svar · 3,2k läst
D
DanyMu: [bild] Hej! Jag håller på att renovera en lägenhet. I ena rummet fanns sedan tidigare delvis tapeter, men inte överallt. På de väggdelarna utan tapet så hade man bara målat rakt på spacklet. Att få bort tapeten var ok. Men på ytorna utan tapetunderlag gick det inte att få bort färgen. Därför tänkte jag att det borte vara ok att bredspackla rakt på hela väggen (dvs då även på
0 svar · 3,7k läst
·
F
Fönster teknikern: Att måla 3-4 lager är dyrt och förhindrar att väggen andas. Känner du att det måste göras iaf gör så här. 1. hyr en ångmaskin och ånga ner väven. 2, spackla minimalt, husfix al liknande pulverspackel funkar bra på alla väggar. 3. Måla med en ”öppen” färg
8 svar · 4,4k läst
·
E
Elversson: Lånar tråden istället för att skapa en ny... när man hyvlat bort skarvarna, ska man alltid spackla och slipa då? Jag har hyvlat och upplever att det är helt slätt när jag drar med fingrarna över gamla skarven. Tanken är att sätta upp nya tapeter sen. Måste man spackla/slipa ändå? Tänker om gamla skarvarna brukar synas igenom även om dom känns släta.
10 svar · 16,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.