6 520 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Linoljefärg på mdf
Hej!
Kommer behöva fylla ett tomrum mellan listrr om några millimeter och har hittat 4 mm mdf som skulle passa (utdöd tråd om det här: https://www.byggahus.se/forum/threads/djupdiff-mellan-foder-och-vaeggen-bredvid-tapetserad.351596/).
Målar alla snickerier med Ottossons linoljefärg - hur funkar den på mdf tro?
an tänka mig att det suget rätt bra. Ska man grunda något eller helt enkelt räkna med att nåt extra lager färg behövs?
Spelar det nån roll att det blir sidan av mdfen?
Kommer behöva fylla ett tomrum mellan listrr om några millimeter och har hittat 4 mm mdf som skulle passa (utdöd tråd om det här: https://www.byggahus.se/forum/threads/djupdiff-mellan-foder-och-vaeggen-bredvid-tapetserad.351596/).
an tänka mig att det suget rätt bra. Ska man grunda något eller helt enkelt räkna med att nåt extra lager färg behövs?
Hej, såg att du målar alla snickerier med Ottossons och funderar på att göra detsamma. Det skulle vara jättesnällt om du kunde svara på hur länge det luktade efter sista målningen?F FunkishJonny skrev:Hej!
Kommer behöva fylla ett tomrum mellan listrr om några millimeter och har hittat 4 mm mdf som skulle passa (utdöd tråd om det här: [länk]).
Hej du!L Lillsnigel skrev:
Har i ärlighetens namn inte slutstrukit något ännu, och de första strykningarna har gjorts på omonterade snickerier i verkstad, och jag har därför inte varit på plats medan färgerna torkat. Men, ett par dagar skulle jag säga att det luktar i alla fall.
Har dock målat utan terpentin och upplever lukten som både mild och angenäm. Har man i terpentin så det torkar snabbare så går det nog snabbare men å andra sidan luktar starkare, kan jag tänka mig.
Kan hur som helst varmt rekommendera linoljefärg, mysig och enkel att måla på med fint resultat, i alla fall för den tålmodige och noggranna.
PS. Kan tillägga att det funkade bra på mdf också, men det suger mer färg så man får räkna med fler strykningar.
Hej igen! Tusen tack för svaret, då vågar jag mig på att testa! Jag tänkte också måla utan terpentin.
God jul och tack för hjälpen!
God jul och tack för hjälpen!
Klicka här för att svara